I väntan på ett riktigt inlägg


Provar på att mobilblogga igen, och även lägga in bilder. Två bilder från iPhonen får följa med, i väntan på ett riktigt inlägg.

På återseende gott folk!

 

Era fantastiska kommentarer!
1

Visst är ajfånen ett bra komplement till Canon?
Du kör via Camera + va?
Erica, jag har problem med nattfoto. Skulle så gärna vilja plåta stjärnhimmel och måne etc.
MEN, trots att jag ställer in manuellt så GÅR det ICKE.
Kameran VILL inte fokusera. Det går därför inte att ta bilder. Hjälp, vad gör jag FÖR FEL????
Ha en fin kväll!!!

Svar: Ja, jag är faktiskt riktigt imponerad av iPhone-kameran! Och det säger ganska mycket, med tanke på hur kräsen jag är när det gäller mina bilder... ;-) Jag varierar mellan Camera+ och instagramkameran, men mest blir det nog Camera+. Den levererar över förväntan! Och väldigt imponerad är jag över Camera+´s "HDR". Trodde det skulle vara en VÄLDIGT blek variant av HDR, men jag är som sagt imponerad!

Ja, nattfoto kan vara lite knepigt just för att kameran tycker det är för mörkt.
Jag kan nog inte ge något supertips, men jag kan försöka beskriva hur jag skulle försöka göra :-)

Första tipset är att använda stativ, då det oftast blir långa slutartider.
Jag skulle nog köra i BULB-läge, och börja med bländaren 5,6.
BULB betyder att kameran exponerar så länge du håller ner avtryckaren (du kan alltså bestämma själv hur lång slutartid du vill ha).

Sedan ställer du in vilken fokuspunkt du vill använda. Det brukar vara en av knapparna högst upp till höger, ikonen som nästan ser ut som ett "schackbräde"/vit fyrkant med 5 vita prickar i. Då kommer alla fokuspunkterna fram på displayen, och om alla är markerade väljer kameran fokus. Välj istället punkten i mitten.

Rikta sedan kameran mot en punkt långt bort, något som inte är helt mörkt. Tror det kan gå med t.ex. månen, om den är framme. Se till att mittenfokuspunkten är riktad mot det stället (det är den punkten som kommer att fokusera).
Tryck ner avtryckaren till hälften, så att kameran fokuserar. När du fått fokus ställer du om till "Manuell fokus" på objektivet. Detta betyder att du låst fokus, och nu kan du alltså vrida kameran åt vilket håll som helst (men inte flytta den från platsen).
Komponera bilden som du vill ha den (åt det håll du ska fota) och ta sedan bilden.

Fotar du i BULB (det jag rekommenderar) så kan du få prova några gånger innan du hittar ett bra antal sekunder.

Ett till tips är att använda en självutlösare till kameran, en liten fjärrkontroll (de brukar inte vara särskilt dyra). När man fotar med lång slutartid kan det eventuellt hända att det blir lite skakningsoskärpa av när man trycker ner avtryckaren på kameran, även om man använder stativ. Däremot, när man använder fjärrkontroll och BULB, så trycker man en gång för att påbörja exponeringen, och sedan en gång till för att avsluta den.

Fotar du bilar i rörelse, fyrverkerier o.s.v. (i mörker) så kan man sätta en mörk mössa, ett svart papper eller dylikt framför linsen mellan bilarna / fyrverkerismällarna. Det är för att det inte ska komma in så mycket ljus i kameran "mellan objekten", och alltså få mindre blaskiga mörkerbilder. Men detta är alltså när man fotar saker i rörelse.

Ursäkta det lååånga svaret, och om det blev alldeles för rörigt. Är tyvärr lite svårt att beskriva i text utan bilder att illustrera med. Men jag vill tacka för ett bra tips till blogginlägg :-D

Hoppas du får en riktigt bra kväll!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

TACK Erica!!
Önskar att du bodde lite närmare mig. DÅ skulle vi fota tillsammans och du skulle kunna få lära mig lite tips.
DET skulle vara så roligt.
Jag ska pröva det där så fort jag har en chans.
Har ju sett SÅÅÅ läckra nattbilder. Bulb-läget har jag aldrig testat, så det blir nytt.
Tusen TACK!!!!!!

Svar: Varsågod :-) Hoppas det var till lite hjälp i alla fall :-)
Ja, fototips på plats skulle inte vara så dumt :-D
Jag gillar verkligen Bulb-läget. Fotar nästan alltid nattbilder (med stativ) med det.
Ha en bra dag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?