Senaste tidens mat
Alltså, jag har verkligen kommit in i en det-är-riktigt-kul-att-laga-mat-period.
Vet att jag tjatat om detta på bloggen i de senaste inläggen, men kommer knappt över hur KUL jag tycker det är! Som sagt så har jag aldrig tyckt om matlagning förut, men intresset har vaknat till liv sedan jag började jobba i kök.
 
Däremot gäller mitt nyvunna intresse mat som innehåller kända råvaror. Dras därför till typ husmanskost och sådant, och inte lika mycket till "fin" mat med ingredienser en knappt kan uttala namnen på. Eller för den delen ens hitta i matbutiker...
 
Tänkte att jag i detta inlägg skulle lägga ut de middagsrätter jag gjort den senaste tiden, då jag till och med varit så duktig och faktiskt kommit ihåg att fota :-)
 
 
Matperioden började här. Visserligen var kycklingen något jag hade i portionsförpackning i frysen. Det är alltså en rätt jag tillagat tidigare i år och kommer tyvärr inte ihåg vad såsen på den innehåller.
Som tillbehör gjorde jag ugnsrostad potatis och morötter, en blandsallad med vattenmelon samt tzatziki.
 
Middagen dagen efter blev egenkomponerad Pytt i panna med laxtärningar istället för korv.
Så lax, potatis, morötter och broccoli blev det i denna.
Tillbehör: Ett stekt ägg, tzatziki samt ugnsrostade rödbetor med fetaost (vilket är helt underbart GOTT!)
 
Provade också att göra soppa en av dagarna. En sådan typ av soppa där en kokar grönsakerna mjuka och sedan mixar ihop allt med en stavmixer.
I den här soppan hade jag potatis, rotselleri, purjolök och spenat.
Kände när jag mixade den att den såg mer och mer suspekt ut, men är så glad över att jag ändå smakade. SÅÅÅÅÅÅ gott!!! Kommer absolut att göras fler gånger!
 
Här testade jag ett, för mig, nytt grepp. Det ligger ju i tiden nu att vi ska försöka minska på vår köttkonsumtion, så jag provade att laga biffar där jag använde hälften köttfärs än i vanliga fall.
Den andra delen blev att jag mixade kikärtor och hävde ner i smeten.
Så alltså hälften köttfärs, hälften kikärtor.
Och jag måste erkänna att de var otroligt enkla att forma!
Smaken tror jag dock en måste vänja sig vid lite. Det var absolut inte dåligt, utan duger absolut som husmanskost. Men jag tror ändå att kikärtssmaken i mat sådär är något som måste få chansen att växa fram :-)
 
Och så... Bästa korvstroganoffen någonsin!
Den är gjord på Chorizo istället för falukorv. Sedan paprika, grädde och lite sådant gottigt :-)
Inspiration har jag fått från de lives som Lady Dahmer hade på Instagram i våras. Tyckte det lät så gott när jag hörde om den, och den ÄR verkligen fantastiskt god!
Jag vill faktiskt också rekommendera dessa lives, vilka hon lagt ut på Youtube. Känner att jag får så otroligt med motivation och inspiration till matlagning när jag tittar på dem, och brukar därför alltid sätta igång någon av dem när det är dags för middag! Tips Tips!!
Jag har alltid tyckt om Korvstroganoff, men detta är verkligen "next level of" den här klassiska maträtten!
 
Av köttfärsen som blev över efter biffarna gjorde jag helt vanlig köttfärssås.
Innehåller bland annat morötter i tärningar och riven parmesanost.
Sjukt gott!
 
Blev en soppa igår också. Ungefär liknande som den förra, alltså den gröna.
Men i den här är det morötter, gulbetor, potatis och lite lite lite ingefära (färsk).
Mums muns mums!!!
 
 
Onsdagens middag blev detta. Det är en typ av pastagratäng (tortellini) med broccoli och fetaost.
Ska jag vara helt ärlig så var det ingen wow-känsla, men det var heller inte dåligt.
Betyget blir nog närmast Helt okej vardagsmat. Varken mer eller mindre.
 
Och så blev det himmelsk mat idag igen :-)
Kyckling i ugn tillsammans med en sås gjord på Créme fraiche, citronskal, basilika och vitlök.
Till detta - som ni ser - blev det en massa gottis. Ugnsrostad potatis och morötter, tzatziki, ugnsrostade rödbetor med fetaost och till sist det som blev kvar av mixsalladen från igår.
Vardagsmat med helgkänsla, liksom.
Yummie!
 
 
UPDATE! Himmelskt god fredagsmiddag!
 
Känner att jag bara MÅSTE göra ett tillägg till detta inlägg! Uppdatera med fredagens mat.
Funderade först på att göra ett eget blogginlägg till denna rätt, då den förtjänar det. Men kom till slut fram till att det är bättre att lägga in det i inlägget som redan handlar om "senaste tidens mat".
Gårdagens middag blev ta mig tusan det GODASTE jag ätit den senaste veckan!
Otroligt enkelt att laga, men SÅÅÅÅÅ gott!!
Tacofisk med potatismos.
Och som sagt; så enkelt. Lägg fisken (Torskrygg/torskfilé) i en ugnsform och salta lite.
Blanda 2 dl créme fraiche, 3 dl grädde och en påse Fajita kryddmix.
Häll såsen över fisken och sätt in i ugnen; ca. 25 minuter i 225°c.
Det var ungefär den perfekta tiden det tog för potatisen att bli genomkokt (ca. 20 minuter). Av potatisen gjorde jag alltså potatismos.
Till maten hade jag s.k. veckosallad, gurka, gul & röd tomat samt en youghurtsås med dill.
Himmelskt Gott!!
 
 
Åh! Jag hoppas så innerligt att detta intresse håller i sig!
Era fantastiska kommentarer!
Eva i Dalarna
1

Smaskigt!
Har du provat att göra Stroganoff på Halloumi? Det gillar jag.

Svar: Tack! Ja, det mesta av det var SÅ gott! Vissa av dem till och med himmelskt gott!
Ja, jag såg någon Youtuber tidigare i år som gjorde Halloumistroganoff, och blev sugen på att prova. Har köpt hem huvudingrediensen (halloumin) men det har inte blivit av att prova än. Men snart blir det :-)

Min hjärna började arbeta lite... egentligen skulle en ju kunna prova lite olika huvudingredienser till stroganoff. Typ kyckling, quorn o.s.v. Jag kanske skulle köra något sådant test någon gång. Typ vilket blir godast? :-D


Ha en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Verkligen fina bilder och ett inspirerande inlägg. :)

Svar: Tack! Vad roligt att du gillade inlägget :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?