Nu tänkte jag chocka er lite... ;-)
Jag som aldrig – okej, nästan aldrig – tar selfies ägnade en ganska lång stund i söndags till att ta självporträtt. Jag, liksom resten av min familj, avskyr ju att stå framför kameran... vilket betyder att det här inte kommer bli något ständigt återkommande inslag här på min blogg ;-)
Men just i söndags gjorde jag mig iordning och filmade en video till min YouTubekanal (den här dock inte uppe ännu) och det var så jag kom in på att fota selfiesarna (plural?).
Kanske börjar vara dags att byta profilbild på diverse sociala medier...? ;-)
 
Som ni vet vid det här laget – om ni följt mig länge – så älskar jag det här fenomenet med blogglistor. Jag är inte sen med att hoppa på listor till höger och vänster, speciellt under perioder då jag ligger i bloggtorka.
Tycker de är ett sådant utomordentligt bra sätt att råda bot på just idétorka.
Plus att man får lära känna bloggaren på ett annat sätt än om man bara skulle rabbla upp en lista med information.
Plus att man kanske får veta något man som bloggare inte skulle tänkt på att berätta.
Plus att det är lite roligare att ha listor ibland än bara t.ex. "10 fakta om mig"-punkter.
Denna lista hittade jag hos den bloggare som, efter snart 10 år(!), fortfarande är min Favorit: Annika med bloggen Life in the Suburb.


Vilken är din favoritglass?
Ben&Jerry´s-glass, absolut. Gillar flera smaker av dessa glassar, men min favorit måste jag nog säga är 'Cinnamon buns'. Jag var skeptisk till en början, men jag upptäckte att tillsätta kanel i glass var ett genidrag!
MEN nu är det ju tyvärr så att B&J-glass är svindyr, så om jag ska välja en billig glass också så tror jag nog det blir GB:s vanilj med krossad choklad.
Jag var inte särskilt förtjust i glass när jag växte upp, men just den har jag alltid tyckt om.



Vad skulle du göra om du vann 1 miljon
Tja, eftersom en miljon SEK (svenska kronor) faktiskt inte räcker särskilt långt (det är mycket pengar, men tyvärr är det sanningen att det inte räcker långt) så härmas jag här och väljer istället 1 miljon dollar ;-) Det blir ju ungefär 7-8 miljoner kronor.
Tyvärr, helt ärligt, så blev jag näst intill helt blank i huvudet när jag började tänka på vad jag skulle göra. Vet egentligen inte... Men jag skulle mest troligt ge bort en del till min familj.
Sedan skulle jag även klicka mig in på IKEA´s hemsida (tror nog det skulle vara det allra första jag gjorde) och beställa alla möbler jag vill köpa därifrån. Sedan skulle jag nog även unna mig något nytt objektiv samt studiolampor och sedan skulle jag nog mest lägga upp en plan för att pengarna skulle räcka så länge som möjligt...
Eller just ja... jag skulle även ta ledigt hela sommaren, även om det var obetalt ;-P

Vilken är din bästa favoritserie?
Hade jag fått frågan under 90-talet hade jag haft en hel del att välja mellan, men idag följer jag inte särskilt mycket serier. Som ni vet gillar jag till exempel komedier och liknande, men det är ingen jag direkt "följer", utan det blir mer att jag tittar på ströavsnitt/mina favoritavsnitt.

Men det finns faktiskt EN serie jag älskar, som jag nog måste säga är min favorit, inkluderat alla serier jag följde under min uppväxt, och det är den amerikanska crime/komediserien BONES!
Jag skriver 'crime/komedi' eftersom jag tycker det är en hel del komediinslag/repliker i den trots allvarliga ämnen/handlingar. Vet inte om den klassas som "bara" Crime eller om den räknas som just crime/komedi, men som sagt så säger jag det senare.

Så jag kan absolut säga att min favoritserie heter BONES!
Dessutom gillar jag alla huvudkaraktärer i serien. Det är ganska ovanligt att jag faktiskt gillar ALLA karaktärer i en serie, men det gör jag i Bones. Jag gillar Booth, Brennan, Hodgins (min absoluta favorit!), Angela, Cam, Sweets, Caroline, Agent Aubrey, Wendell, Arastoo, Zack o.s.v.



