Prewedding-fotografering; Elin & Joel
 
Som jag skrev om tidigare så har jag fått äran att fotografera ett bröllop i slutet av juli, och i torsdags träffades jag och brudparet Elin och Joel för en provfotografering, för att t.ex. se hur det fungerade att fota på bröllopsplatsen.
Här är ett litet urval av bilderna från den dagen.
Era fantastiska kommentarer!
1

Det blev ju ett gäng bra bilder ju! Kommer säkert bli ett jätte fin vigsel! :)

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker det :-D Ja, jag tror också det kommer bli en riktigt fin vigsel/bröllop. Det är en otroligt vacker plats de valt!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Supersnygga bilder! Kommer att bli vackra bröllopsfoton!

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker det :-D Ja, det ska bli så roligt sedan att fota där när de har sina bröllopskläder på sig! Tror det kommer bli jättebra :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

DUKTIGA Erica!!! JAG tycker du ligger i samma klass som "Brett and Jessica"! SÅ fina foton, så fina kompositioner. Detta kan verkligen bli ngt för dig!
Det är deras bröllop du ska plåta sen alltså?
Det kommer att gå skitbra! DU har ju blicken, och du kan det här.
Fina bilder av ett jättefint par!!

Svar: Åh, vilken egoboost jag fick av din kommentar! TACK :-D Vad glad jag blir över att du tycker mina bilder är i klass med proffsfotografers :-D
Det är delvis min kära 5D markII som verkligen fått mitt självförtroende inom foto att växa! När jag "bara" hade 400D:n kände jag inte att jag var mogen för uppdrag som t.ex. bröllop (det var jag i och för sig inte heller), men NU känner jag att till och med jag är redo för sådana saker. Det är en sådan UNDERBAR känsla att verkligen vara så pass säker på mitt fotograferande :-D

Det andra som verkligen fått mitt självförtroende att växa är kommentarer som dina! Vetskapen om att någon annan faktiskt tycker om mina verk. Familjen har ju i och för sig alltid sagt samma sak, men det blir som ändå på ett annat sätt när någon ser på det med utomstående ögon. Föräldrar är ju ofta rätt partiska när det kommer till barnens skapande ;-)

Som sagt så ska det bli jätteroligt att fota på deras riktiga bröllopsdag! Det var verkligen ett jättegulligt par som var lätt att fota.
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Vad spännande! Smart att provfotografera innan, då vet man ju också vilken typ av bilder paret är ute efter.
Bra att du tar med några mer traditionella bilder också, rakt framifrån där de står nära varandra i helbild. Man kommer att vilja ha många olika bilder att välja mellan till bild i tidningen och tackkort och förstoring att ram in.
Det är ju lättare nu för tiden, digitalkamerornas tid :-)

Svar: Ja, det känns riktigt spännande; och ROLIGT, med bröllopsfotograferingen! Ja, tänkte att provfotografering kunde vara en bra idé. Dels har jag sett att fotografer brukar göra det, just för att t.ex. se så platsen och ljuset fungerar fotomässigt. I mitt fall handlade det även om att jag inte har några bröllopsfotografier i min portfolio, så brudparet hade inte sett något av hur mina par/bröllopsporträtt kan se ut. Därför föreslog jag att vi skulle ta provfotograferingen redan nu, så att de skulle ha chansen att fråga någon annan ifall de ville ha någon med lite mer erfarenhet. Men de blev nöjda med bilderna, och jag ska fortfarande fota deras bröllop :-D
Ja, jag har försökt tänka på att variera bilderna. Jag är ju väldigt fäst vid just detaljbilder, men det är ju inte så roligt att ha bara sådana från sitt bröllop ;-) Och hela klänningen är ju bra om man får med, i alla fall på någon bild :-)

Det jag älskar med bröllopsfotografering idag jämfört med förut är att man kan variera sig så mycket, och det är enkelt att få en variation av t.ex. bakgrunderna. Ljust känns härligare o.s.v. än förr när man endast tog vanliga, enkla uppställda porträtt i en studio.

Självklart är det inget fel på sådana heller. Det är roligt att ha sådana finbilder från sin stora dag. Men jag älskar utomhusfotograferingen som är idag :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Kolla in Brett and Jessicas senasgte bröllop som de ha på sin blogg.
Underbart vackert!!! Läs intervjun md Brett också som finns under portofolio.
Älskar deras sätt att "se bilden". Tycker att du också har det synsättet.
Du lägger väl ut bröllopet här sen också.
Förstår att din markII boostar dig, men det är ju inte den som tar bilden utan DU!!
DU är bra, så är det!
Heja dig!!

Svar: Ja, deras bilder var verkligen underbara! Jag ÄLSKAR hur de verkligen hittat en speciell, egen stil på sitt fotograferande :-D De blir inte "en i mängden", utan sticker ut på ett fantastiskt sätt!
Ja, mest troligt blir det så att jag lägger upp bilder även från bröllopet. Men jag brukar göra så att jag frågar efter varje fototillfälle, efter att paret/modellen sett bilderna, om jag får lägga upp dem.

Tack för dina ord! :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

6

Vilka fina bilder :)


Du är inte sugen på att komma till Glommersträsk för en fototräff den 14 Juli? :) Kommer att åka några från Luleå så med lite tur kanske det kan finnas möjligheter att samåka :)

Hör gärna av dig om du är intresserad kan jag berätta mer :)

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker det :-D
Vad roligt det låter med fototräff! Har inte bestämt mig ännu, då det ändå är en bit dit; men det skulle vara roligt med lite mer information :-) Är det du som ordnar den?
P I X E L I E - Erica Pettersson

7

Haha, så kul det är att läsa kommentarerna. Vi blev verkligen supernöjda!

