Jag tror vi kör på en mitt-i-veckan-lista idag...
 

Lovar du att vara ärlig?
Ja

Du heter?
Erica Pettersson

Smeknamn?
Har inget. Har alltid önskat mig ett, men mitt namn är svårt att göra till ett smeknamn.

Låt som när du är ledsen sörjer till?
Har ingen. Brukar sällan lyssna på musik.

Beroende av?
Bloggvärlden

Vad tror folk om dig?
Antagligen att jag är lat, då jag inte gör särskilt mycket.

Stämmer det?
Nej.
Kanske till en viss del, i vissa sammanhang (alla känner sig väl lata ibland). Men jag är långtidsarbetslös och har svårt att ta mig för saker på grund av mitt dåliga självförtroende och den blyghet jag dragits med så länge. Även om det som sagt är bättre nu, så är det tufft.
Jag vill absolut inte skylla på det, utan lämna det bakom mig. Men jag måste berätta om det för att förklara varför jag är som jag är.

Vad får du oftast komplimanger för?
Fotograferingen

Vad säger du för att imponera på någon?
Jag har svårt för att framhäva mig själv, så jag vet inte riktigt vad jag ska svara på den här frågan.

Hur imponerar man på dig?
Hmm... Svårt.
En typ av människor jag imponeras av är de som redan vid unga år blivit väldigt framgångsrika, rent karriärsmässigt sett. Dock är nog en del av det lite avundsjuka, om jag ska vara helt ärlig ;-)
Annars gillar jag att umgås med öppna, härliga människor med mycket humor. Människor som inte är rädda för att "skämma ut sig".

Brukar du skratta för dig själv?
O ja!

Vad står det i ditt senast inkomna SMS?
Urladdat batteri, så jag kunde inte kolla...
Men jag tror det var ett "Dags att ladda..." från Halebop.

Var bor du?
Piteå centrum.

Trivs du där?
Ja, på sätt och vis. Det är min barndomsstad, och jag kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta för Piteå (Sveriges bästa stad att växa upp i!)
Men just nu känns det som om jag endast bor här rent fysiskt.
Mitt hjärta bor redan i USA...

Äger du några converse?
Ja, ett par svarta.
Skulle dock vilja ha vita, röda, vinröda och blyertsgrå också.

Sprit, cider, vin eller öl?
Cider. Övriga har jag inte så mycket erfarenhet av.

Brukar du bli för full?
Nix. Har aldrig varit full.
Ja. Det är sant.
Kände av lite grann en kväll i Belgien, men jag har aldrig varit full.

Är du allergisk mot något?
Nej.
Men min mage brukar dock protestera mot choklad (SPECIELLT o´boy!) och fet mat.

Hur svarar du i mobilen?
"Erica"

Antal timmar sömn inatt?
Runt 7 timmar, tror jag.

Brukar du komma i tid?
Ja

När mår du bra?
När jag är ute och fotar. Det är de enda tillfällena då jag känner mig 100% välmående (hittade inget bättre ord).

När blev du fotad senast?
Oj, det minns jag inte. Länge sedan!
Om man inte räknar selfies/självporträtt; i så fall var det några dagar sedan ;-)

Hur känner du dig nu?
Uttråkad

Vanligaste färg på dina kläder?
Svart, grått och vitt.

Vad tycker du om fötter?
Ingenting. Nåt man måste ha för att kunna gå.

Vad saknar du?
Pengar. Resor. Ett jobb. En större lägenhet.

Hade du en bra kväll igår?
Tja, vad ska man säga... en tisdagkväll som alla andra...

Favorit dryck på morgonen?
Juice

Rakar du benen?
Ibland. Inte så ofta.

När brukar du oftast gå och lägga dig?
Det är mycket olika. Senare än jag borde.

Är du blyg?
Ja

Sysslar du med någon idrott?
Nix

Tror du på kärlek vid första ögonkastet?
Jag vet inte riktigt.
Jag gillar dock inte uttrycket. Det betyder ju faktiskt att det endast handlar om utseendet. Attraktionen till ett utseende...

Har du spytt offentligt?
Nej

Är du nöjd med ditt liv?
Det finns några saker som skulle kunna göra det bättre...

Är du bortskämd?
Vet egentligen inte. Ja, det är jag nog.

Vad gör du i morgon?
Skickar in någon jobbansökning. Äter. Bloggar. The usual.
Kanske skriver lite på min bok.

