En superkamera och en gammal trotjänare
 
Först: Ursäkta den hafsiga bilden. Fixade den lite snabbt för att den skulle passa inlägget.
Fotade kamerorna "med varandra"; det blev alltså två bilder. Sedan klonade jag in dem på samma bild för att de skulle stå bredvid varandra. När jag laddade in bilderna i datorn såg jag även att Mark har lite skakningsoskärpa över sig, men ides inte ställa iordning allt och ta om bilderna.
 
Som ni vet/säkert har förstått så fotar jag knappt med lillebror Canon längre (sedan början av sommaren har jag ju även haft honom utlånad). Inte sedan älskade Mark tog över kameraväskan.
Men igår på bröllopsfotograferingen fick ju båda kamerorna följa med; lillebror som extra/backup.
Och det jag reagerade på när jag använde den var; hur KRÄSEN man faktiskt blir när man fotat länge med en bättre kamera! Självklart är det fotografen som gör bilden mer än själva kameran, men ändå!
Saker som finns på/i Mark som inte finns i lillebror Canon. Saker som jag inte direkt saknade för några år sedan när jag bara hade 400D:n, men som jag nu vant mig vid och blivit bortskämd med.
Bara en sådan sak att ha så många olika kvalitetsformat/storlekar att välja på, så många ISO-steg (ISO-pressning ner till 50 och upp till 25600!), den där "extra" vitbalansen (Kelvin-grader) och FRAMFÖR ALLT den stora displayen (den kändes otroligt liten på 400D:n)! Och dessutom LIVEWIEW! vilket jag inte heller hade/har på lilla Canon... Filmfunktion. Listan kan göras lång!
 
Kort och gott; det var vad jag reagerade på igår när jag använde båda kamerorna samtidigt. Hur kräsen jag faktiskt blivit även om jag "bara" fotat med Mark i 1½ år...
 
Update: Värt att nämna, kom jag också på, är det härliga greppet man får när man använder 5D:n i och med att den är så pass mycket större. Visst skulle det vara skönt med ett batterigrepp även till den, men det är inte något man måste ha för greppets skull.
400D:n är så pass liten att 1-2 fingrar hamnar under kameran hela tiden (om man inte har väldigt små händer förståss), vilket innebär att man i princip måste ha ett batterigrepp på den för att få ett skönt grepp.
Era fantastiska kommentarer!
1

Haha, oj vilken skillnad på storleken :D

Svar: Ja, det är ganska rejäl skillnad i storlek mellan kamerorna. Greppet känns så mycket bättre på 5D:n, men även mer krävande för handlederna ;-) Speciellt när man fotar länge och har externa blixten på kameran ;-)
Ha en fin dag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Vilka fina bilder du tar :)

Svar: Tack :-D Välkommen till min blogg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

åh vilken fin blogg!

Svar: Tack :-D Varmt välkommen hit!
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Ny design & nya bilder. Uppdateringen kommer även bli mycket bättre! NU SATSAR JAG. www.linneaflystam.blogg.se

5

Härlig blogg och fina bilder! :)

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker det :-) Välkommen hit :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

6

SV: Tack snälla för din kommentar, det värmer!
Kram

7

Nicee!

Svar: Tack, och välkommen till min blogg :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?