Min fotograferings-bucket list
Som ni vet har jag ju en hel lista med platser/saker i världen som jag så otroligt mycket skulle vilja fotografera.
Tänkte att jag skulle precisera dessa lite genom att göra en "bucket list" med de ställen jag vill ska åka och fota någon gång i livet!
 
SKOTTLAND - Det är har varit en dröm nästan lika länge som jag haft systemkamera! Jag menar; vilken fotograf drömmer inte om att fotografera de otroliga, fantastiska vyerna i Skottland!?!
Och lillebror med kompisar åker till Skottland nu i slutet på april... Avundsjuk much!!
 
KÖRSBÄRSTRÄDEN, WASHINGTON DC - Alltså oj, oj, oj! Varje vår dör jag lite varje gång jag ser bilder härifrån! Om jag var tvungen välja EN enda typ av blomma jag skulle få fotografera så skulle det bli just körsbärsblommor!! With God as my witness så SKA jag dit minst en gång i livet! Och jag ska bli så pass rik att jag kan stanna där i tre månader, så att jag inte missar blomningen oavsett om de blommar tidigt eller sent...
Seriöst; en dag...
 
GRAND CANYON - Och när vi ändå är inne på USA så kan vi ta denna plats nu. Behövs väl egentligen ingen direkt beskrivning. Kolla på bilden och tänk "fotointresse". Enough said!
 
PARIS - Sist jag var i Paris var år 2000. Jag gick i 9:an och ägde en vanlig analog kompaktkamera. 25 bilder per rulle och dyr framkallning.
Idag äger jag en Canon EOS 5D mkII och 24GB i minneskort. Behövs väl ingen bättre förklaring, eller? ;-)
(Bilden lånad härifrån, ljuvlig dessutom!)
 
VENEDIG - Den här drömmen har jag haft nästan lika länge som Skottland (men bara nästan)!
Men huuuur underbart låter det inte att fotografera i Venedig?!! En stad med vatten istället för vägar... Gamla byggnader... Ja, en säker plats på denna lista!
 
SANTORINI, GREKLAND - Tydligen är det här som bilderna på t.ex. vykort från Grekland är fotade. Staden med vita hus och blåa tak. Berg. Vatten. Tydligen jordens vackraste solnedgång till vilken människor vallfärdar för att få se!
Jag har aldrig tidigare känt någon "dragning" till Grekland, men har seriöst ändrat mig när jag upptäckte den här staden! Här skulle jag nog behöva betydligt mer än 24GB´s minnestkort... (likt när jag fotar körsbärsblommor i USA).
 
KINESISKA MUREN - Längtan att fota den här platsen är inte riktigt lika stark som de andra, men den passar ändå in på listan, då jag tycker det skulle vara riktigt roligt att få fota den.
 
FOTA (OCH UPPLEVA) ETT RIKTIGT MÄKTIGT NORRSKEN - Denna fotodröm är otroligt kraftig! Den är i klass med Skottland och Körsbärsträden!
Trots att jag bor här uppe (där chansen för Norrsken är stor) så har jag bara bilder från en "omgång", och då upptäckte jag det när jag var hemma. Och då det försvinner ganska snabbt så hann jag inte ta mig någonstans bra till (mitt i stan är INTE direkt det ultimata, utan man ska vara någonstans där det inte är så mycket ljus runt omkring).
Därför är min Norrskensdröm att jag ska vara på "rätt plats vid rätt tidpunkt" och lyckas få till sådana riktigt magnifika wow-bilder, typ denna här ovanför.
Era fantastiska kommentarer!
1

Ja, jag väntar på dig, Erica.
Du får bo i min källare, där har du det bra med skön säng, egen utgång till golfbanan, tv och toa.
SÅÅÅÅ när kommer du????
:-)

Svar: :-)
Ja, hade jag bara pengar så gick jag in på närmaste resebyrå imorgon och bokade en resa till USA! Jag är (tyvärr kanske man kan säga, på ett sätt) en person med ett väldigt stort "trygghetsbehov". Måste alltid vara helt säker på att, när jag ska resa, ha en budget med bra marginal till biljett (såklart), boende, mat och att "kunna leva" under den tiden jag är borta.

Tyvärr så passar det väldigt dåligt ihop med att jag inte haft en riktigt stabil ekonomi (fast jobb) sedan jag slutade på universitetet, vilket beror på att jag jobbat så mycket på min blyghet, vilken har gjort att mitt arbetssökande blivit lidande.

Men för att se positivt på saken så har det i alla fall gått så pass mycket framåt att jag ser riktigt positivt på framtiden! Speciellt med tanke på att jag också hittat det jag verkligen vill göra :-D

Så en dag blir den resan av! En dag kommer jag att sätta fötterna på amerikansk mark tillsammans med min kära Canon :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Hej! Hittade precis hit. Trevlig blogg. Håller med dig om Scottland, vem vill inte fotografera det med ett grått filter på! ;) Har du startat fotografföretag?

Svar: Hej! Och varmt välkommen hit till min blogg :-D Vad roligt att du gillar den :-)
Ja, Skottland är verkligen en dröm! Att få åka dit och gå loss med kameran på alla underbara omgivningar där...!!

Nej, jag har inte startat något företag -ännu. Men det är min stora dröm, så en dag...!

Hoppas du får en fin fortsatt sommar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?