Lucia
 
 
Hittade ett Luciaklipp från Piteå (Musikhögskolan) på YouTube.
Från förra året, men hade inga bra bilder, så det fick bli det klippet.
 
Idag är det Lucia.
Elva dagar före julafton.
HUR hände det???
Och var tog DEN HÄR veckan vägen? Jag vet att jag brukar säga det ofta, men den här veckan har jag ärligt inte hunnit hänga med i. Det var ju nyss måndag...
Och snöar gör det fortfarande.
 
Lucia ja... tycker det är otroligt mysigt, men i ärlighetens namn har jag inte sett ett Luciatåg på fler år. Tror inte det är sedan jag gick gymnasiet (vilket är ett decennium sedan...) då jag brukar vara alldeles för morgontrött för att kliva upp och kolla på TV på morgonen. Och sedan brukar jag glömma bort att se det på internet.
Däremot måste jag säga att jag, trots att jag sjunger som en hes kratta, lite grann saknar att delta i luciatåg. Saknar att träna på lucia/julsångerna, göra iordning lucialinnet, glitter och ljus, samlas på morgonen för att byta om till luciamundering och sedan tåga in i kyrkan med dämpad belysning för luciaframträdandet.
Sist jag deltog i ett luciatåg gick jag i 9:an. Och DET är 12 år (!) sedan.
Era fantastiska kommentarer!
1

Jag har inte heller sett en luciatåg på flera år, och jag har aldrig varit intresserad av att vara med i något luciatåg själv... Men visst är det en fin tradition!

Svar: Nej, alla är inte intresserade av att gå i Luciatåg. Själv vet jag inte riktigt varför jag tyckte om det; kan nämligen inte sjunga bra om så mitt liv hängde på det ;-) Så jag skulle tro att det var näst intill till 100% p.g.a. stämningen på Luciadagen :-)
Hoppas du får en toppenhelg och tredje advent!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Luciasångerna är verkligen fina.

Svar: Ja, det blir en speciell känsla i rummet när man ser ett Luciatåg och hör de stämningsfulla luciasångerna :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?