Jaha, så var det Valborgs igen. Det var ju nyss? Var tar åren vägen, seriöst? 
Tänkte att jag i alla fall kan uppmärksamma dagen lite grann såhär i ett blogginlägg, för i övrigt bryr jag mig inte särskilt om just Valborgsmässoafton.
Det var stort när man var liten; husvagnspremiär, grilla korv och springa runt med en alldeles egen påse smällare och en alldeles egen ask tändstickor :-D
Men sedan, efter att den traditionen dött ut, så passerar denna dag hyfsat obemärkt förbi mig.
Jag brukar inte ens komma ihåg att ta mig iväg för att kolla på kanalsimmet. Förra året gick jag en sväng förbi Badhusparken, men endast för att jag ville ha lite Valborgsbilder till bloggen ;-)
Dock stör det mig inte direkt. Jag sörjer faktiskt inte över att inte ha några speciella Valborgsplaner, eller traditioner. Det finns andra "högtider" jag känner är viktigare för mig än den här.
 
Om jag hade fått några barn hade det säkert varit annorlunda. Då hade jag säkert hittat på något, för att de skulle få liknande barndomsminnen av sista april som jag har.
Men som det är just nu... nej, dagen har inte särskilt stor betydelse för mig.
Det är onsdag, och det är röd dag imorgon. Och förmodligen klämdag på fredag för många arbetare.
 
Hur firar ni Valborgs i år? 
Har ni några speciella traditioner?
Är Valborgs en viktig "högtid" för dig?
Det var länge sedan jag skrev någonting om genus (höll på att glömma bort att jag har en speciell kategori för det). Men det betyder inte att jag inte tänker på det.
Jag tänker HELA TIDEN på dessa frågor. Dessa frågor som faktiskt är så viktiga att föra fram i ljuset, om det någonsin ska ske någon förändring.

För allvarligt: Genusmotståndarna tycker bara att genusförespråkarna/feministerna "bråkar om en massa onödigt". MEN utveckling/förändring kan inte ske om man inte först definierar/belyser problemen.
Om man inte vet vad problemet är, hur ska man då kunna ändra något?
Det handlar inte om "småsakerna" i sig, utan om HELHETEN som "småsakerna" bildar.

Till genus -feminismmotståndare: "Ringar på vattnet" har ni väl hört talas om? "Många bäckar små"?
Idag lever vi i ett samhälle där vi uppfostrar våra barn till dessa roller:
Världen tillhör pojkarna. De tränas i att ta för sig. De ska bli ledare. De ska vara försörjaren. De ska vara tuffa och armbåga sig fram i världen. De tränas helt enkelt till att erövra världen.

Flickorna uppfostras till att vara omhändertagande, så att det finns någon som tar hand om männen under tiden de erövrar världen. Redan från vaggan drillas flickor in i rollen att för dem är utseendet det viktigaste. Flickor värderas alltid först utifrån sitt utseende... "Vad fiiiin du är"...
Redan i förskolan vet flickorna hur viktigt utseendet är för dem, och det finns flickor som tror att de "måste banta" redan innan de når 10 års ålder.

Helt enkelt -pojkar uppfostras att inta en aktiv roll, och flickor till att inta en passiv.
Finns det verkligen någon som på allvar kan stå upp och säga att "jamen, det är helt som det ska"? "Det är så det är, och det är inget vi ska göra något åt".

Mycket har ändrats sedan 50-talet, och samtidigt är det egentligen inte mycket som ändrats.

Det finns ett påstående jag tycker jag hört för många gånger, och som jag stör mig på mer och mer...
Det är: "Hon är så vacker! Det kommer att gå bra för henne."
Så är det typ alltid, tycker jag. Oavsett i vilket sammanhang det är; om det handlar om en tjej/kvinna så mååååste alltid hennes utseende nämnas... Varför?
Om en kvinna lyckas t.ex. ta sig fram i karriären. Blir typ chef eller något sådant. Eller lyckas med någon annan bedrift karriärmässigt; vad har då hennes utseende med saken att göra?? Är inte det helt irrelevant?
Känns lite som att hur intelligent och drivkraftig en kvinna än är, så är det alltid sekundärt -efter hennes utseende. När ska vi få erövra världen på lika villkor?


Helt orelaterad bild, men utan bild kan inlägget inte hamna på Bloggspaning. ;-)
 
Egentligen hade jag tänkt publicera sådana här bilder innan påsk, men jag kom mig av någon anledning inte ut för att fota dem.
Nåja, bättre sent än aldrig ;-)
Jag gillar starkt påskpyntet som Piteå kommun satt upp i stan i år! Jag gillar starka, klara, kulörta färger, och årets pynt är som ni ser mycket färgstarkt :-D
 
Men... nu är påsken över och vi kör full fart mot... SOMMAREN!
Hejsan allihopa!
Först vill jag bara säga att jag verkligen älskar er läsare! Statistiken har knappt gått ner, trots att jag varit världens mest usla bloggare den senaste tiden :-D
Jag vet egentligen inte varför det blivit så; har ingen bra förklaring. Jag kan ha suttit vid datorn, men ändå inte kommit mig för att logga in och fixa med bloggen. Varken skriva inlägg, fixa med design eller svara på kommentarer. Angående det sista ber jag om ursäkt, då jag alltid brukar vara noga med att svara på de kommentarer som kommer in här på min blogg.
 
