Mera lagringsutrymme; ja, tack!
 
2008 köpte jag min första externa hårddisk. 500GB.
När jag började fotografera i RAW (har man väl börjat går det typ inte att gå tillbaka ;-)) räckte den inte till. 
En hårddisk med storleken 1TB kom i min ägo, och den kändes enormt stor. 
Den första fick agera plats för film och musik. Och för ett tag sedan (eller minns inte exakt, men eventuellt förra året) gick den sönder. Nåja, tänkte jag. Det var trots allt "bara" film och musik på den.
På den större ligger alla mina bilder och allt jag skapat, och det var fortfarande mycket plats till godo på den.
Men NU är den FULL! Det är 42GB ledigt utrymme av 1TB, vilket INTE räcker långt när man fotar mycket!
Bara bildmappen (ända från början av min systemkamerakarriär från 2008) är över 600GB!
 
Jag är medveten om att jag förmodligen kan rensa bort en del bilder, men jag ser INTE fram emot att gå igenom 600GB bilder för att se vilka jag ska behålla respektive slänga...
 
Även min interna hårddisk börjar krypa mot att inte ha så mycket plats till godo. Dessutom vill jag helst inte ha några av mina bilder på den, vilket jag som sagt är tvungen just nu.
 
Dock kostar det ju en del med en ny extern hårddisk... Så jag måste ha en ny samtidigt som jag inte har råd med en! En ekvation jag INTE gillar svaret på!
Ingen som har en tusenlapp att skänka till mig? Nej, skämtade bara :-)
Den positiva sidan av mig (den håller fortfarande i sig efter Projekt Norrsken) tror att det kommer lösa sig på något sätt. Saker och ting brukar liksom göra det :-)
Om ni vill hjälpa mig får ni gärna beställa en bloggdesign ;-)
 
Jaha, då vet jag att det även går få till ett helt blogginlägg om bristen på lagringsutrymme... ;-)
Era fantastiska kommentarer!
1

Jag är tvärtom, jag vill ha bilderna i min dator samt på en extern hårddisk. Så alla mina foton lagrar jag två gånger. Nu börjar dock utrymmet i min dator ta slut, har bara 250Gb i denna. Tror inte heller att man kan köpa en annan hårddisk att lägga in. Har en MacBookPro med några år på nacken. Så alternativet är antingen att jag köper en ny MBP med 500 Gb eller ännu en extern hårddisk. Vill ha mina bilder på 2 ställen.

Svar: Jag skulle också gärna lagra mina bilder på två ställen, men min sammanlagda bildmapp är över 600 GB, så den är långt större än min interna hårddisk. Så tyvärr skulle de inte rymmas där även om jag inte hade någonting annat installerat på datorn...
Och mina DVD och CD-skivor är bara på 4,7 GB vardera, så det skulle också tyvärr bli obeskrivligt många skivor med bilder ;-)

Så i alla fall just nu måste jag lösa det genom att ha alla bilderna på en extern hårddisk/externa hårddiskar.
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?