Vad längtar du till?
Våren. Sommaren. En ordentlig (eller i alla fall fast) inkomst.

Har du bra vänner och äkta vänskap?
Har inga vänner.
Jag vet; det låter patetiskt. Men jag har varit för blyg för att skaffa vänner.

Vad använder du för schampo?
Gliss (för färgat hår)

Hur gammal är du?
30 år och (snart) 8 månader

Gröna eller röda äpplen?
Röda


Gillar du golf?
Har aldrig spelat golf

Har du sovit i din egen säng inatt?
Ja

Har du strumpor på dig nu?
Nix. Hatar strumpor!

Är det okej att gråta?
Självklart!

När grät du senast?
Minns inte riktigt. Några månader sedan tror jag det var.
Anledningen håller jag för mig själv.

Vad skulle du göra om du vann en miljon?
Kontrollera femtioelva gånger att det var sant.
Lägga upp en plan för hur länge jag skulle kunna leva på pengarna  ( "använda ___kr/månad i ___månader/år").
En miljon är egentligen inte så mycket pengar i dagens samhälle. Det är inte så mycket drömmar man kan förverkliga med endast en miljon...

Bär du glasögon eller linser?
Nej. Men jag skulle nog behöva börja använda mina glasögon oftare än jag gör. Speciellt när jag kör bil.

Tycker du det är viktigt att ha märkeskläder?
Nej.

Har du piercing?
Hål i öronen bara.
Eller... i ett öra, ska väl tilläggas. Är dålig på att använda örhängen, så det ena har vuxit igen.

Vill du gifta dig?
Ja. Men jag vill inte ha ett bröllop.

Vill du ha barn?
Ja! Mer än någonting. Dock kommer jag mest troligt aldrig att få några, vilket är min stora sorg.

Är du bra på att laga mat?
Jag tycker det är skittråkigt, så jag vet inte om man kan säga att jag är bra på matlagning. Men jag kan laga mat så den går att äta, och jag blir mätt :-)

Är du flygrädd?
Nej! Jag ÄLSKAR att flyga!! Det bästa sätt som finns att resa!!

Hur vig är du?
Som ett kylskåp

Är du musikalisk?
Ungefär som en Kråka med inflammerad halsfluss...

Vilken är din favoritglass?
Ben&Jerry´s

Tycker du om sushi?
Har aldrig smakat. Kan inte riktigt förmå mig att smaka heller...

Vad äter du helst när du ser på film?
Beror lite på vilken period jag är inne i. Har lite olika "perioder" när det gäller snacks.
Dock väljer jag helst godis om jag går på bio.

Har du tandläkarskräck?
Nej. Tack och lov.
Dessutom var förra tandläkaren jag var hos världens bästa! Kände mig lugn bara av att gå in i rummet.

Är du morgon- eller kvällsmänniska?
Tidigare var jag varken eller (både morgon -och kvällstrött), men numera är jag nog mer av en kvällsmänniska.
Önskar att det vore tvärtom, då jag skulle vilja vara en sådan person som är läskigt morgonpigg.

Vilken ögonfärg har du?
Vet faktiskt inte riktigt. Någon blandning.

Har du någon gång gråtit dig till sömns?
Faktiskt inte. Inte vad jag kan komma ihåg.
I alla fall inte så pass att jag gråtit tills jag somnat av det.

Biter du på naglarna?
Nej

Röker du?
Nej. Aldrig ens provat.

Hur ofta tränar/motionerar du?
Alltför sällan ;-P

Jag håller på att försöka skriva en längre berättelse, men ni som följt min blogg har nog uppfattat det redan :-)
Har hunnit fjorton kapitel, epilogen samt sista kapitlet. Tyvärr har jag kört fast lite grann, vilket är anledningen till att jag började skriva bakifrån ;-)
 
En annan sak jag verkligen kört fast på är namnet på staden som berättelsen utspelar sig i.
Den utspelar sig i USA. Vet egentligen inte riktigt varför, då jag aldrig varit där. Men av någon anledning ser jag alltid mina berättelser där... Kanske har med alla filmer och serier att göra ;-P
I alla fall... i min berättelse är det en småstad, så jag vill inte använda ett namn som redan finns.
Det är en "fictional town", därför vill jag ha ett "fictional" namn.
MEN min fantasi på att hitta på namn är totalt uttömd. Vad min hjärna än kokar ihop så verkar det som att det finns i verkligheten (jag googlar på varje namn jag kommer på).
 