Hur hanterar du en situation om du är i ett stort rum med en massa folk du inte känner då det förväntas att man ska vara social?
Jag undviker helst sådana situationer. Jag gillar inte fester eller stora evenemang.
Som ni vet har jag ju i hela mitt liv varit handikappande blyg, och även om jag kommit över en stor del av det, så kommer det ofta tillbaka när jag hamnar i situationer där jag känner mig obekväm.
Är jag på t.ex. en större fest drar jag mig, tyvärr, oftast tillbaka och håller mig i bakgrunden då det är mest angående det här med att "ta initiativ till kontakter" som jag har svårast med.

Vad är du nöjdast med när det gäller dig själv, och varför?
Det faktum att jag faktiskt kommit så otroligt långt i min "sociala träning"... alltså att jag kommit över så pass mycket av min extrema blyghet. Det hade jag aldrig, "not in a million years", trott att jag skulle klara.
Samma sak med att jag faktiskt lyckades komma över min hundrädsla. Ni som följt mig länge vet kanske att jag under hela barndomen var livrädd för hundar (även om jag alltid älskat dem).
Jag undvek alla vägar/stigar där hundägare möjligtvis kunde rasta sina hundar, av rädsla för att träffa på någon.
Idag har den rädslan helt försvunnit.
Så bortsett från t.ex. min kreativitet och sådana saker, så är detta vad jag känner mig allra nöjdast med!

Hur länge har du och din partner varit tillsammans?
Singel. Tyvärr.

Om du hamnar i bråk hur hanterar du det; är du den som tar fighten, eller som tar emot?
Samma här; undviker bråksituationer. Man kan nog säga att jag är konflikträdd, men jag undviker helst sådana situationer helt.
Jag har faktiskt, om jag ska vara ärlig, aldrig varit i konflikt med någon (vanligt syskontjafs från barndomen räknas inte). Men jag skulle nog vara den personen (än så länge i alla fall) som "tar emot" i en konfliktsituation, eftersom jag som sagt är rädd för konflikter och jag är inte den som "ryter ifrån". Jag är snarare den personen som håller saken inne i mig istället för att "explodera".
Inte särskilt hälsosamt, men det är sanningen.

Vad dras du till för bloggar, vad är viktigt på en blogg och vad ska finnas med?
Kvalitativa bilder. Jag säger inte att man måste vara Fotograf, men sanningen är den att jag fastnar lättare för en blogg med bilder fotade med systemkamera än mobilkamera.

Genomtänka och välarbetade blogginlägg. Jag gillar bäst blogginlägg som man kan "kommentera relevant" och med längre kommentarer än typ "Ha en fin dag", eftersom det är relevanta kommentarer jag helst vill ha till min egen blogg.
Jag tar hellre ett välarbetat inlägg som betyder något per dag istället för små Twitterliknande uppdateringar varje eller varannan timme.


Bloggare som "tar hand om" och kommunicerar med sina läsare. Ju större en blogg blir, speciellt om den blir en av de största, så förstår jag att det naturligtvis blir svårt att få tiden att räcka till att kommunicera med alla. Omöjligt kanske till och med, MEN jag tycker ändå att en blogg där bloggaren kommunicerar med läsarna får en trevligare stämning än där läsarna "aldrig" får svar.
Jag tror det är därför som Annikas blogg alltid ligger på en orubblig förstaplats bland mina favoriter...
Under alla mina år i bloggvärlden har jag aldrig träffat på en bloggare som är SÅ bra på att ta hand om sina läsare som hon. True story! Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig utan att det låter som om jag är någon stalker ;-P men att skriva på hennes blogg känns verkligen som när man kommunicerar med en god vän utanför internet. DEN bloggen har verkligen alla komponenter jag fastnar för på en blogg. Kanske inte så konstigt att det är min favorit :-)


Vem är den bästa programledaren på TV och varför?
Som sagt så ser jag i princip aldrig på TV, så jag måste nog passa på den här frågan. Jag vet knappt vilka människor som är programledare nuförtiden...

