Gallery Friday: Halvårskoll
Jag hatar, hatar H A T A R datamusens sidoknappar!!! Skulle flytta muspekaren och råkade komma åt bakåtknappen. HELA inlägget försvunnet! Minst sagt STÖRANDE, speciellt som jag hunnit skriva halva detta långa inlägg i HTML-redigeraren!
Nåja, ingen idé att hetsa upp sig. Vi försöker igen.


Hej alla fredagsbloggare!
Idag är det fredag, vilket betyder att julen är slut och det är den första av årets två mellan(var)dagar. Att det är fredag betyder även årets sista Galleri Fredag; och i veckan betyder det att det är den traditionsenliga HALVÅRSKOLLEN. Nu i december är det Annika i Reston som är temavärdinna.
Nästa år kommer temat att ombildas till ett månadstema, för att låta det vila ett tag, men ändå inte låta det rinna ut i sanden. Och jag tror det kan vara en smart idé. Trots att det känns lite tråkigt just nu, så måste jag som sagt erkänna att intresset varit verkligen svalt den senaste terminen. Så vi kanske kan köra Galleriet som månadstema under 2014 och sedan göra en utvärdering vid nästa nyår?

Halvårskoll var det ja. Juli till Augusti 2013.
Det senaste halvåret har jag varit USEL på att använda kameran! Ja, USEL. Har knappt rört Canon på 2-3 månader, vilket gjorde det mycket svårt att hitta bilder att illustrera detta inlägg med. Det har inte heller hänt särskilt mycket i mitt liv sedan sommaren; i alla fall inget värt att berätta om här på bloggen. Om man inte räknar med juli då...

JULI

Den roligaste händelsen på hela året inträffade faktiskt i juli månad. Jag fick äran att för första gången agera bröllopsfotograf :-D På kvällen kom jag hem med över 900 bilder och var så trött att jag stupade i säng, men mycket lycklig. Jag fick bekräftat att jag verkligen vill arbeta som Fotograf i framtiden!

AUGUSTI

I augusti hände det verkligen ingenting. Ingenting värt att skriva, och när jag letade i arkivet för den här månaden hittade jag knappt några bilder. Tills slut valde jag i alla fall denna, vilken är fotad borta vid Pitsund. Vid bron, nästan vid Havsbadet. Det var en underbar sommarkväll, köpte lite godis på Hemmakväll och åkte ut dit för att koppla av på en av "småstränderna" vid älven.
Note to myself: Om jag åker ut sådär någon mer gång för att koppla av, så ta INTE med hunden! Blev inte så mycket avkoppling med en hund som HELA tiden rycker och drar i kopplet. Hade Flexi, men hur långt rep han än får så ska han alltid liiite längre än det räcker... Hade han varit kopplad i ett 100 meter långt koppel så hade han velat 101 meter... Och han kan tyvärr inte vara lös.

SEPTEMBER

I september fick jag för första gången möjligheten att ställa ut mina fotografier (räknar inte avslutningen på fotokursen 2012, utan här räknar jag min helt egen utställning). Hade en fotoutställning på Hortlax bibliotek, och mina bilder visades där under hela månaden. Det var jätteroligt att få visa upp mina bilder "IRL" istället för endast digitalt på bloggen. Enda svårigheten var väl egentligen att välja ut 16-17 bilder ur mitt ENORMA bildarkiv ;-)
Men det gick, och de som arbetar på bibblan hade dessutom lagt ut skrivpapper där besökarna fick skriva kommentarer om bilderna och utställningen. Kommentarer jag sedan fick med mig hem. Det var verkligen fantastiskt att få läsa de papprerna (stavning?)!

I slutet av månaden blev det även ett kort besök på den lilla höst(hantverks)marknaden i Öjebyn, där bland annat min syster sålde sina egentillverkade smycken. Och mamma sålde en del av sina hemstickade barnkläder.

