Gallery Friday: I advent
Återanvänder bilder... ;-)
 
Hej hej Fredag!
Så du är här igen? Jag tror nästan att du och Måndag slagit er ihop och bestämt er för att utesluta alla andra dagar ;-)
Nåja. Det är i alla fall dags för Galleri Fredag, sista månaden som veckotema (läs mer här). Jag tycker det känns lite tråkigt, men förstår samtidigt att det är nödvändigt. Intresset för temat har varit minst sagt svalt nu under höstterminen.
I alla fall så är det Annika i Reston som är december månads temavärdinna, och hennes första tema är I ADVENT.
 
Jag älskar adventstiden! Nästan ännu mer än själva julhelgen, då det är tiden då vi bygger upp inför julen. Den tiden då alla förberedelser äger rum, och då vi verkligen får njuta av julsäsongen.
Egentligen tycker jag julafton känns lite "stressande". Det är så mycket traditioner vi vill/ska hinna med på en dag och det blir därför en del att göra. Självklart är det upp till oss själva hur mycket vi vill göra och fixa med, men ni förstår hur jag tänker...
Och efter jul är det liksom... över.
Men tiden INNAN jul! Adventstiden; när vi får lassa fram allt julpynt, fixa med julförberedelser (som vi då har en hel månad på oss att göra), gå på stan och insupa all julatmosfär o.s.v. Det är DEN tiden jag ÄLSKAR!
 
Första advent är även den dag det för mig är "legalt" att börja dricka julmust :-)
Jag är så rädd att hinna tröttna på det (och allt annat juligt) innan det faktiskt blir jul om jag börjar för tidigt. Därför har jag satt första december som gräns, eller då 1:a advent, vilket just i år råkade infinna sig precis den 1:a december.
 
Från grundskolan (låg -och mellanstadiet) minns jag nedsläckt klassrum, ljus på allas bänkar, adventsljusstaken längst fram, adventskalendern (ett år i alla fall) och adventsfikat varje fredagsmorgon i december.
Gissar att många har sådana minnen?
Hur är det i skolorna nuförtiden i december?
 
Och i övermorgon tänder vi andra ljuset och är halvvägs genom adventsljusstaken :-)
Era fantastiska kommentarer!
1

Härliga adventstid! Idag har vi snö! Men det är lite väl blåsigt. Barnen var glada när de vaknade och hela världen var vit :-) Ha en fin andra adventshelg!

Svar: Ja, visst är adventstiden härlig! Förstår att barnen är glada över snön; minns hur det var under barndomen när man vaknade till en morgon när det snöat. Det gick över senare ;-) men i december är det underbart mysigt med snö, trots allt :-D
Hoppas du får en fin andra adventshelg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Ja, det är nog så att det här måste läggas på is ett tag nu. Det måste få lite näring. Sen kan vi kanske ta det som veckotema till hösten igen, om lusten finns kvar.
Intresset är mkt, mkt svalt.
Trist nog. OCH då tappar man (jag) lusten lite också.
Iallafall har du jättefina bilder i dagens inlägg.
Visst är tiden innan jul så totalt underbar.
Ha en jättefin helg!!

Svar: Ja, jag har insett att Galleriet förmodligen skulle må bäst av att ligga och vila ett tag. Men jag tror det är en bra idé att fortsätta med det som ett månadstema, för att inte riktigt "tappa greppet" om det.
Och tack! Vad roligt att du gillade bilderna :-D

Hoppas du får en riktigt fin andra adventshelg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Vi fick ha med oss ett varsitt ljus att ha på skolbänken. Vi tände det på fredagen och läraren högläste.

Svar: Ja, jag gissade att det var fler som delade det minnet :-) Visst var det mysigt :-D
Hoppas du får en fin andra adventshelg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Jag gillar också tiden innan jul, fast även själva juldagarna. Känner ingen stress över traditioner och sånt, vi tar det bara lugnt och firar hemma, vår lilla familj, eftersom vi inte har några släktingar i närheten som vi måste åka runt och hälsa på.
Ha en skön andra advent!

Svar: Ja, visst är det en härlig tid :-D
Vi har i och för sig också alltid haft väldigt sköna jular, om man jämför med alla de som åker runt till flera ställen på själva julafton. Vi har alltid gjort så att vi haft "varannant-år-firande", eller "vart-tredje-år"; ett år var vi hos mormor & morfar, nästa hos farmor & farfar och nästa var vi hemma. Och sedan började vi om.

Nu för tiden samlas allihopa hemma hos mamma och pappa :-)

Hoppas du också får chansen att njuta lite av andra advent :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?