Minnen från 90-talet
 
Ni som följt mina bloggar länge vet att jag verkligen gillar nostalgi och älskar att sätta mig ner och vara nostalgisk en stund.
Jag är född -84, och därmed uppväxt på 90-talet. Därför handlar mina nostalgiinlägg om just detta årtionde, och det är egentligen ganska otroligt vilken teknisk utveckling som skett just under 90-talet! Jämför 1991 med 1999... Och 2000-talet, det är en helt annat historia... Sedan år 2000 och fram till nu får man verkligen hålla i sig.
Men det här inlägget kommer att handla mest om 90-talet.
 
 
Jag...
...minns tiden då mobiltelefon kallades yuppinalle.
 
...minns tydligt 10-kronorssedlarna och 10-öringarna. Tror även jag har svaga minnen av den gamla 50-lappen.
 
...minns tiden då man spelade in den musik man ville höra på kassettband, och om man ville lyssna på en låt igen så var man tvungen att spola tillbaka bandet. 
Räck upp handen om ni minns musiksagorna; en sagobok med tillhörande kassettband där sagan var inläst. Minns ni dem så minns ni säkert den klassiska frasen: "När du hör det här ljudet *pling* då vet du att det är dags att vända blad."
 
...minns VHS-filmerna, vilka hade samma princip som kassettbanden; ville man se om filmen var man tvungen att spola tillbaka. Inga menyer, välja språk, extramaterial o.s.v.
Det fanns Play, Pause, Stop och Rewind.
 
...minns TV-antennen på taket. Var det dåligt väder stördes sändningen på TV:n för att antennen "rubbades".
 
...minns festis i triangelformade tetra pak.
 
...använde Windows 3.1 på datorerna i skolan, och minns hur lyxigt det kändes när Windows 95 kom.
 
...minns när man var tvungen leta reda på en telefonkiosk samt ha ett telefonkort till hands om man var ute och var tvungen att ringa.
 
...minns när datorer INTE var något som fanns i varje hushåll.
 
...minns när man gick ut på internet via modem, och man var tvungen vänta tills efter 18:00, eftersom det var billigare då. Internet gick på telefonnätet, vilket betyder att förutom att vara dyrt så var telefonen upptagen under tiden man var ute på internet.
 
...minns när man endast hade tre TV-kanaler; 1:an, 2:an och 4:an. (Minns när 4:an kom).
 
...minns när man använde disketter på 1,44 MB för att spara saker på datorn.
 
...minns när kamerorna inte var digitala, utan man fotade endast med analoga kameror som man matade med en 25 -eller 30-bildersrulle. Denna lämnade man sedan in för (dyr) framkallning. Detta innebar att fotograferandet oftast var förlagt till om det var något speciellt, typ födelsedag.
 
...minns när larmnumret var 90000, samt all information som gick ut när vi bytte till 112.
Era fantastiska kommentarer!
1

Jag minna nästan bara hälften av dessa saker

Svar: Ja, det är olika saker vi minns. Om du är född under senare delen av 80-talet så är det förståeligt att du inte minns vissa av sakerna, då de nog snarare "inkräktar" på 80-talet mer än 90-talet :-)
Hoppas du får en toppenpåsk!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Åh, verkliga minnen.

Svar: Ja, det är riktigt roligt att minnas tillbaka på sådant som var naturligt i vardagen när man var liten, men som inte finns längre :-)
Hoppas du får en toppenpåsk!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Den sista generationen som minns hur det var innan internet! :-)

Svar: Ja, det känns ibland lite konstigt att höra till de sista som trots allt minns hur det var att leva under tiden innan internet gjorde intåg hos alla privatpersoner. Att leva på den tiden då mobiltelefoner var något som i princip bara "kostymnissar" använde sig av. På ett sätt känns det riktigt roligt att få ha varit med om även den tiden! Tekniken styr så mycket av våra liv idag, och dagens barn föds in i den eran. I och för sig var jag så pass liten "innan internettiden", men det känns som om det inte var ett lika sönderstressat samhälle då...

Hoppas du får en toppenpåsk!
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Ja, jag minns hur man nästan hann läsa en halv roman i väntan på att modemet skulle ringa upp, hos oss tog det sån tid! Vi köpte dator -96 och jo, då var vi varken först eller sist. :P

Just en sån där ericsson-mobil hade mina systrar, själv fick jag vänta ett tag till innan jag fick nån. ;)

kassettbanden var något särskilt; att spela in blandband från radion varje gång vi skulle åka långt i bilen, så man hade nåt "nytt" att lyssna på på sin freestyle/walkman. :P

Svar: Ja, det tog sin lilla tid att komma ut på internet med modem. Och så det där speciella "modemljudet" när det kopplade upp ;-) Minns inte riktigt vilket år det var vi skaffade dator, men det var nog också ungefär i den vevan.
Min första mobil fick jag köpa när jag började gymnasiet år 2000, och det var en Nokia 3210 ;-)

Ja, kassettbanden är också något att minnas :-) Speciellt det där med att man satt och spelade in nya blandband när man skulle åka på bilsemester, för att man skulle ha en ny spellista inför resan. Och ville man lyssna på en låt igen var man tvungen att spola tillbaka.

Nostalgi är riktigt roligt :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Kul! Minns när jag spelade in musik från radion till kassettband. Fick sitta och vakta en hel dag bara för att fånga rätt låtar! Minnen!! Ha en fin fredag!

Svar: Hej och välkommen till min blogg :-D
Ja, det var tider det :-) Med fingret på inspelningsknappen beredd att spela in sina favoritlåtar...

Hoppas du får en riktigt bra helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?