Gallery Friday: Abstrakt
 
Så var det dags igen. Fredag.
Består veckorna endast av fredagar numera, eller vad är det frågan om?? Jag menar, det var ju nyss förra fredagen!
Nu är det i alla fall dags för veckans Galleri Fredag. Mars är inte slut, vilket betyder att det fortfarande är jag som bestämmer teman. Dagens tema är ABSTRAKT.
 
Jag hade tänkt gå ut med kameran och fånga sådana riktigt super-toppen-klockrena abstrakta bilder. Men kom på att mina vantar gått sönder och det har inte blivit av att åka och köpa nya (ja, jag har bara ett par vantar åt gången!) Och kylan/vädret ute just nu uppmuntrar inte direkt till långa fotopromenader utan vantar ;-P
Därför fick det bli en snabb sväng i mitt direkta närområde i jakt på i alla fall någon bild.
Jag måste kanske göra en "follow-up" på detta tema, men som ett "vanligt" inlägg, där jag publicerar bättre bilder.
 
Abstrakt tycker jag egentligen är ett svårt tema, men anledningen till att jag valde det är att det trots allt gör att man får tänka till lite extra när man plockar upp kameran. Istället för att alla bilder ska bli likadana så tänker man oftast till lite extra och ser på motivet på ett annat sätt. Det är DET jag gillar med just temat abstrakt :-D
 
 
Förresten; igår fick jag en kommentar av Nilla angående olika sidor där man kan hämta länkwidgets. Tyvärr hade jag inte så mycket att säga om dem, då jag aldrig lyckats klura ut just sådana widgets. Men jag blev ändå nyfiken och gick in för att försöka klura lite till om hur man gör. 
Hittade denna här nedanför, och tänkte att vi kanske skulle testa den för just Galleri Fredag.
Man fyller bara i sitt namn, mail (valfritt) och länk till sitt fredagsgalleri. 

 
 
 
Era fantastiska kommentarer!
1

Vad fina bilder! Och vad snällt att du testar att lägga upp länkarna med länk-widgeten. Det verkar ju funka jättebra! Tack för det!

Svar: Tack :-D
Ja, jag blev så nyfiken på att testa igen att försöka lösa det med länkwidgetsarna (eller vad det heter i plural ;-P) Vad roligt att det även fungerar att posta länkarna :-D

Hoppas du får en trevlig helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Men vad smart med länken.
Kan jag sno den.? Det är ju det bästa att ha en sådan. Varje ggn.
TACK!!
Jag har inte orkat ta tag i det där/för komplicerat/bökigt etc.
TACK för din fix, och bilderna är jättefina!!!!

Svar: Tack! Ja, visst är det smart med sådana "linkwidgets" där man kan skriva upp sig själv när man publicerat sitt bidrag :-) Det bästa med just den här är att den var BÅDE gratis och lätt att lägga in!
Varsågod, det är bara att använda den :-D

Hoppas du får en trevlig helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Erica!
Det är tack vare dig jag nu har länkar upp den här widgeten hos mig också.
Det är första gången jag ser en LÄTT sådan.
Toppen!!
NU kan vu helt sluta lista deltagare, och alla kan lista sig själva.
DET är skitbra!!!!!
TACK Erica, det ska vara DU till att fixa detta. OCH som alltid gör du det på ett sätt som är lätt att begripa!!!
Thanks girl!!!

Svar: Tack! Ja, det var så roligt att hitta en länkwidget som var enkel att installera, OCH gratis :-D Håller med om att det blir så mycket enklare i framtiden när alla deltagare kan lista sig själva. Då vet man vilka som är med den veckan och när de publicerat sitt bidrag :-)
Men som sagt så kan jag inte ta åt mig hela äran, då det var tack vare Nilla (tankebubblor) som jag hittade sidan.

Ha det bra!
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Hej Erica!
Vad smart med den länklistan, har lagt till mig både hos dig och Annika och funderar hur man göra för att lägga till den på den egna bloggen? Tips?
Jättefina abstrakta bilder, hos mig blev det mer tanken bakom bilden som blev abstrakt.
Ha en härlig helg!
Kram
Nettan

Svar: Tack! Ja, jag tror det kommer att bli betydligt lättare det här med fredagslistan med just en sådan här widget, där deltagarna skriver upp sig själva :-)
För att lägga upp en widget på din egen blogg gör du bara så att du klickar dig in på widgetsidan (klicka bara på loggan under formuläret). Du registrerar dig där (det är gratis). Sedan går du till "Create new list". Fyll i "Name of list"; vilket kan vara t.ex. "Galleri Fredag" och så datumet. "Type"-rutan kan stå på Standard.

Klicka på Create List; då kommer du att få upp en HTML-kod, vilken du kopierar och klistrar in i ditt blogginlägg. Vet inte hur det ser ut där man skriver inlägg på Blogspot, men se till att du klistrar in koden där man skriver i HTML.

T.ex. på blogg.se kan man ändra redigerare, i den ena skriver man "som vanligt", och i den andra skriver man inlägget i HTML.
Lycka till! :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Gillar särskild första bilden. Kul du hittade den här länk-funktionen!

Svar: Tack :-D
Vad roligt med sådan positiv respons på länkwidgeten! Ja, jag tror den kan bli väldigt praktiskt just i Galleri Fredag, då alla som är med kan länka upp sig själva :-)

Hoppas du får en jättebra helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

6

Vad tycker ni om widgeten? Jag tycker det verkar jättebra! Extra bra om alla länkar med en direktlänk till sina fredagsgalleri-inlägg.

Men vad tycker ni, ska alla ha en widget? För mig räcker det bra om Annika i Reston och värdinnan har en.

Svar: Jag gillar widgeten :-)
Oftast brukar ju sådana widgets finnas på bloggutmaningars samlingssidor (typ Fototriss och sådana), vilket gör det lite svårt i och med ett tema som just Galleri Fredag; som inte har någon direkt samlingssida.

Jag tycker det känns bra att Annika har en länkwidget på sin blogg. Hon är ju på ett sätt den deltagaren som "håller ihop" temat, så det känns som sagt bra att man kan länka upp sig just på hennes blogg.
P I X E L I E - Erica Pettersson

7

Jag har tänkt ut teman till april! ...tror jag. Är det någon som har anmält sig som värdinna till april?

Svar: Vad roligt :-D Nej, det är ingen som anmält sig för att ta över i April. Tänkte att jag skulle fråga i fredagens inlägg, men glömde bort det. Så då tänkte jag att jag istället skulle ställa frågan tills nästa fredag.
Men då kan jag säga redan nu att du får ta april om du vill ha den månaden :-) Jag meddelar det i samband med nästa veckas (det sista) tema.

Ha en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

8

Ja, då var det bestämt! Jag tar hand om april! :-)

Svar: Vad roligt! Ser fram emot det :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

9

Jag gillar verkligen sista bilden! :)
Fin blogg du har förresten, här kommer jag att titta in fler gånger! :)

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar den :-D
Och vad roligt att du gillar min blogg. Varmt välkommen tillbaka :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?