Har du träffat och pratat med någon kändis, i så fall i vilken situation?
Här blir det också ett kort svar: Nej.
Jag har aldrig träffat någon kändis, vilket kanske beror på att jag trots allt bor på en plats på jorden där det inte direkt vimlar av dem ;-P

Vilken är den roligaste sporten att se på eller utöva?
Oh! Det var ju också rätt person att få den här frågan ;-P Jag hatar nämligen sporter. I princip alla sporter. Och vad som är ännu tråkigare än att utöva en sport, är att TITTA på dem! Speciellt fotboll.
Men måste jag välja någon sport att titta på så blir det nog hästhoppning eller konståkning. De är inte roliga att titta på under en längre tid, men en liten stund kan det gå bra.
När det gäller utövning av sport så är det lite sämre. Jag har alltid önskat att jag hade fastnat för någon sport, men tyvärr. Det skulle väl vara simning då; men jag simmar helst lugnt motionssim, så det räknas inte.
Jag är väl ingen tävlingsmänniska helt enkelt.

En liten tre-i-topp-lista över de TRÅKIGASTE sporterna jag vet, att utöva OCH titta på:
  – Längdskidåkning (Värst av allt! Det BÄSTA med när jag började 7:an var att jag slapp 'Lilla Vasaloppet'. Enough said...)
  – Fotboll (Går helt bort för mig, både som utövare och åskådare.)
  – Trav (Usch, nej!)
Skapade ju ett konto på "Wattpad" en gång i tiden (typ 1½ år sedan) och började lägga upp den berättelse jag skriver, men efter ett tag raderade jag den. Dessutom har jag haft lite skrivtorka de senaste månaderna, även om viljan funnits. Ungefär som med bloggandet.
MEN nu tänkte jag att jag skulle göra ett nytt försök... kommer att börja lägga ut berättelsen igen.
 
Prologen ligger därför uppe på mitt Wattpad-konto nu.
 
Är det bara jag, eller finns det någon mer där ute som känner som om det finns en "fel" och en "rätt" del av veckan..?
För min del är måndag till onsdag "fel" del, och allt efter onsdagen (alltså torsdag till lördag) "rätt" del. Söndagen är ganska neutral.
Därför är vi alltså just nu på rätt del av veckan, och vi står inför veckans bästa dag –Fredag! Som ni vet gillar jag i och för sig torsdagar också, eftersom jag alltid får lite inför-helgen-feeling just på torsdagar. Detta eftersom fredagar känns som om de tillhör helgen, trots att man arbetar.
Nyfredag it is :-D
 
Däremot; till något tråkigare... Inte har jag då kommit mig iväg på någon fotopromenad, därav bristen på bilder. Eftersom jag trots allt driver en fotoblogg så är ju bilderna mitt väsentligaste bloggmaterial... därför blir det låg aktivitet här när jag inte har mycket bilder att visa.
Våren har ju trots allt inte kommit igång ordentligt ännu. Visserligen är det ovanligt lite snö här för att vara mitten på april, men det betyder ju inte att grönskan kommer tidigare. Än är det ett tag tills träden börjar lysa grönt och vårblommorna börjar poppa upp.
Det gör ju inte saken bättre att jag ser på en massa bloggar just nu hur körsbärsträden blommar i södra Sverige.
Just denna årstid är det så jobbigt att vi bor i ett sådant avlångt land, där årstiderna kommer vid så olika tidpunkter.

MEN snart är det i alla fall MAJ aka den ljuvligaste vårmånaden! :-D
Jag får hålla ut, och tills dess avnjuta alla fantastiska bilder hos övriga bloggare.
Tisdag idag. Innan vi vet ordet av kommer vi att skriva fredag igen...
Tyvärr måste jag säga att den här dagen inte utvecklades till den allra bästa för min del. Eller, i och för sig handlar det om ett i-landsproblem till 100%, men ändå.
Idag har det varit ett planerat strömavbrott här hemma, vilket jag naturligtvis visste om. Dock, när jag åkt iväg till jobbet kom jag på att jag glömt att stänga av datorn (kom ihåg allt annat i alla fall), men ides inte åka hem igen. Det brukar ju trots allt bara vara att starta igång den som vanligt sedan, eftersom den självklart stänger av sig när strömmen bryts.
 
Vid det här laget tror jag ni förstår var jag vill komma... ;-)
Jag kom hem efter jobbet, satte mig vid datorn och tryckte igång den. Och bildskärmen är näst intill död. Den bara flimrade hela tiden!
Som tur är uppfattade jag i alla fall att det inte var datorn det var fel på, då det startade igång som vanligt. Det var bara det att jag kunde bara se Skrivbordet (på datorn) genom det snabba flimrandet på skärmen.
Typiskt! Inte precis den utgift jag ville ha just nu!
Men det är 2016, och vi måste (i princip) ha en dator i dagens läge. Speciellt jag, som sköter allting via datorn.
 
