Byxtorget fall edition
 
Vad sa jag om att hösten är den vackraste årstiden? I stand by it! ♥
Därför blir det ytterligare en bildkanon där jag smattrar fram färgglada bilder från min lilla stad. Den här gången är bilderna fotade på Byxtorget, vilket är det torg som ligger mitt på gågatan i Piteå (det andra torget, där julgranen brukar stå, heter Rådhustorget).
Och alltså... jag BLIR verkligen gladare av att vara ute och låta Canon jobba. Canon. Inte mobilen.
Älskar hur bra bilder det går att fota med dagens mobilkameror, MEN hur bra de än är går de inte upp mot känslan att fota "på riktigt" med min käraste Canon.
Jag måste verkligen se till att ta ut henne oftare, trots att jag inte känner inspiration eller motivation. För när jag väl kommer igång... wow!
Tänk att det tog 3-4 år att "växa ur" min Canon EOS 400D; men efter elva(!) år med 5D:n är jag fortfarande lika nykär varje gång jag tar ut den.
 
Den här var jag nära att radera direkt i kameran. Sådan jäkla tur att jag inte gjorde det, för den växer verkligen för varje gång jag ser den.
 
Era fantastiska kommentarer!
1

Härligt Erica! Bomba på med då här vackra bilder medan din finhöst råder. Älskar att titta på dem!
Noterar att Sir Canon har blivit Lady Canon :-D
Bra det, klart hon är en hon. Min genderneutrala, gamla Canon får ligga och damma igen, och det gör mig ledsen. För du har så rätt, en DSLR tar ju alltid och oavsett mkt bättre bilder än en iPhone, no matter what. Läste att ngn kritiker gnällt på att nya iPhonen har för hög upplösning på sina bilder. Hur man nu kan gnälla på det? Men han tänkte mest på utrymmet på mobilen, tror jag.
Hur som, med en DSLR har vi ju så mkt mer vi kan styra över än vad vi har med våra iPhones. Ja, de tar jättefina bilder, de nyare lurarna. MEN de kan inte mäta sig ändå. Jag måste helt enkelt börja lufta min Canon igen. Får inspo när jag ser dina fina bilder. Min är ju gammal nu, så gammal---12 år. Men ut ska hen!
Erica, ha den bästa av helger.
Stor kram från mig!!

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar att det blir många bilder! Kan inte låta bli ;-) Jepp, Canon har absolut blivit Lady. Orimligt att den prompt ska vara man ;-) Trevligare med "henne"!
Ja, du får ta ut din trotjänare för en liten fotorunda. Så KUL när man väl kommer sig ut. För det är ju precis så; att mobilkamerorna numera blivit så pass bra att man tyvärr inte behöver en stor kamera på samma sätt längre. Och jag gillar att de faktiskt blivit så bra. Jag älskar kvalitén på bilderna min iPhone 13 tar. Samtidigt som jag känner ett litet stygn av sorg i hjärtat, då en mobil aldrig kan ge samma känsla i fotosjälen som en "riktig kamera".
Håller med om att gnälla på att en kamera har för hög upplösning kändes lite väl gnälligt. Bättre upplösning och kvalitet kan väl aldrig vara negativt, tänker jag...
Förstår självklart om det handlar om det faktum att bilderna tar upp mer plats, men känns ändå som en onödig sak att reta sig på.

Får väl se vad som händer på din blogg nästa vecka; kanske får vi njuta av ett gäng bilder från en Canonpromenad.. ;-D
Hoppas du får en riktigt toppenfin helg i alla fall; med eller utan Canon!!
Stora kramar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Härligt Erica! Bomba på med då här vackra bilder medan din finhöst råder. Älskar att titta på dem!
Noterar att Sir Canon har blivit Lady Canon :-D
Bra det, klart hon är en hon. Min genderneutrala, gamla Canon får ligga och damma igen, och det gör mig ledsen. För du har så rätt, en DSLR tar ju alltid och oavsett mkt bättre bilder än en iPhone, no matter what. Läste att ngn kritiker gnällt på att nya iPhonen har för hög upplösning på sina bilder. Hur man nu kan gnälla på det? Men han tänkte mest på utrymmet på mobilen, tror jag.
Hur som, med en DSLR har vi ju så mkt mer vi kan styra över än vad vi har med våra iPhones. Ja, de tar jättefina bilder, de nyare lurarna. MEN de kan inte mäta sig ändå. Jag måste helt enkelt börja lufta min Canon igen. Får inspo när jag ser dina fina bilder. Min är ju gammal nu, så gammal---12 år. Men ut ska hen!
Erica, ha den bästa av helger.
Stor kram från mig!!

PS, idag är det probs igen, trots Chrome ...GAAHH!! Nu andra försöket.

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?