Smör vs. margarin
Vi har en skev uppfattning i dagens samhälle om vad som är bra mat. Generellt.
Jag har väl egentligen tänkt på detta länge, men mer och mer de senaste 2-3 åren. Egentligen började det när jag åt LCHF-kost hösten 2015. Då jag läste på lite och faktiskt började reflektera över vilka matval vården och Livsmedelsverket prackar på oss. Vad de egentligen säger om vilka typer av produkter vi ska välja, och hur fettskrämt hela samhället är. Inklusive vården. Framförallt vården.
 
Fett är ondska.
Det är vårdens åsikt i ett nötskal. Det är också vår generella uppfattning.
Ska en banta måste en ta bort så mycket fett som möjligt. Antingen äta livsmedel typ helt utan fett, eller så en massa lightprodukter. Light. Mindre fett. Fettfritt. Räkna kalorier.
Fett är ondska.
Jag blir så trött, då fett faktiskt inte är farligt. Naturligtvis inte bra i stora mängder, i kombination med stillasittande. Men fett är inte farligt. I alla fall inte så farligt som vården och Livsmedelsverket vill få oss att tro!
 
 
Smör tycker jag är ett perfekt exempel på detta jag funderat över.
Har skrivit om detta på Instagram också, men tyckte det kunde passa som blogginlägg.
En sak jag verkligen inte kan förstå, och som jag länge funderat över, är hur det kommer sig att vården faktiskt prisar margarin så mycket??
De till och med avråder från att använda smör. De kan eventuellt säga typ "någon gång vid festliga tillfällen kan man använda riktigt smör"... Annars tycker jag de jämt framhåller att en ska välja margariner, som Lätta, Becel och liknande.
Helt ärligt: Varför??

Jag kan verkligen inte förstå det. Jag kan inte förstå varför det skulle vara BÄTTRE att sätta i sig något som är kemikalier i princip rakt igenom! En produkt där det måste tillsättas både färg och artificiell smak för att det ens ska likna smör.
Till skillnad från en helt naturlig produkt. Som riktigt smör faktiskt är. En produkt utan kemikalier.
Borde inte det vara bättre för kroppen??
Har du inte läst innehållsförteckningen på margarin vs smör? Gör det!
För att förstå den långa förteckningen på margarin behöver en ju vara typ ingenjör!
Samtidigt som smör innehåller typ grädde och salt. Plus rapsolja för Bregott/Norrgott (för att göra det mjukare och lättare att bre på mackor).
 
Samma med light och fettfria produkter. Har alltid sjukt långa innehållsförteckningar av artificiell kemikalieskit.
Däremot tycker jag, enligt min erfarenhet, att ju fetare produkt ofta desto kortare och naturligare innehåll.
Varför prisar vården lätt -och lightprodukter som om de vore Guds gåva till mänskligheten???
Återigen; borde inte de naturliga livsmedlen vara de bästa för oss att få i oss?
 
 
Som jag skrev på Instagram så skuldbelägger jag absolut inte någon som köper margarin för att de inte har råd med smör. För sanningen är ju faktiskt den att smör är svindyrt!
Den kritik jag riktar är framförallt till t.ex. vården och samhället i stort och dess syn på fett i livsmedel.
 
Tack för idag!
Era fantastiska kommentarer!
1

Jag drev detta när barnen gick på dagis (omkring 2007). Jag och några fler föräldrar ifrågasatte. Vi vill att barnen skulle få Bregott istället för lättmargarin och standardmjölk istället för lätt/mellan. De sa bara att de inte kunde ta egna beslut utan behövde följa Livsmedelsverket råd. Antar att det i stor grad även var en kostnadsfråga. Samt okunskap. Lite har nog hänt sedan dess, men det går trögt.

Svar: Härligt att höra att ni hade upp om det! Barn ska inte äta lätt -och lightprodukter. De kan absolut äta och dricka fullfeta livsmedel. Plus att en ju faktiskt håller sig mätt längre om en äter sådant som är fett. Precis som du skriver; det går framåt hela tiden, men tyvärr sakta.
Numera är margarinet utbytt, så på skolor och förskolor serveras Bregott. Eller, jag vet inte hur det ser ut i övriga Sverige, men i min kommun är det så. Jag jobbar i förskolekök, och vi använder Norrgott (Bregott, men från Norrmejerier istället för Arla, för att köpa lokalt).
När det kommer till mjölk är det Mellanmjölk som gäller, i alla fall på förskolorna. Tror nog att även skolköken beställer mellanmjölk, även om det rent tekniskt står Lättmjölk i rekommendationerna.

Men det är precis som du skriver; tyvärr är det så att skolor och förskolor måste gå efter Livsmedelsverkets råd. Förmodligen för att vården krampaktigt klänger sig fast vid dem fortfarande.

Och jag har sannerligen så svårt att förstå hur en "ask med kemikalier" kan vara bättre än en "ask med naturliga ingredienser", som det ju faktiskt är med just margarin och smör...
Jag hatar att vården demoniserat smör (och fett) så extremt som de gjort!


Ett stort Tack för din kommentar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Mer på samma tema: (kunde inte låta bli)
https://kurera.se/de-har-kan-bli-arets-matbluff/
och
https://kurera.se/rapsolja/

Svar: Tack för länkarna!
Den där "Årets matbluff" tycker jag är riktigt intressant. Rätt så fascinerande att se vilka rena lögner vissa produkter är! Och att Lätta "vann" den här gången... Not surprised!
Och det är SÅDANA produkter som vården alltså pushar för att vi ska äta...
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?