OKTOBER

Det allra bästa med oktober var när jag fick möjligheten att fotografera NORRSKEN!!! Ni som följt min blogg vet att det finns med på min fotograferings-bucket list. På den listan är det i och för sig att fota detta fenomen på en magnifik plats, men sak i sänder va ;-)
I alla fall, den dagen i oktober hade jag precis laddat ner en app som visade norrskensprognoser, och jag gav mig ut på norrskensjakt ;-) När det gäller just detta underbara fenomen vet man ju aldrig när, var eller OM det kommer uppenbara sig. Och det viktigaste är ju att det är stjärnklart. Vid mulet väder syns det ju självklart inte. Jag var ute näst intill hela kvällen i kylan och körde runt till olika ställen, och till slut fick jag faktiskt belöningen för mitt tålamod :-D Detta gröna, dansande himlafenomen uppenbarade sig ovanför mig när jag stod på den stora planen vid Nolia! Magiskt!
Den 17:e kom även första snön.

NOVEMBER

I och med att snön börjat falla i oktober så startade även detta årets hemska slaskväder. Kan inte minnas att det någon gång varit såhär äckligt, slaskigt, skitigt APRILväder under de sista månaderna av ett år! Första novemberbilder i det här inlägget visar väldigt tydligt hur det sett ut här hos oss i november och december.
Det har snöat, tinat, blivit blött, frusit på (och därmed blivit ishalt på vägarna) och sedan snöat lite till på det, och i och med det blivit ÄNNU halkigare på vägarna! Usch!
Nåja.
I november läste jag även ut andra boken i Hungerspelen-trilogin; Catching Fire. Två dagar innan premiären på bio ;-) Men som jag skrivit tidigare så vill jag läsa böcker före jag ser filmer, om det är en film baserad på en bok. Var i alla fall iväg och såg Catching Fire-premiären på bio, onsdagen den 20:e. Riktigt bra film, måste jag säga! Ser verkligen fram emot nästa!

DECEMBER

Slaskvädret fortsatte in i december, och på grund av det höll nästan julstämningen på att utebli. Snö gör faktiskt otroligt mycket för just julstämningen; och speciellt när jag gick tillbaka i mitt bloggarkiv och såg att vi hade massvis med snö i december 2012...
I alla fall; under december julpyntade jag mest och hade julmys. Hade Tomten är far till alla barnen på repeat där ett tag, såg årets julkalender, såg Sunes jul samt Mysteriet på Greveholm (1996) som vanligt.
Såg Jönssonliganfilmerna på YouTube, då jag av någon anledning fått dille på dem ;-)
En annan sak jag haft dille på de senaste veckorna, och jag har inte minsta susning om varför, är när jag hittade några avsnitt av Cluedo -en mordgåta från 1996. Men det är väl nostalgitarmen i mig som gör sig påmind, antar jag ;-)

På biofronten i december blev det att gå på Hobbitpremiären tillsammans med min syster.
Så pass mycket brukar jag inte gå på bio på ett år ;-) Dock är det något alldeles extra att se en film på just bio, så jag kanske skulle passa på att gå oftare. Bara det inte vore så äckligt DYRT!

I övrigt blev det även en tur till Luleå (förra fredagen, som ni vet) för att gå på julklappsjakt. Hade ju svårt att komma mig igång med julklappsinköpen det här året, men när jag väl kom mig iväg blev jag klar på två dagar. En dag i Luleå och en dag på stan här i Piteå.


Några ord om 2014
Som ni ser så har det inte varit ett sådär hemskt händelsefullt halvår för min del; andra halvan av 2013.
Så jag får väl helt enkelt lägga mina förhoppningar på 2014 istället ;-) Eller GÖRA 2014 till ett bra år... Ingen kommer ju direkt och knackar på dörren med en massa livsupplevelser ;-)

År 2014 kommer i alla fall att bli ett år att minnas... Jag.Blir.Moster! för första gången. Min syster blir mamma i mitten av juni :-D :-D
Era fantastiska kommentarer!
1

Norrskenet ja, vilken grej! Kul för dig att fota det! Fina bilder! Vad roligt att du ska bli moster, det är något att se fram emot. Hoppas att ditt 2014 blir bra! Gör det bra!

