Nu har vintern etablerat sig för i år
 
Jag har tappat räkningen hur många dagar sedan det var som den här snön kom, men vad kan det vara? Två veckor? En och en halv? Något sådant i alla fall.
Det är nog säkert att säga att vintern är här för att stanna nu och att snön inte kommer tina bort.
Detta är ingenting som går göra något åt, men jag önskar så innerligt hett att det kunde stanna såhär hela vintern. Att det inte kom nå mer snö. Det som har kommit hittills är alldeles LAGOM!
Det är så pass vitt att det blir mysigt, men inte så mycket att det blir jobbigt.
Men så tur har jag inte, det VET jag.
Det kommer komma typ 1-2 meter till... vi bor ju ändå här uppe i Sverige. Och Piteå ligger ju bara strax söder om norra polcirkeln. Att vintern innehåller mycket snö är lika säkert som att en svenska sommaren är nyckfull.
 
 
Igår, lördag, gick jag i alla fall ut på en efterlängtad fotopromenad här i mina hemtrakter.
Både kameran och jag hade sannerligen sett fram emot möjligheten att få skapa igen.
Bilden med cyklarna är den första synen som möter mig när jag kliver ut genom ytterdörren till huset där min lägenhet ligger. Inte jättekul foto kanske, men tänkte att det kunde vara kul att börja med; ta det i ordning för att ni liksom ska få följa med på min promenad.
Dock kommer inte ALLA bilder att publiceras i det här inlägget. Då jag kom hem med sammanlagt 222 bilder och redigerade 70 st till bloggen så säger det sig självt att jag inte kan lägga in alla i samma inlägg.
Även om jag vet att de allra flesta av oss gillar bildbomber, så är 70 bilder lite vääääl saftigt.
Tänkte också att jag skulle försöka sprida ut dessa inlägg några dagar framåt, men vi får se hur det går ;-)  Jag har inget tålamod när det kommer till att hålla inne med sådant som rör bloggen, det ska erkännas ;-)
 
Igår var första dagen som jag använde mina vinterskor; mina älskade Kouma.
Använder inget annat märke på vinterskor. De är BÄST!
Jag har väldigt känsliga fötter och har provat hur mycket skor som helst förut, men fått stora blåsor av alla (ja, även när de varit ingångna). Tills jag provade Kouma.
De är visserligen ganska dyra  (mina skor på bilden kostade 1100kr), men både lätta och otroligt varma och sköna.
Nackdelen är att de, enligt MIN erfarenhet, inte tål väta sådär jättebra. De ÄR verkligen gjorda för de vintrar vi har här uppe. De är PERFEKTA för våra vintrar med kyla och mycket snö.
 
Detta är ett av de där träden jag fotade tidigare i höst; de som har alldeles klarröda löv.
Och rosa blommor på våren.
 
 
 
Sådär; började lite smått med dessa bilder jag fotade från början av lördagens kyliga promenad.
Med tanke på att det är de första bilderna, så är det samtidigt de som jag känner blev lite tråkigare än de andra. Dels att miljön inte var så inspirerande, och dels för att det tar en liten stund av fotograferande för att, så att säga, "bli varm i kläderna".
Men i nästa promenadinlägg, vilket publiceras måndag morgon, kommer ni få stifta bekantskap med några av de bilder som blev mina absoluta favoriter. Ett par av dem tror jag till och med hamnade i min allmänna kategori Favoriter, inte bara favoriter från igår.
Stay tuned! och ha en fin söndag!
Era fantastiska kommentarer!
1

Underbara bilder :) Så fint med snö :)

Svar: Tack! Ja, visst kan det vara riktigt vackert med snö :-) Önskar bara att det kunde stanna vid den här mängden hela vintern, istället för att komma ytterligare typ 1,5 meter.
Ha en fin kommande vecka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Ah Erica!!
Aint it lovely or what?
Så vackra foton. OCH vilket LJUS i dem!
Flera skulle kunna kvala in som julkort. Underbart.
Underbar fotoprommis som jag gärna hade hängt med på irl.
OCH snön har lagt sig säger du ... OCH jag blir avis! ja, du känner ju mig.
Så fint. Ja, bra vinterkängor är verkligen a och o. OCH speciellt när man bor i din del av världen.
Så fint t låter med isbanan de skottar upp och håller efter.
Kramar från mig. Nu ska jag spana in del 2.

Svar: TACK!! Ja, visst är det vackert med den vita snön när den ligger sådär fluffigt vit över allting! Vad kul att du tycker en del av dem skulle passa som julkort :-)

Jajamen! Är det någon som hade älskat att vara ute på promenad här i helgen så är det du! Det var ett sådant vackert vinterlandskap här, med ungefär tio minusgrader.

BRA vinterskor ja; det är ett måste! Och Kouma uppfyller alla krav för en norrbottnisk vinter; sköna, varma och lätta! Finland gör minsann bra skor!


Piteå Ice Arena, ja. Jag gillar verkligen det de gör med den. Och den är populär under vintern. Under lediga dagar under högvintern brukar det vara fullt med folk där. Kommunen har till och med upprättat en s.k. "Sparkering". De tillhandahåller en massa sparkar man kan låna för att ge sig ut på isbanan. Sedan lämnar man tillbaka den när man lämnar isen.

Kram!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?