Jaha. Det var bara att packa in sig i bilen och ge sig iväg på bildskärmsjakt.
Och jag hittade en i min prisklass på Audio video. Den är, tyvärr, lite mindre än min gamla. Men jag känner att huvudsaken är att jag i alla fall har en skärm, så att jag kan använda datorn.
En större skärm får det bli en annan gång, när den inte måste inhandlas i "panik" för att jag överhuvudtaget ska kunna använda datorn.
 
Intresseklubben antecknar, right ;-P
Sådär; nu har jag fixat en ny design. Jag gillade den förra, men med tanke på att menyn låg högst upp så var den inte den mest ultimata när det gäller en blogg som inte har Pro. Och jag tycker inte om när min blogg inte ser ut/fungerar som jag vill. 
Därför pysslade jag ihop en design som passar lite bättre ihop med reklamen. Dock tycker jag ju att panoramareklamen kunde vara liiiite mindre... Varför måste den nödvändigtvis ta upp typ hela skärmen? 
Nåja, det är som det är.
Som sagt så gillade jag den förra designen, och jag blev inte less på den lika fort som tidigare designer. Därför kan det hända att jag tar tillbaka den senare, när jag skaffat Pro igen.
 
Tänkte i alla fall att jag fortsätter att köra på den (hyfsat) avskalade och rena stilen på bloggdesigner; mest så att bilderna kommer fram ordentligt.
Vad tycker ni om nya designen?
 
 
Jag har även, äntligen blivit klar med min hemsida. Fick ett tips för ett tag sedan om sidan wix.com, och det var verkligen en bra sida. Man kan verkligen pyssla ihop en hemsida som man vill ha den utan att man egentligen behöver kunna någonting om kodning... :-)
Nu har jag för tillfället ett gratiskonto där också, vilket betyder att hemsidan inte går till en helt egen domän, utan till en "underdomän" ungefär som jag har här på blogg.se. Men var sak har sin tid, eller hur :-)
Här kan ni klicka om ni vill kolla in den, eller så klicka på länken i min meny.
Okej, det är väl inte vad jag tror om mig själv (man ska sikta högt, men samtidigt måste man ju ha liiite självinsikt); men det finns en dröm jag haft betydligt längre än den att bli Fotograf. En dröm jag haft ända sedan barndomen, bokstavligt talat. Från att jag gick i mellanstadiet har jag haft en dröm om att bli författare; eller i alla fall få ge ut en bok... en riktig bok. En roman alltså.
Jag skrev massor under barndomen/tonåren, men drömmen har legat på is under större delen av min vuxentid. Antagligen för att jag hittade fotograferingen, vilket är ett intresse och en dröm som fått ta mycket tid.
OCH jag vill bara säga att Fotografdrömmen fortfarande finns hos mig, och den ÄR lika stor som alltid.
MEN de senaste 1-2 åren överrumplade författardrömmen mig med att blossa upp igen, och jag har återigen blivit sugen på att sitta och skriva en massa -att skapa i Word istället för i Photoshop.
 
Bilden visar en översikt över hur långt jag kommit med min (förhoppningsvis) framtida bok.
106 sidor än så länge.
Tyvärr har jag de senaste månaderna haft s.k. skrivkramp som tydligen vägrar släppa greppet. Dock finns viljan att skriva fortfarande där, så jag har faktiskt förhoppningar om att denna berättelsen en dag ska bli klar. 106 sidor är det allra längsta jag någonsin skrivit på en berättelse, så jag känner mig som sagt hoppfull.
Tror min skrivkramp mest beror på att jag inte riktigt vet hur jag ska ta mina karaktärer vidare i handlingen från där de är nu. Gjorde ett litet hopp och skrev epilogen samt sista kapitlet, men jag har fortfarande (efter det) problem med hur jag ska ta dem vidare. Tror dock på att det kommer lösa sig med tiden :-)
 
Har ni någon dröm som följt med er sedan barndomen; en sådan "extradröm" utöver er "huvuddröm"?
 


Först vill jag bara säga att jag är fullt medveten om att detta blogginlägg kommer att verka väldigt negativt och deppigt, men det är helt enkelt mest mina egna reflektioner över hur alla "klassiska" bloggtips fungerat för mig.
De kanske fungerar bättre för andra bloggare, men jag kan ju bara skriva utifrån mina erfarenheter...

