Den röda tråden är julen
Ni som följer mig vet om vid det här laget att jag är en riktig Nicke Nyfiken när det kommer till nyheter. Jag helt enkelt bara mååååste smaka nyheter. Kan inte hålla mig.
Nu har alltså Norrmejerier släppt sina julfiler för i år, och eftersom jag skrev om förra årets måste jag ju skriva om årets också :-)
Köpte dock bara en av smakerna, eftersom den andra var samma som förra året. De tog tillbaka kolafilet, plus då en helt ny smak...
Saffran och Apelsin.
Liiiite skeptisk, det måste jag erkänna. Jag gillar saffran men är halvt-om-halvt-förtjust i apelsin. Det är inte min favoritfrukt, och även om jag gillar saffran så låter det onekligen som en väldigt konstig filsmak.
Vet inte ens vad jag ska säga om denna smak såhär efter att ha smakat den...
Den var liksom både god och inte god på samma gång. Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker.
Absolut att denna var godare än fjolårets polkafil, men det är ingenting jag skulle kunna "äta ihjäl" mig på. Tror inte jag kommer köpa den särskilt många gånger.
Blir det att köpa fler julfil så håller jag mig nog till kolasmaken, vilket i mitt tycke hittills är den godaste av dessa limited editions.
Måste nog ändå säga att jag gillar utseendet på förpackningarna mer än själva innehållet när det kommer till Norrmejeriers julfil.
I övrigt, av de ordinarie, så är det ju Norrskensfil och Långfil som är mina favoriter.
 
Har också börjat lite smått att fundera över julpynt. Det är ju faktiskt endast två och en halv vecka(!) kvar till första advent. Två ynka veckor tills det är dags att baxa ner jullådan från vinden...
Känner nästan ett sug efter att byta ut min adventsljusstake igen, men tror samtidigt att det bara är för att jag ser en massa fint i butikerna just nu...
Jag älskar ju trots allt den marmorstake som för närvarande tjänar som min adventsljusstake.
Kanske inte lika julig som de andra jag haft, men jag gillar det minimalistiska i den. Och även om adventsstaken är enkel så kan man ju vräka på med resten av pyntet :-)
 
I kollaget ovan ↑ har jag samlat ihop bilder på de adventsljusstakar jag haft genom åren.
Den högst upp till vänster var min första. Den följde med mig när jag flyttade hemifrån, och då det begav sig älskade jag den barndomsnostalgiska känslan jag fick av just en sådan.
Den vita lådan införskaffades när jag fastnat för den inredningsstil som kallas chabby chic.
Burkstaken skapades 2015, då jag ville prova på att göra en DIY-adventsstake. Hade sett sådana på bloggar och typ pinterest (tror jag).
Sedan hittade jag marmorstaken inför julen 2017 (måste det ha varit), och då jag börjat intressera mig för mer minimalistisk inredning blev jag störtförälskad.
Vilken av mina adventsljusstakar gillar ni bäst?
 
Vi kör en liten Throwback till november 2017 också, tycker jag. Mest för att jag fick syn på dessa bilder ↑ när jag letade efter bilderna på ljusstakarna.
Det kom verkligen så sjukt mycket snö det året! Jag kommer ihåg snöovädret i början av den vintern (november 2017), då till och med skolorna gick ut med att de föräldrar som kunde skulle hämta sina barn tidigare. Och händer det i Norrbotten, då snöar och blåser det ORDENTLIGT!
 
Men... den där snörika vintern bidrog ju också till att vi fick världens mest sagolika jul. ↓
Med tanke på att det bara var fluffig pudersnö var det som om "hela världen" utomhus var tagen direkt från ett julkort.
Bilderna här nedanför var jag ute och fotade den 30:e december 2017.
 
Era fantastiska kommentarer!
1

SAGOBILDER Erica!!
Som julkort. Har du lagt till extra snöfall via PS? Tycker det är sååå svårt att fånga fallande snö bra på bild. Hur gör du?
Grymma bilder. De är ASSNYGGA!!