Svar: Ja, det var verkligen magiskt att få chansen att fota Norrsken :-D Hoppas verkligen att det inte var sista gången, och att det någon gång även blir på en mer magnifik plats, typ nordNorge... ;-)
Hoppas att du får ett riktigt Gott Nytt År och ett fantastiskt 2014!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

SÅ roligt att du fick vara bröllopsfotograf!! STORT!!!
OCh utställning!! YAY!!
Du hr så fina bilder!!
GRATTIS till mosterskapet! SÅ ROLIGT!!! Du kommer att bli en underbar moster till det lilla livet!!

Svar: Ja, det känns så roligt att ha fått äran att vara bröllopsfotograf för första gången, OCH ha min egen fotoutställning; båda sakerna under samma halvår! :-D
Tack för bildberöm!

Ja, det är så roligt att det blir en ny liten medlem av familjen under 2014! Första syskonbarnet :-) Är beräknat till mitten av juni. I familjen har vi redan 4 födelsedagar (3 datum) i juli, så det är många födda på sommaren... Och snart blir det en till... :-D

Hoppas att du får ett riktigt Gott Nytt År och ett toppen2014!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Åh du tar så sjukt fina bilder! :)

Svar: Åh! Tack! Vad glad jag blir över dina ord :-D
Varmt välkommen till min blogg!

Hoppas att du får ett riktigt Gott Nytt År 2014!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Men du, mitt liv är inte heller ett dugg händelserikt! Vi åker till Finland på somrarna men i övrigt är vi bara hemma och lever vardagsliv, åker aldrig nånstans och umgås egentligen inte med någon. Man får försöka förgylla tillvaron med de små stunderna... Jag är rätt nöjd med mitt lugna liv ändå och har inga drömmar om nåt annat liv eller resor jag vill göra, men jag hoppas dina drömmar om att få jobba som fotograf går i uppfyllelse! Kanske nästa år, vem vet!
Du tar i alla fall underbart fina bilder! Kul att fota bröllop (jag skulle aldrig våga!) och hur kul som helst med en egen utställning. Grattis till norrskensbilderna, väldigt lyckade och hoppas det kommer fler tillfällen (även för mej ;-)...).

Kram och god fortsättning!

Svar: Ja, i och för sig ;-) Jag tror de allra flesta trots allt lever ganska "händelselösa" liv större delen av året, då den största tiden går åt till att jobba ;-) Och du har rätt i att man får göra det bästa av det man har och förgylla de små stunderna. "Små guldkorn i vardagen" liksom :-)
Tack för bildberöm! Ja, jag känner mig så lycklig lottad som fick möjligheten att fota ett bröllop :-D Det var ett väldigt bra bröllop att börja med; ett litet familjebröllop i hemmiljö, istället för att börja med ett stort kyrkbröllop med 100 gäster. Det finns säkert mycket saker en professionell bröllopsfotograf skulle anmärka på med mina bilder från den dagen, men brudparet blev nöjda med bilderna, och det är ju trots allt huvudsaken :-)

Och Norrskenet är jag så glad över att jag lyckades fånga på bild. Hoppas verkligen att jag får fler tillfällen, men som du skriver; det kommer garanterat fler sådana tillfällen :-D

Hoppas du får ett riktigt Gott Nytt År 2014!
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Sv: Åh, tack så hemskt mycket! :D <3

6

Detsamma förresten! :)

7

Är vovven din egen? Varför kan du inte släppa den lös? Jag har också en hund. Henne vågade jag inte släppa lös i början, men nu går det bättre. Hon har blivit litet skrämd av andra stora hundar och har fattat att det kan vara en poäng med att hålla sig nära matte.
Norrskensbilden är ju helt underbar.
Mitt liv är inte särskilt händelserikt heller, men bloggandet och fotograferandet har definitivt givit mitt liv mera innehåll(ja, hunden också förstås). Jag önskar att jag kunde ta lika fina bilder som du, men förstår att jag måste ha en bättre kamera och lära mig mer då förstås. Tycker dock att det är väldigt smidigt att ha en liten kamera i fickan.
Hoppas du får ett fint 2014. Grattis till mosterskapet!
Hälsningar
Birgitta