Som ni säkert vet (alla läsare som är bloggare själva vet det ju garanterat) är att det finns ju hur mycket sådana blogginlägg/artiklar runt om på internet angående "tips på hur man kan sprida sin blogg", "tips för att få en större blogg" och så vidare.
De flesta tipsen ser (ungefär) likadana ut på alla dessa listor, och det här är som sagt mina tankar angående hur jag tycker de fungerar.

Vill bara understryka, innan jag börjar, att jag VET att man inte ska hänga upp sig på statistiken när det kommer till bloggning. Man ska blogga för att man tycker det är kul; det är egentligen inte meningen att det ska vara någon typ av popularitetstävling. Dock kan jag inte låta bli – och jag VET att jag låter bitter – att känna att de bloggare som mest understryker att "statistiken spelar egentligen ingen roll" är de bloggare som redan har ett stort antal läsare (allt från flera hundra till flera tusen). Känns lite grann som det brukar kännas angående det här med pengar... Tycker ofta att de som brukar säga typ att "pengar är inte allt" är de som HAR mycket pengar.
För visst måste vi väl ändå erkänna att det är roligare att blogga om man har läsare, än att lägga ner tid på blogginlägg och sedan är det endast man själv som läser dem...



Kommentera andras bloggar
Det här är oftast det allra första tipset på listor över hur man sprider sin blogg, och faktiskt så ÄR det ju faktiskt det mest logiska sättet att nå ut med sin egen blogg.
Dock ska man naturligtvis inte bara skriva kommentarer som t.ex. "Snälla, kolla in min blogg", utan man ska helst skriva något relevant till bloggarens inlägg, för att visa att man läst och intresserat sig för det.
Det är precis det jag gör, och kanske är det därför det tar så lång tid för mig att kommentera...
Men jag tycker, enligt min erfarenhet, att genom att göra på det sättet så får man inga nya läsare till sin egen blogg.
Exempel:
Jag har ungefär 20 besökare per dag, och om jag sitter en hel eftermiddag och kväll (testade en gång att sitta från ca. klockan 16 till midnatt och endast kommentera) så kommer jag upp till kanske 50-55 besökare. Dagen efter det ligger siffran på kanske 40 besökare. Men efter det är siffran återigen nere på max 20 unika besökare, och jag har under dessa två dagar fått kanske 10 kommentarer sammanlagt.
Skriver inte detta för att klaga, utan det är som sagt bara ett exempel från en av mina tester.
Och naturligtvis vet jag att man måste fortsätta kommentera regelbundet, men vem har tid att sitta vid datorn konstant under hela sin fritid och endast kommentera andra bloggar? Man har ju faktiskt andra saker man måste göra också... både blogga på sin egen blogg och så allting i verkliga livet.
Hur hinner alla bloggare publicera flera inlägg per dag, kommentera en massa hos andra, jobba/studera, ha ett socialt liv och hinna med alla måsten i vardagen?? Vad är Er hemlighet? ;-)

Bra kvalitet på bloggbilderna
Nästa punkt som brukar vara ett stående inslag på dessa listor är att man helst ska ha bilder av kvalitet på sin blogg, för att folk dras mer till bloggar med fina bilder. Att "istället för att bara fota med mobil så använd vanlig kompaktkamera eller systemkamera".
Jag fotar i princip ALLA mina bloggbilder med min stora systemkamera. Tror jag kanske publicerat 5-7 mobilbilder sedan jag köpte min första systemkamera 2008.
Nu är det ju i och för sig ingen säkerhet att folk gillar mina bilder bara för att de är fotade med en systemkamera; självklart fattar jag ju det också. Men kvalitén på mina bilder är ju ändå bättre nu än om jag bara hade använt min gamla skruttiga iPhone 4S.
Så enligt min erfarenhet har bildkvalitén gjort varken till eller från ur statistiksynpunkt.

Blogga om det du känner för och tycker om
Ett bra tips, i alla fall i teorin. Jag håller absolut med om att man ska blogga om det man tycker om, och för att man tycker det är roligt att blogga. Gör man det av någon annan anledning så märks det ganska snabbt.
Dock tycker jag det är svårare i praktiken...
Jag har alltid upplevt att när jag bloggat om sådant jag tyckt varit intressant så har mitt läsarantal snarare gått ner lite grann.