Därför ställer jag frågan till er... ni kanske har bättre fantasi än mig inom detta område...
Kommer ni på något bra stadsnamn?
Kriterierna är att det inte ska finnas i verkligheten, låta amerikanskt (eller engelskt) och samtidigt låta som någonting som skulle kunna finnas i verkligheten. 
Gärna med ändelsen "Creek" eller "Falls", men jag är öppen för alla förslag.
Jag gillar inredning.
Eller gillar... that´s the understatement of the year. Jag ÄLSKAR inredning!!
Faktiskt älskar jag inredning nästan lika mycket som jag älskar fotografering –då får ni ett litet hum om hur stort mitt intresse är.
Tyvärr så har ju ofta intressen och ekonomi en tendens att vilja dra åt olika håll ;-P så för tillfället har jag inte råd att köpa och göra om som jag vill ha det. Men titta och drömma kostar ju faktiskt ingenting.
Och en dag blir det av!
 
Jag har till och med redan inrett min nästa lägenhet.
Nej, jag har inga planer i nuläget på att flytta, men någon gång blir det ju då jag inte tänker bo i en 1:a hela livet.
Och när den dagen kommer så tar jag inte med mig någon av mina nuvarande möbler dit, förutom soffan och soffbordet. Men resten är billiga och skitfula budgetmöber från Jysk.
Inte för att jag vill klaga på deras möbler; de har vissa serier jag tycker är riktigt fina. Men de jag har är så pass gamla och nötta att det blir raka vägen till tippen när det är dags för nya.
 
Matbordet och stolarna i kollaget står högst upp på min inredningsönskelista.
Jag har drömt om dem i flera år, utan att överdriva. Det finns flera liknande typer av stolsryggar, men det är DESSA som är mina absoluta favoriter. Och nu är det ju inte säkert att dessa finns kvar när jag har plats och pengar att köpa dem, men de är i alla fall min dröm.
 
Och angående resten av kollaget...
Nu kanske många tycker det ser tråkigt ut med endast IKEA-möbler, speciellt om ni bor någonstans där IKEA finns i närheten. MEN jag har verkligen blivit förälskad i deras serie Hemnes! (Slängde in en bild på en Malmbyrå också, då jag velat ha en sådan i typ ett decennium).
Och allting ska vara vitt :-D
Vita väggar och vita möbler. För att sedan bryta av med någon färg på textilier och detaljer (t.ex. ljuslyktor och liknande) samt golv.
Självklart vet jag att detta inte direkt är någon unik inredningsstil, men det skiter jag i. Jag älskar den lika mycket ändå!!
 
Nej, nu tror jag att jag måste avrunda detta inlägg. Innan det hinner ikapp mig att jag inte kan åka idag och köpa allt detta ;-P
 
Vad har ni för inredningsstil hemma?
Har ni er dröminredning? Eller har ni någon dröminredning?
 
 
 
UPDATE: Nu när jag satt och svarade på kommentaren till detta inlägg var det en sak som slog mig. Vet inte varifrån det kom, men... Jag kanske skulle bli inredningsarkitekt? ;-) Jag har öga för färg och form och jag älskar inredning.
Nej, ärligt talat. Jag kommer inte att ge upp min fotodröm. Det här var bara en flyktig tanke som slog mig, och jag kände att jag var tvungen att skriva ner den :-)
God Nyfredag på er!
Eftersom det känns som om helgerna numera innefattar även fredag, så faller det sig väl ganska naturligt att torsdagar blir som en liten "nyfredag" :-)
Men nyfredag, helg, fredag eller vardag... jag är lika dålig bloggare oavsett veckodag. Och igår slog det mig varför det varit så i alla fall den senaste tiden.
 
Jag har varit så fokuserad på att inte halka efter i 365foton2015-utmaningen, och därmed hittills i år satsat mer på att hålla den bloggen igång än den här.
Pixeliebloggen är dock min ordinarie, den som jag tycker allra bäst om, så jag har inga planer på att lägga ner den. 
Jag lovar att jag ska försöka blogga oftare här, MEN jag tänker fortsätta att fokusera mycket på 365-bloggen. Anledningen är dels att jag verkligen, verkligen, verkligen vill komma i mål den här gången. Och jag har dessutom inte halkat efter ännu, vilket är det längsta jag hållit ut med en sådan utmaning hittills. 
Ni får gärna gå in och kika på mina bidrag till den utmaningen om ni vill.
Det är en underblogg till den här som jag använder till denna utmaning: pixelie.webblogg.se/trehundrasextiofem
 
Och för att inlägget inte ska bli helt bildlöst så lägger jag in de senaste bilderna jag publicerat på 365-bloggen; på temat Första. Som i Mitt första smycke. Hjärtat jag fick på min dopdag 1 september 1984.
 