Jag har haft så lite drivkraft de senaste dagarna att jag nästan blir lite rädd för mig själv. Det har varit toppenväder länge nu. Verkligen underbart vårväder; men jag har inte ens kommit mig för att gå ut på en ordentlig fotorunda.
Vet inte vad det är med mig, men förhoppningsvis är det bara tillfälligt. Känner i alla fall på mig att det är tillfälligt :-)
 
Dessutom har jag nu blivit inskriven igen i Jobb -och utvecklingsgarantin på AF, och rädslan för Fas 3 kanske ger mig den där extra drivkraften jag känner att jag behöver just nu ;-)
Vi närmar oss i alla fall sommarhalvåret, och jag känner mig ALLTID mer positiv då. TACK till ljuset! :-D
 
Annars då?
Tja, det har inte hänt särskilt mycket tyvärr. Ingenting värt att ta upp i bloggen.
I lördags (Påskafton) var vi och åt påskmiddag hos mormor och morfar. Och jag älskar verkligen påskmiddagarna vi ätit de senaste åren!
En del av maten kan ni se på bilden längst ner i detta inlägg. Jag vet att det ser lite geggigt ut, men jag kan lova att det verkligen är kriminellt gott!
 
Uppehåll från godisförbudet hade jag också i helgen, om ni undrar över påskäggsbilderna. Passade på att smaka Marabou Oreo ;-)
Från början (vid nyår) funderade jag ju på att inte ta uppehåll under påsk, men det blev så ändå.
DOCK bestämde jag mig i god tid för detta uppehåll. Det var inget jag beslutade mig för typ i torsdags. Men från och med imorgon är det hårda bud som gäller igen. Inget godis.
 
Har ni haft en bra påskhelg?
Snart kommer det även upp lite utomhuspåskbilder som jag fotat här i stan.
 
 
Vissa saker är kanske menade att hända...?
Jag har haft samma tangentbord till datorn sedan 2004, ungefär. Köpte det i alla fall inte så länge efter att jag börjat på LTU, och det var 2003. Så mest troligt är mitt tangentbord tio år gammalt. Vilket även innebär att det ju inte är alldeles jättefräscht ;-P
Dock har jag varit alldeles för snål för att lägga pengar på ett nytt, då det trots allt varit fullt fungerande.
Men tidigare idag var jag så fumlig att jag spillde ut ett glas dricka precis över hela vänster del. Klant!
Och efter det gav tangentbordet upp. Till exempel så blev det två tecken när man tryckte på vissa tangenter.
Exempel: När man tryckte på C-tangenten blev det både ett kommatecken och ett c samtidigt. Och det är ju inte bra när man ska skriva in lösenord och sådant... ;-)
 
Blev i alla fall en sväng till Elgiganten, och ett nytt tangentbord.
Trådlöst, tyvärr. Jag tycker egentligen inte om de trådlösa, då det är så smidigt att slippa hålla på med batterier. Men det verkar nästan bara finnas trådlösa numera... i alla fall i min priskategori.
Nåja, det är i alla fall jätteroligt med ett nytt! Det här är helt underbart att skriva på :-D
Dessutom matchar det nya min datorutrutstning (skärm, dator och mus) betydligt bättre!
Här har jag bott i 30år.
Trettio år då jag knappt varit utanför kommungränsen.
Jag älskar Piteå. Jag tycker det är en underbar stad att växa upp i. Det vill jag att ni ska veta!
MEN det är trots allt en inskränkt liten småstad högt upp i Sverige som i ärlighetens namn inte ger alltför stora möjligheter till att "vidga sina vyer". De senaste åren har det, mer än någonsin, känts som om jag sakta "kvävs" av småstadsmentaliteten.
Den kan vara gemytlig och hemtrevlig, men samtidigt känns det som om man aldrig riktigt kan, totalt, nå dit man vill om man bor i en sådan här liten stad. Att det trots allt inte finns tillräckligt med tillgångar och möjligheter till det.
 
Jag är rädd för att "fastna" i ett inrutat "Svenssonliv" (jobba 7-4, äta, sova och upprepa proceduren dag efter dag) som jag inte vaknar upp från förrän jag går i pension; bara för att det är tryggt och säkert. Absolut inget fel med Svenssonliv, men jag vill inte att det ska vara det enda jag gjort när jag sitter där -85 år gammal...
 