Blogga regelbundet, gärna 2-3 gånger per dag
På den här punkten vet jag att jag inte är en särskilt bra bloggare. Jag har ofta haft längre bloggtorka de senaste åren, även om viljan att blogga alltid finns där. Men inspirationen är slö, oftast under vinterhalvåret.
Dock, enligt den erfarenhet jag har, så har inte den här punkten fungerat för mig heller.
Det är snarare så att jag upptäckt att det är under mina perioder då jag är inne i ett bloggflyt (publicerar inlägg mer regelbundet) som jag förlorar prenumeranter och jag får svackor i statistiken.
Det har hänt flera gånger att jag under en period av bloggtorka fått kanske 2-3 nya prenumeranter, men när jag sedan börjat om att blogga så har jag istället förlorat 4st.



Ett Tack till mina läsare!
Jag vill bara avsluta med att rikta ett stort TACK till de läsare jag har här på min blogg!
Jag har absolut inte skrivit det här inlägget för att klaga på er; det får ingen tro! Det är bara som jag skrev i början; mina egna små allmänna reflektioner angående sådana här bloggtips.
Jag är så obeskrivligt tacksam över de läsare jag har. Jag älskar er! ♥ Det vill jag att ni ska veta.
Jag hittade även dessa två bilder, vilka också är från hösten 2012. Och jag måste säga att på ett sätt gillar jag dem faktiskt fortfarande. I och för sig finns det lite saker att önska i kvalitén t.ex. i bilden som är fotad rakt uppifrån, men jag gillar känslan i dessa bilder.
Även om jag inte gillar höst, vinter och mörker så är det nästan som om jag faktiskt gillar det när jag ser de här bilderna :-)  Oops, det blev ett väldigt svamlande ;-)
 
För tillfället håller jag på att fundera över vad jag ska göra för video härnäst att lägga upp på min YouTube-kanal... Har ni några bra idéer får ni mer än gärna tipsa om dem här i kommentarsfältet.
 
Ett tips den här årstiden – när det fortfarande är för tråkig miljö ute för fotografering – är att göra en djupdykning ner i bildarkivet, hitta en eller ett par bilder man redigerat tidigare (helst för flera år sedan) och göra en nyredigering.
Gjorde detta igår, och jag tycker verkligen att det blåste liv i skaparglädjen :-)
 
Jag hittade dessa bilder i en mapp från september 2012, och fastnade en bra stund framför Photoshop där jag provade lite nya redigeringar.
 
Ett Foto i Timme, eller EFIT, är en bloggutmaning jag gillar att göra. Tyvärr blir det alltid så att jag glömmer bort det när det är de "officiella" EFIT-dagarna. Och kommer jag ihåg det blir det oftast så att jag fotar ett par bilder, och sedan glömmer resten av dagen, vilket gör att jag egentligen inte har något att publicera på bloggen.
Men idag ville jag gärna ro iland en Ett Foto i Timmen-dag, så jag ställde larmet på mobilen varje timme så att jag verkligen skulle komma ihåg att fota.
Dock vill jag ändå säga att tiderna som står under varje foto är ungefärliga, eftersom det var vanlig arbetsdag idag och det kanske inte finns möjlighet att fota precis på klockslaget när det är dags för en ny bild. Men det kanske skiljer 5-10 minuter, så ganska nära ändå :-)
 
Då kör vi... Pixelies EFIT, den 8:e april 2016:
 
6:00 – På väg till jobbet. Sista dagen för veckan... Freeeedag! :-D
 
7:00 – Fixar frukosten. Gillar verkligen fredagar, då det bara är fil, flingor och smörgås. Det går så mycket snabbare och smidigare att fixa än gröten (speciellt mjölkbaserad gröt som t.ex. mannagryn) ;-)
 
8:00 – Vi fixar salladsbuffén samt börjar värma maten. Piteå kommun kör med Cook and Chill-systemet, vilket betyder att maten kommer i sådana vita kantiner ni ser på bilden.
Dagens mat: Sjömansfärs med smak av Taco. Det var faktiskt riktigt gott :-)
 
10:00 – Upptäcker nu att jag måste ha missat att fota vid 9-tiden. Hittar i alla fall ingen bild därifrån.
Ungefär vid tio var det i alla fall dags att flytta maten från ugnen till värmeskåpet, så att den håller sig varm tills det är dags för lunch.
 
