Det där magiska Norrskenet
 
Fann mig själv återigen sittandes och bläddra runt i mitt bildarkiv här på datorn. Har blivit rätt mycket sådant sedan jag fick mitt nya Photoshop i somras ;-)
I alla fall så snubblade jag plötsligt över några totalt bortglömda Norrskensbilder från september 2012.
Norrsken är verkligen bland det mest magnifika som finns! Jag älskar Norrsken, och mår lite dåligt över att jag inte fotat detta magiska ljus en enda gång den här säsongen.
Det är ju så mycket som ska klaffa...
Först och främst måste det vara molnfritt precis den kvällen då det blir Norrsken.
Sedan är det nästan bara tur om man är på rätt plats vid rätt tillfälle; det vill säga någonstans där det inte är en massa artificiellt ljus i form av gatlyktor och andra lampor.
 
Men lyckas man pricka in rätt Norrskenskväll och är beredd med kameran på ett bra ställe; DÅ är det MAGISKT!
 
 
Däremot vill jag bara berätta en sak till er som inte haft möjligheten att se Norrsken...
Det är nämligen så att det är inte alltid det är dessa sprakande skådespel man ser med blotta ögat.
Även om det är mycket Norrsken en kväll, så kan det man ser nästan vara som ett vitt sken, och det kanske inte ens ser ut att vara särskilt mycket. Nästan så att man kan få en "var det här allt"-känsla och man kan lätt bli lite besviken.
Men har man en kamera med sig och fotar skenet med lång slutartid; då uppfattar kameran det som ögat inte ser. När man sedan kommer hem och går igenom bilderna i datorn så har kameran fångat det gröna/lila skådespelet över hela himlen.
MEN med det sagt så finns det såklart också tillfällen då det verkligen är sådana explosiva Norrsken att det magiska gröna ljuset uppenbarar sig inför blotta ögat.
Så Norrsken ÄR sannerligen magiskt!
Ja, jag vet att jag sagt "magiskt" ungefär femtioelva gånger nu, men det är det närmast beskrivande ordet. Ni som sett det vet vad jag pratar om.
 
Dessa bilder var alltså utsikten från min lägenhet en kväll i september 2012.
8 år sedan.
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?