Brukar ju inför typ varje val säga typ "Vinner Alliansen så emigrerar jag".
Och i ärlighetens namn är det väl mest en sådan grej "man säger" ;-) Jag har ju inte direkt något fixat för att kunna flytta utomlands.
Men det kanske snart börjar vara dags att göra mer allvar av det hotet, eller löftet; man får se det som man vill. Jag tror jag väljer att se det som ett löfte.
Det kanske är dags att börja undersöka vilka möjligheter som finns för utlandsflytt?
Ingenting händer ju faktiskt av sig själv.
Ja, jag vet att man måste ta saken i egna händer om man vill ha något. Men det ÄR svårt.
Det ÄR svårt när man ska leva i en värld där man tvingas vara totalt utåtriktad samtidigt som man kämpar med att bli utåtriktad...!
 
 
Ni behöver inte kommentera denna text om ni inte vill.
Jag behövde bara få skriva av mig lite.
Tidigare har jag ju skrivit ett inlägg om hur man gör för att få boxar i sidomenyn.
Men som ni ser har jag även boxar som ramar in själva inläggen i content, och idag fick jag en fråga i en kommentar om hur man gör för att få det så. Därför tänkte jag försöka fixa ett sådant inlägg också.

Nu är detta som jag gör i mina designer, och jag använder den äldre standardmallen Nature som grund.
Har det för att de nya mallarna ser lite annorlunda ut i kodningen, men jag har tyvärr inte satt mig in i dem.


För att få boxar i contentmenyn använder jag i grund och botten samma princip som när jag gör boxarna i sidomenyn; bara det att jag kallar stycket för "Contentbox" istället för "Sidebox".


På den här bilden ser ni hur det ser ut i min kodmall. Var jag lagt in koderna för just "contentboxarna".



VIKTIGT! Var även noga med att placera denna kod som den visas på bilden ovan!
Det är för att jag lagt in boxkoderna så att reklamen hamnar mellan boxarna. MEN, enligt min erfarenhet; om man inte lägger in även denna kod så hamnar reklamrutorna mycket konstigt till. T.ex. på sidan om Content, liksom bakom sidomenyn...


Detta är koderna för Stilmallen:

Naturligtvis ändrar man bredd och sådant, beroende på hur stor blogg man vill ha.
I just detta exempel är det kodat så att man kan publicera bilder upp till 700 pixlar.
Bilderna är uppenbarligen inte fotade av mig, utan hittade runt om på nätet.
 
Det finns en sak jag drömt om LÅNGT innan jag blev inredningsintresserad... Någonting jag alltid velat ha...
Och det är ett sådant "windowseat", eller vad man ska kalla det. En mysig plats vid fönstret, alternativt ett riktigt brett fönsterbräde, som man kan sitta på och titta ut genom fönstret.
Men gärna ett "windowseat", och helst då "american style" -som på bilderna i kollaget.
Och med sådana där amerikanska fönster som pricken över i ;-D  Som på några av bilderna; fönstret är uppdelat i två delar, och man öppnar det genom att dra undre delen uppåt. Och spröjs som delar upp fönstret i 6 fyrkanter... Som i amerikanska filmer och serier ;-)
 
Tänk er att ha ett sådant ställe i sin bostad! Att sätta sig där och koppla av. Att skriva, läsa eller kanske bara filosofera en stund.
Innan jag dör ska jag ha en bostad med en sådan här hörna!
 
Det här är en fotoblogg. Eller rent tekniskt: en "blandblogg" med bilder och text. Jag blandar mina foton med texter om lite allt möjligt.
Dock handlar det svenska bloggklimatet inte om texter (man ska helst skriva så lite som möjligt) och de senaste månaderna (eller typ senaste 1½ året) har jag misstänkt att det är anledningen till att min statistik går så pass mycket bakåt. Jag vet att jag skriver för mycket och för långa texter. Har börjat försöka tänka på detta, men är tyvärr så dålig på begränsningar (gäller både bilder och text) ;-)
 
Därför tänkte jag prova på ett lite "nytt grepp". Eller nytt... det är väl inte nytt, men det blir nytt för min blogg :-)
Jag försöker sluta med mina textinlägg och satsar på att göra det till en ren fotoblogg. Kanske ett par rader, men inte mer än så.
Kommer nog att bli rätt svårt från början för mig att begränsa mig, men jag tror det blir bra för bloggen i längden :-)
 
 
UPDATE: Insåg precis, när jag klickat på publicera, vilket datum detta inlägg är skrivet på. Och jag vill bara säga att det är inte ett aprilskämt, utan råkade bara bli så att jag skrev det idag (hade jag lagt ut ett aprilskämt hade jag nog försökt komma på något roligare ;-))