Svar: Ja, det är min egen hund. Tyvärr kan han inte vara lös, då han sticker iväg så fort han känner att han inte sitter i kopplet, och när han väl är lös lyssnar han inte på något. Men i grund och botten är det jag som misslyckats med den träningen när han var liten. Det är min första hund, och i princip min första kontakt med hundvärlden (är uppvuxen med allergi i familjen samt att jag varit hundrädd tills efter gymnasiet).
Nu är han i och för sig 8 år och det kan hända att det skulle gå bättre (i och med att han är äldre), men jag vågar inte chansa. Han har nämligen även noll respekt för bilar. Eller noll... den ligger på minus. Kan springa rakt emot körande bilar. Tyvärr. Det skulle ju vara så mycket roligare för honom att verkligen få springa av sig när vi är ute och går.

Du har alldeles rätt i att vardagen känns mycket mer händelserik när man fotograferar! Det är verkligen sant :-D Ja, en liten kamera som ryms i fickan är riktigt praktiskt. Och man kan få riktigt fina bilder även med sådana. De är inte att underskatta :-)

Hoppas att du får ett riktigt Gott Nytt År 2014!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

8

Dina bilder är så fina! Jättefin halvårskoll. Proffsbilder som man bara vill se mer av.

Grattis till att du ska bli moster Erica! Det blir underbart med en liten i familjen.

God fortsättning!

Lotta

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker det :-D
Ja, det är jätteroligt med starten på nästa generation i familjen :-D

Hoppas att du får ett riktigt Gott Nytt År!
P I X E L I E - Erica Pettersson

9

Du har så himla fina bilder på din blogg! Älskar dom! :)

Svar: Tack! Vad glad jag blir :-D Hoppas du får ett Gott Nytt År!
P I X E L I E - Erica Pettersson

10

Du har en jättefin blogg tjejen! ;)

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar den :-D Varmt välkommen hit!
Hoppas du får ett riktigt Gott Nytt År!
P I X E L I E - Erica Pettersson

11

Åh vad fina bilder du tar!

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar dem :-D Välkommen hit till min blogg :-D
Hoppas att du får ett riktigt Gott Nytt År!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ruth i Virginia
12

Gillar att titta in hos dej, för dina bilder är lite mindre vanliga än många andra bloggars.
Slaskiga novemberbilden talar högt och ljudligt om TRÖKUT väder! Yiiish!

Trots mina 85 år håller jag igång med goda vänner och voluntärjobb. Att vara tillsammans med andra, är väldigt viktigt, när man blir äldre. Det är så lätt att sitta hemma vid TVn eller datorn (som nu). Korsord är min svaghet; kan sitta i timtal med korsord. Och så gillar jag politik; i synnerhet lokalpolitik, där man kan spela en viss roll, även aldrig så liten.

Efter 34 år i samma hus, har jag blivit förklarad "grandmother" till alla barn i grannskapet. Känns faktiskt ganska bra. :(

Svar: Tack! Vad glad jag blir av ditt beröm :-D Det känns extra roligt att höra, då det i perioder känns som om jag bara tar "dussinbilder"; exakt likadana som man ser överallt :-)
Ja, vädret just nu är verkligen HEMSKT! Man kan inte tro att det är december...

Vad roligt att du är med i aktiviteter och sådant. Håller med om att det inte är bra att endast isolera sig hemma med TV:n. Det tär mycket på psyket, det. Vi människor är sociala varelser :-) Då och då kan det ju också vara skönt att ta det lugnt hemma, men som sagt; mötet med andra människor är viktigt :-D

Hoppas att du får ett riktigt Gott Nytt År 2014!! :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ruth i Virginia
13

Sista tecknet skulle givetvis ha varit

ett stort :)))

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?