11:00 – Dags att skicka ut mat och salladsbuffé till avdelningarna.
Jag vet att det mest blivit snäva detaljbilder idag, men det är ju faktiskt av ganska uppenbara anledningar; då det trots allt är en förskola jag jobbar på. Det skulle ju inte vara alldeles lyckat om något namn eller så skulle komma med på en bild här på bloggen...
 
12:00 – Mitt i lunchdisken.
 
Strax efter 13:00 – Framme vid nästa arbetsställe. Eftersom det inte är heltid i köket så har vi städning på en annan förskola de sista timmarna varje dag. Och jag måste verkligen få säga att jag har verkligen haft tur med de ställen jag hamnat på hittills under den här tiden jag arbetat inom Måltidsservice!
Jättetrevliga ställen!
 
Jag tog ingen bild precis klockan 14, eftersom vi var i full gång med städningen. Och att ta in kameran dit känns ju lite mer än creepy. Tror nog inte ens att det är tillåtet, vilket naturligtvis är fullt förståeligt.
Därför tog jag istället en bild när jag kom ut till bilen igen.
 
15:00 – När jag kom hem kopplade jag bara av en stund genom att kolla på lite olika YouTube-klipp.
YouTube är verkligen ett utomordentligt sätt att fördriva tiden när man känner att man bara vill ta det lugnt. Någon som håller med mig?
 
16:00 – Tar mig ut för ett kort ärende till affären.
 
17:00 – På vägen hem från Kvantum kunde jag som sagt inte låta bli att smita in på Hemmakväll för att inhandla nyheten Marabou "Oreo filled".
 
18:00 – Detta får bli sista bilden i denna EFIT, eftersom den symboliserar rätt bra vad jag pysslat med efter klockan 18... Jag har mest suttit och redigerat i Photoshop och bloggat, vilket är sysselsättningar som inte är särskilt intressanta att visa på bild.
 
 
Så... det var alltså min fredag i bilder.
Kanske inte överdrivet intressant dag, men jag tycker som sagt sådant här är roligt att göra ibland.
Ni som följt min blogg länge vet vid det här laget att jag har en mycket svag motståndskraft när det gäller nyheter. Man skulle kunna säga att jag är en riktig Nicke Nyfiken, vilket betyder att jag naturligtvis var tvungen köpa hem denna nyhet från Marabou.
De har ju i och för sig redan en chokladkaka med Oreo, men där är det bara småbitar av själva kexet mixat med chokladen. I denna nyhet – vilken för övrigt är hela 320gr! – är det hela kexbitar i mitten samt att den är fullproppad med fyllning.
 
Min uppfattning nu när jag smakat den är att den är god. Ingen halleluja-upplevelse kanske, men jag skulle absolut kunna köpa den fler gånger.
Dock är den mycket mastig, så att smälla i sig hela på en gång kanske inte direkt är att rekommendera...
 
Marabou "Oreo filled" får av mig 4 av 5 Norrsken av mig.
 
 
Har ni smakat?
Brukar ni vara nyfikna på nyheter i mat -och godishyllorna?
Nu ska jag fixa det sista med mina EFIT-bilder från idag (kört ett eget Efit). De kommer upp på bloggen om en stund.
Nu, efter månader av velande fram och tillbaka, har jag äntligen bestämt mig för att göra ett försök med min YouTube-kanal.
Jag har länge varit sugen på att prova på det här med inspelning av videos som man sedan publicerar på YouTube.
Dessutom tycker jag på något sätt det känns som om det är så mycket härligare människor just på YouTube än i bloggvärlden. Missförstå mig inte; jag älskar fortfarande bloggning och bloggvärlden, men jag vet inte... på något sätt gillar jag verkligen de personligheter som finns bland alla Youtubers snäppet bättre.
Den uppfattningen jag fått genom att titta på vloggar och andra videoklipp är att dessa människor på något sätt känns mer genuint som att de verkligen är sig själva.
Jag kan naturligtvis ha fel, men det är den känslan jag har fått.
 
Det är anledningen till att jag under en längre period önskat prova på att göra egna videoklipp/vloggar.
Men även kanske lite grann för att jag kanske får lite lättare att till slut acceptera att höra min egen röst. Jag avskyr nämligen min röst, då den låter som om jag hela tiden pratar med typ en het potatis i munnen.
Men man kan ju inte ändra sin röst – Eller kan man? ;-) – så det bästa är väl att göra sitt bästa för att helt enkelt acceptera sig själv som man är.
 