Hejsan hejsan!
Tisdagen den 17:e februari var det idag, eller fettisdag. Semmeldagen.
Och jag har till och med kommit mig för att göra egna semlor :-)
I och för sig har vi alltid ätit hemgjorda, men det är första gången jag kommit till skott och själv gjort egna. Och för att vara första gången måste jag säga att de blev riktigt goda.
Och ja, jag kände för att vara lite överambitiös och spritsa grädden, bara för att det skulle bli finare på bild ;-)
Kalla mig bloggskadad och fotoskadad... ;-P
 
 
När man börjar bildgoogla och glömmer bort blogginlägget man håller på med; då vet man att det är dags att avsluta och publicera ;-)
Först ett litet meddelande: Jag tror det är något fel någonstans på blogg.se, då en del bilder försvinner då och då från mina blogginlägg. Upptäckte det igår. För dagens inlägg verkar det fungera, men såg att några bilder fortfarande är borta från tidigare.
Det kan naturligtvis vara så att det bara är på min dator, men jag vill bara meddela detta ifall felet ligger hos blogg.se.
Om det är mellanrum mellan bilderna i mina bildbomber betyder det att det har försvunnit bilder, då jag har ställt in i designen så att det inte ska vara något mellanrum mellan dem (förutom om jag skrivit något mellan bilderna förståss).
 
 
Här kommer i alla fall fjärde och sista delen av bilderna från Jokkmokks marknad. 
Vid ett tillfälle gick de som i en liten "parad" med renar genom marknadsområdet, och jag passade på att fota mycket. Annars får man ju inte direkt chansen att fota just renar såhär nära. Och det var just under denna tid som det smattrade som mest från alla kameror runt omkring också ;-) 
 
När man såg renarna såhär var de riktigt söta faktiskt :-) Det är ju inte direkt det första man tänker på när man stöter på dem längst E4:an...
Dock kunde jag nästan tycka lite synd om dem, då en del av renarna såg lite förvirrade ut. Kan inte vara så roligt att vara sådär bland en massa människor när man är van att befinna sig ute i skogen och mer fria fält.
 

If I have any non-swedish readers:
No, we don´t have raindeers as pets here ;-) This was a "parade" at Jokkmokk Wintermarket.
 
Näst sista bildbomben från Jokkmokk...
Behövs väl inte så mycket förklaring egentligen, utan vi kör väl bara på:
 
Det var ett specifikt marknadsstånd i Jokkmokk som jag verkligen älskade, och det har att göra med min kärlek till Norrsken. Jag gillade det här så pass mycket att det får ett eget inlägg :-)
 
Det var nämligen olika typer av prylar med Norrskenmotiv :-D
Böcker, örhängen (ångrar nästan att jag inte köpte ett par), halsband, vykort, tavlor...
och...
kolla bara in fickuret!!! Med en norrskensbild som urtavla.
Hur underbar!?!
 
I fredags blev det en dagsutflykt till Jokkmokks marknad.
Lämnade Piteå vid 8-tiden på morgonen och återvände hem ungefär 8 på kvällen.
Mark fick naturligtvis följa med, och det blev en hel massa bilder! 241st. för att vara exakt. Jag kommer inte att visa alla här på bloggen, som ni säkert förstår. Men det blev ändå så pass många redigerade bilder att jag måste dela upp även denna bildbomb på flera inlägg; som med vinterbilderna förra veckan.
Dock har jag inte bestämt om jag kommer att publicera ett bildinlägg om dagen, eller om det kanske blir fler.
 
Vädret kunde i alla fall inte vara bättre i fredags. Klart och endast 2-3 minusgrader; ÄVEN i Jokkmokk!!
Sist jag var där på marknaden (3 år sedan) var det -25, men kändes som -35.
Så i år var det rena himmelriket, vädermässigt :-)
Att det sedan blev plusgrader och började regna på vägen hem kan vi strunta i för tillfället. Vi fokuserar på det positiva istället.
 
