Dan före dan, före dan, före dan, före dan, före dan, före dopparedan
 
Jag tror rubriken blev rätt... ;-)
Enklare sagt så är det tisdagen den 18:e december; 6 dagar före julafton.
Nu får den här veckan skärpa sig och INTE gå så snabbt! Jag vill DRA UT på julen så mycket som möjligt!
Nåja, tiden går ju inte att göra något åt. Det gäller bara för oss på jorden att göra det bästa av den tid vi har.
Era fantastiska kommentarer!
1

ÄRLIGT, snart är det tom ÖVER.
FATTAR inte att december gått så fruktansvärt snabbt.
DET gjorde den ju aldrig då vi var små, eller hur?
:-)
PS, tänker önska mig en extern blixt i julklapp (det bidde ingen förrän nu). vilken rekommenderar du för min 550?

Svar: Ja, helt sjukt hur snabbt December gått! Håller med, när man var liten kändes december nästan som två månader...
Jag är tyvärr inte så hemma på just externa blixtar. Vet att det finns även andra märken än Canon, men de vet jag inget om (än). Men jag kan rekommendera den som jag har; vilket är en Canon Speedlite 430EX II. Det finns även en ännu bättre (580EX II), men det skiljer SÅ mycket i pris, och jag tycker inte det är värt det. 430EX II:an är, tycker jag, lika bra. Canon Speedlite 430EX II kostar drygt 2000:- (vet inte vad de brukar kosta i USA/dollar), och en 580EX II kostar typ 5000kr...

Sedan finns det även billigare varianter av även Canon-blixtar, men jag vet inte om de går eller inte går att rikta. Rekommenderar att man köper en blixt som går att rikta åt olika håll, då jag tycker det är anledningen till att man skaffar just en extern blixt. Man får då inte det där klassiskt typiska "blixtljuset" som med en popupblixt (inbyggd).

Man kan även köpa till en s.k. "bouncher", vilket är som en vit "plasthatt" som man sätter på den externa blixten. Den hjälper till att sprida blixtljuset på ett mjukare sätt.
Men tyvärr kan jag inte vara till så stor hjälp just i den här frågan då jag själv inte fotat så mycket med extern blixt ännu.
Men som sagt så kan jag rekommendera den blixt jag själv har; Canon Speedlite 430EX II.

Hoppas du förstod något av mitt babblande i alla fall :-D
Ha en fin fortsatt tisdag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

TACK Erica!!
Jag ska se till att tomten kommer med en sådan!!!
Tror den blir jättebra, med bouncer.
Ska genast skicka en liten länk till maken.
DET är på tiden att jag skaffar en extern blixt, verkligen!!!
Gillar inte att ta bilder med min pop upp blixt inomhus...
TACK SNÄLLA!!!!!!!!

Svar: Varsågod :-) Vad roligt att jag kunde vara till hjälp :-)
Nej, popupblixten är inte rolig, i alla fall inte när man kommit en bit in i sin fotografering. Jag skickade även ett mail, men länkar till lite olika blixtar. Både den jag rekommenderade, och två andra. De är lite billigare, men går inte att rikta.
Ha det bra och hoppas Tomten hör din önskan :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?