Av dina ljusstakar tycker jag nog alla är fina, fast burkar är jag nog inte så förtjust i. MEN du har gjort dina jättefina. Så fint det bara går.
Men skulle jag välja en av dina skulle jag ta den gamla röda. Jag är så galet traditionell och konservativ då det kommer till jul att det är löjligt, haha.

Säger återigen, PING Piteå Stad!! HAR ni sett Ericas bilder!! ANVÄND dem!!! Och ge Erica all CRED och bra betalning. DET kan inte finnas många andra fotografer i Pite som har den känsla Erica har!!!


Kramar till dig!!!! och ha en fin helg!!!

Svar: TUSEN TACK! Vad glad jag blir över dina otroligt fina ord om mina bilder :-D
På snöbilderna i dagsljus har jag inte lagt till någon snö i efterhand, men däremot på mörkerbilderna. Håller med om att det är SVÅRT att fånga fallande snö på bild. Det kräver snabb slutartid, kort skärpedjup och att man fotar med manuell fokus. Vid autofokus vill kameran nämligen fokusera på någon av detaljerna i bakgrunden, vilket gör att skärpedjupet blir längre och snön syns inte (om det inte snöar extremt mycket).
I mörker är det ju svårt att få både tillräckligt snabb slutartid OCH kort skärpedjup, så då är det bättre att fokusera på att få bilden som man vill ha den och sedan lägga till extrasnö i Photoshop :-)


Ja, den röda ljusstaken är onekligen mest traditionell. Den för tankarna mest till sagojul av de fyra stakar jag haft :-) Tror faktiskt jag har kvar den i min jullåda, så jag kan alltid ta tillbaka den ifall jag känner för det. Eller kanske ha flera :-) Man kan aldrig få för mycket jul, eller hur ;-D


Och som sagt; TACK för dina fantastiska ord om mina bilder! Vad kul att du tycker de skulle passa som kommunmarknadsföring :-D
Dock finns det absolut superduktiga fotografer med Piteå som arena. Följer bland annat 2 st på Instagram; en som fotar mest porträtt (fantastiska sådana) och en som fotar helt underbara naturbilder. Vet inte om du sett något av dessa konton förut, men gå in på @robertblombckphoto och @talesofembe. Speciellt den första tror jag DU skulle gilla! Han publicerar t.ex. regelbundet magnifika bilder på Norrsken. Hans naturbilder är också fotade här runt Piteå med omnejd. @talesofembe är en toppenduktig bröllopsfotograf!


Stora kramar till dig och igen: Ett ännu större tack för din fina kommentar!
Så fort jag klickat på publicera detta svar så kommer jag in på din blogg och läser ditt julinlägg. Skummade igenom det innan jobbet imorse, och har sett fram emot att läsa det ordentligt hela dagen! :-D

Ha en toppenhelg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Spännande smak på filen, den skulle jag vilja prova. Jag gillar bäst den röda ljusstaken. Jag har en vit sådan. Jag har grön mossa i den, passade på att köpa mossa häromdagen, den tar snabbt slut.

Fina snöbilder. :)

Svar: Ja, lite vågat ändå att tillsätta saffran i just fil. Var ungefär lika skeptisk som jag var mot polkafilen förra året. Saffransfilet var godare, men tror inte det är något jag kommer köpa regelbundet under julen. Om jag köper någon av julfilerna så blir det nog i så fall kolasmaken :-)
Ja, den röda staken är verkligen sådär mysigt traditionell :-) Den sprider liksom mest julkänsla. Älskar dock min marmorstake. Kanske blir det båda; julen är ju den tiden då det bara är att brassa på med pynt :-D


Hoppas du får en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Eva i Dalarna
3

Gillar bäst den gamlaste ljusstaken, fast alla är fina.
Trevlig helg!

Svar: Ja, den är verkligen traditionellt mysig :-) Ha en toppenhelg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?