Och just nu innebär det en första bildbomb med bilderna från utflykten till Jokkmokks marknad:
 
 
Remmar, bebisgodis och kola. Typiskt marknadsgodis ;-)
Ingenting för mig.
 
 
Det var helt underbart hur mycket kameror det fanns i omlopp på marknaden! 
Så underbart att för en gångs skull inte behöva känna sig så ensam med en stor systemkamera i folkvimlet :-D
 
 
Nu åker jag iväg till Jokkmokks marknad.
Därav bloggledigt idag :-)
I brist på annat tänkte jag lägga upp de senaste bilderna jag lagt upp i 365-utmaningen.
Som ni vet hoppade jag ju på även i år, för att se om det blir "tredje gången gillt". Höll tyvärr på att halka efter ganska snabbt, men jag har ryckt upp mig och publicerat ikapp. Plus att jag har förberett inlägg för resten av veckan och några för nästa vecka, så jag ligger ganska bra till för tillfället :-)
 
Om ni vill gå direkt till min utmaningsblogg, så finns den här ---> Pixelies 365 foton 2015.
Tyvärr tycker jag alltid det blir lite halvdåliga bilder såhär i början av utmaningen; eftersom att det faktiskt är vinter när vi börjar. Det blir bättre senare; mot våren och sommaren, då fotomotiven finns i överflöd.
 
 
Lime
 
 
Fönsterspegling
 
 
Klara, Färdiga, Gå (eget tema)
 
 
Ofärdig
 
 
Orörd
 
 
Lördagsgodis
 
 
Ram
 
 
Upphängd
 
 
Ögonfröjd
(mina älskade nya lampor från Ikea; Årstid)
 
 
Ljussken
 
 
Frontfigur
 
 
Spets
 
 
Från ovan
 
 
Allé (eget tema)
 
 
Färdmedel
 
 
Spretig
 
 
Insnöad
 
 
Fantasi
(tänkte på Narnia...)
 
 
Upphittat
 
 
Nykomling
 
 
Farkost
 
 
Släp
 
 
Mugg
 
 
Selfie
(fotad med lilla kompaktkameran; Sony)
 
 
Låga
Jag ändrade bildstorleken på bloggen; tillbaka till 700 pixlar. Insåg att jag trots allt är en bloggare som gillar större bilder på bloggen.
 
Fjärde och sista delen av Winter Piteland-bilderna. Har ni tröttnat på dem? ;-)
Då det finns en hel del bilder från den fotopromenaden, utöver alla de här, så kan det hända att det kommer upp fler lite då och då på bloggen. Men det här är i alla fall sista bildbomben från denna omgång.
 
 
Strömbackaskolan / "Strömbacka high school"
 
 
Vägen runt Badhusparken var fin plogad!
 
 
En del av Badhusparken.
 
 
Kanalen runt (halva) Badhusparken.
 
 
Parkbänk "off season" ;-)
 
Jag tycker inte vi ödslar så mycket tid på text nu, utan jag säger bara:
Varsågod –tredje delen av dessa bildkavalkader...
 
God Ny Vecka på er allihopa!
Hoppas att ni haft en fin helg och att ni är redo för en ny vecka.
Ny månad är det ju dessutom också :-) Februari.
Det bästa med det är att januari är över. Inte för att den gått överdrivet långsamt, men jag är ju som ni vet inget större fan av januari.
 
Jag tänkte inte babbla så mycket i det här inlägget, utan direkt köra igång med del 2 av vinterbilderna från i helgen.
 
 
Fortsättning följer imorgon...
Nu har jag äntligen valt ut och redigerat en del bilder från lördagens kamerapromenad. Det var inte lätt, och eftersom jag är superdålig på att gallra, så blev det ändå 80(!) bilder att visa här på bloggen.
Detta betyder ju naturligtvis att jag inte kan lägga in alla i samma inlägg.
Eller kan och kan... Självklart kan jag ju det; finns ju inga restriktioner hur många bilder man får ha per inlägg ;-)
Det blir dock oregerligt långt, därför kommer jag att dela upp bilderna på flera inlägg.
Jag hade ju även tänkt vänta tills imorgon med att börja lägga ut dem, men eftersom det blev så många så måste jag nästan börja idag.
Men det kanske inte gör så mycket... ;-)
 
Börjar i alla fall med några bilder jag tog i mitt absoluta närområde; alltså en radie av typ tjugo meter från mitt hus.
Det här är alltså Piteå, den 31:a januari 2015...