Svar: Tack! Det känns jätteroligt att ni gillade bilderna :-D Ser verkligen fram emot att fotografera på själva bröllopsdagen :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

8

Hej igen :) Jo det är jag som anordnar. Hade varit jätte roligt om du ville komma :)
Minns inte om jag svarat redan men gör det igen i så fall för säkerhets skull :)
Maila mig eller gå in på facebook om du har på fototräff i norr så ska vi ordna om du vill veta mer :)

Anna-Lena
9

Hej Erica,
Tyvärr har jag inte tid att läsa din blogg dagligen, men ibland kikar jag på Annika-Restons blogglista, där även du är med.

Jättefina bilder. Så fin hudfärg (något som många fotografer kämpar med faktiskt). Nåt jag tänkte på direkt (och hoppas att du tar det som hjälp snarare än kritik) är att du bör unvika att klippa av händer, fingrar, axlar och fötter (limb chopping)! Det är något jag själv måste jobba på, så jag gärna "shoot too tight", och jag måste lära mig att lämna mer rum. Kanske kan du hitta nån youtube eller annat där de visar stället där man inte ska kapa...annars kan jag leta upp nån artikel åt dig om du vill....

Annars är det helt fantastiska bilder! Och jag tror inte jag skulle kunna fått dem lika fina. Jättebra.

Svar: Hej och välkommen till min blogg :-D
En stor anledning till att jag började fotoblogga var just för att jag ville ha konstruktiv kritik på mina bilder, så jag blev jätteglad för din kommentar!

Ja, jag har själv tänkt på det där med just händer, fötter o.s.v. Störde mig en del på det när jag kom hem efter fotograferingen och gick igenom bilderna. Jag har alltid varit väldigt mycket för detaljfotografering, och försöker komma ifrån det lite (att även fota mer "översiktliga" bilder), men har fortfarande lätt för att stå lite för nära med kameran. Som tur är så var det trots allt en provfotografering, så jag vet vad att tänka på när det gäller :-)

Men som sagt; tack för din kommentar! Det är sådana som verkligen hjälper mig att bli en bättre fotograf; när någon ser på bilderna med andra ögon, då det är lätt att bli "hemmablind" :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Anonym
10

Gu' vad skönt att du inte blev arg/ledsen på mig, för det var menat som hjälp.
Jag är med på en del sidor och kritik (CC) är ett känsligt ämne. Det kan bli riktiga cat fights ibland!

Och CC kan vara onödigt ibland. Folk gömmer sig bakom datorerna och kritiserar andras fotografi utan att ha någon som helst tanke att "hjälpa", och bara för de vill klaga. Och oftast så kan de inte bättre själva!

Det fanns en känd fotograf som la upp en bild på en känd sida där folk kritiserade (gav CC). Han sa INTE vem han var och att hans bild hade gett honom miljoner dollar redan. Folk gav så dum kritik och det blev helt löjligt till slut...Men "moral of the story" är att alla kan kritisera även den bästa bilden!!!

Jag tror du når fler människor om du går med i nåt forum istället för bloggvärlden. Annika når ju en hel del, men jag tror det är ovanligt.

Clickin Moms är JÄTTESTORT här i USA. Jag gick ur, för dels ville jag inte betala för ett forum och dels tyckte jag de var lite "tjejiga" ("oooh, my darling, that is a wonderful picture" - my ass, it sux!) Men ibland funderar jag på att gå med igen, för där finns allt och mjuk CC, hård CC och all hjälp du kan önska.

Ilovephotography är ett annat forum som tog fart efter folk tröttnade på CM (Clickin Moms)...men vad jag har hört så är det forumet inte en bråkdel i storleken av vad CM är.

Brokenlenses är ett annat forum som är GRATIS. Det är tjejer som också tröttnade på CM och deras "tjejiga" beteende (men jag vill INTE skrämma iväg dig från CM). Jag är medlem där, men besöker aldrig, då jag inte har tid. Man måste vara lite mer aktiv där för att få tillgång till HELA forumet, annars fastnar man på första sidan.

Eftersom du tycker om PS, så är ASK Damien min favvis som jag vill rekommendera. Han är min PS gud! Jag har tagit alla (tre) hans klasser och lärde mig massor. Ask Damien är inget forum utan en gratis FB sida. Damien blev sparkad både på CM och ilovePhotography för han inte tål bullshit! Och det är just det jag tycker om hos honom. Han säger som det är!!!

Många tjejer gick till en sida som heter Ask my Photographers (sister page of Ask Damien), där vi tar upp allt annat inom fotografi förutom bildbehandling. Ask Damien är strictly bildbehandling och kalibrering.

Visst blir man hemmablind!!! Och du är jätteduktig. Du kan nog gå långt om du vill!


Svar: Ja, som sagt så är konstruktiv kritik sådant som hjälper en framåt; att utvecklas inom sitt område. Så det är bara roligt när jag får sådana kommentarer.
Ja, jag håller med om att folk ofta gömmer sig bakom dataskärmarna och anonyma kommentarer; kritik bara för kritiserandets skull. Men ofta tycker jag man märker vad som är vad, som tur är :-)

Tack för tipsen om forum! Ska kolla in dem och se vad det är :-) Jag är inte så insatt i det här med att delta i just internetforum, men det kan nog vara en smart idé speciellt inom just foto :-)

Som sagt; tack för dina kommentarer :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

11

Gud vad fina bilder måste jag säga!
Håller också på med fotografering och vill blir bra på det!
Jag önskar att jag var lika duktig som du!

Svar: Varmt välkommen till min blogg!
Vad roligt att du gillar mina bilder, och vad roligt att du också fotograferar :-D Mina ledord inom fotografin är "öva, testa, öva, testa" :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?