Life is what happens while you´re too busy making other plans
 
Det är väldigt lätt att bli filosofisk när natten närmar sig. Finns det någon mer där ute som också känner så?
Jag blir filosofisk och kreativ ;-)
Tankegångarna denna kväll (efter att ha hunnit med att sova ett antal timmar) går åt det filosofiska hållet, och mer konkret; det här med att vi människor aldrig tycks vara nöjda.
 
Det är alltid så att vi längtar och ser fram emot saker i framtiden, men när det väl kommer njuter vi inte fullt ut av det utan då är det något nytt vi vill ha.
Årstiderna tycker jag är ett bra exempel på detta...
På vintern gör vi inte annat än att längtar till våren och sommaren. Temperaturer på plussidan, tunnare kläder, värmande sol, ljuset är sådant vi vill ha NU, helst IGÅR, när det är vinter.
Och när sommaren väl kommer; har vi då vett att verkligen uppskatta den till fullo? Nej, då är det för varmt, för myggigt eller liknande. DÅ vill vi ha svalare grader. Samtidigt som när det blir en kyligare sommar (som 2012) klagar vi också!
 
Årstiderna var bara ett exempel. Det finns, tycker jag, många saker vi klagar på. Saker vi längtar till, men när vi väl har dem hittar vi bara något nytt som vi inte har.
Handlar detta i grund och botten om vårt behov av att utvecklas? Eller är människan "konstruerad" för att klaga?
Är det omöjligt att se det vi HAR, istället för det vi inte har?
 
"Sörj inte det du saknar, utan glädjs åt det du har" finns det ju ett ordspråk som heter.
Borde vi inte leva lite mer efter det?
Se oss omkring och uppskatta det vi har HÄR och NU!?!
 
Varje årstid, varje månad, varje fas i livet har sin tjusning. Borde vi inte ta vara på allting, istället för att hela tiden stressa vidare till nästa?
När vi koncentrerar oss på oron för framtiden, för vad som ska hända härnäst o.s.v. missar vi ju vad som pågår IDAG...
 
Life if what happens while you´re too busy making other plans. 
Era fantastiska kommentarer!
1

Jag är likadan, jag filosiferar för mycket när jag ska sova..:P

Svar: Ja, av någon anledning bestämmer sig alla tankar för att dyka upp just när man lagt sig och ska sova... Och för mig gäller samma sak även för kreativiteten ;-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Jag tänker ofta på det där, att man borde vara bättre på att leva i NUET. Inte bara längta till något annat hela tiden...

Svar: Ja, att leva i nuet är någonting vi borde tänka lite mer på, de flesta av oss. Speciellt i dagens samhälle när allting mest bara handlar om stress och vad man ska hinna med att göra...
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?