Här är det i alla fall; mitt första YouTube-klipp (som inte är bara bildspel)... Garanterat något jag kommer att använda skämskudde för i framtiden, när jag blivit bättre på hela den här grejen. Men övning ger färdighet, heter det ju :-)
 
Ni som följer mig på Instagram vet att jag var ute på norrskensjakt igår. Känns som om det varit oförsvarligt att inte åka ut då, med tanke på hur starkt prognosen var. 
Dessutom hade det varit alldeles klarblå himmel hela dagen, vilket gjorde att hoppet hos mig var skyhögt!
Men naaaturligtvis (läs ordet mycket sarkastiskt) dök det upp som dett dis över himlen just när det blev mörkt under kvällen...
Det var inte molnigt, så man såg stjärnorna. Men de var liksom "suddiga"; det var därför jag visste att det låg ett dis över himlen.
 
Det gjorde även att när Norrskenet uppenbarade sig (för det gjorde verkligen det igår!) så såg det liksom bara vitt ut. Det var bara kameran som uppfattade det gröna, när jag använde lång slutartid.
Och det är så TYPISKT, då det verkade vara ett stort norrsken som dessutom varade under en hyfsat lång tid. Men tyvärr inte så lång tid att jag hann fånga det bästa. Jag stod nämligen på fel plats (på andra sidan bron på första bilden) när det började, vilket gjorde att jag kom för "nära", och när jag kommit mig till andra sidan hade den bästa tiden av skenet hunnit ändras/försvinna.
 
Resultatet av gårdagskvällen blev alltså de sämsta norrskensbilderna jag fotat hittills!
Men men; bättre lycka nästa gång :-)
 
Jag upptäckte nyss något som sannerligen fick mig att glömma problemen med min blogg... Bara TITTA på denna kartan! Norrskensprognosen för imorgon (lördag) ligger så högt som en 6:a!! Tror bara det har varit så högt en enda gång sedan jag började googla på just norrskensprognoser. Love it! ♥
Och har nu sett så otroligt långt det sträcker sig...
Nu är det ju inte säkert att det blir så (norrsken är ju aldrig helt säkert), men man ska ju kunna se det nästan i hela Sverige, om man har tur!!
OCH Piteå ligger verkligen MITT i det grönaste fältet, vilket jag misstänker betyder där norrskenet syns kraftigast, om det syns.
 
Jag hoppas så INNERLIGT att det inte blir övermulet imorgon! Dock skulle det inte förvåna mig, inte alls, då det varit så de senaste gångerna. Har inte kunnat se norrsken under hela 2016, även om jag vet att prognosen varit ganska stor flera gånger under året.
 
Åh! Håll tummarna tillsammans med mig att jag ska få chansen att se detta ljuvliga fenomen imorgon!
För även om man sett det flera gånger så blir man sannerligen aldrig less. ♥
 
 
Som ni förmodligen ser (svårt att missa...) har den där jäkla panoramareklamen återvänt till min blogg. 
Det är inte jag som har valt det, och det är inget som är fel. Det är helt enkelt så att min Pro-prenumeration gått ut. Köpte ju PRO för 3 månader i början av året, och nu har den perioden alltså gått ut.
Därför ser bloggen helt vrickad ut, i och med att panorman hamnar ovanför menyn.
 
Tanken är att jag ska förlänga mitt Pro med 3 månader till, men när jag gick in på Prosidan -alltså där man köper tjänsten så finns inte rutorna med "paketen" kvar. Jag hittar ingenstans där jag kan förlänga mitt Pro.
Har mailat blogg.se, men tills jag får svar från dem måste bloggen tyvärr se ut såhär.
 
Ville bara meddela detta, så ni vet att tanken är att reklamen kommer att försvinna inom sinom tid :-)
 
Det som är så jobbigt är att det är fredag (första gången jag stör mig på att det är fredag...) är att jag antagligen inte kommer att få något svar förrän på måndag eller tisdag; efter helgen i alla fall. Det betyder att jag kommer vara tvungen dras med att bloggen ser ut såhär hela helgen, och det verkligen STÖR mig!
Nåja, inte så mycket att göra åt saken än att säga "jaså"...