10 skäl till varför man ska bo i Piteå på sommaren!
              
 
♦ För att även om våren kommer sent (maj) så när det väl sker så kommer den med besked! Det exploderar med värme och det tar endast ett par dagar för naturen att slå ut! Man kan nästan SE hur löven på träden slår ut!
 
♦ För att det är ljust 24/7! Jag älskar ljuset så mycket att jag har svårt att sätta mig in i hur man inte kan tycka om det ;-D
Dessutom finns det ju rullgardiner/mörkläggningsgardiner om man inte vill ha ljuset in i bostaden på nätterna.
 
♦ För att Piteå är en kuststad och har vatten från två håll. Detta betyder att det är sommarvarmt samtidigt som det fläktar härligt då och då, så det blir inte olidligt hett. Och det blåser heller inte för mycket, som t.ex. i Luleå; där själva stadskärnan är byggd med vatten från båda hållen...
 
♦ För att det är endast ett stenkast till både stan och naturen!
 
♦ Visst underlättar det med bil, men på sommaren går det trots allt utomordentligt att ta sig i princip överallt med cykel. Det finns UNDERBARA gång -och cykelvägar i och runt omkring Piteå.
(Årets cykelstad 2006. Länge sedan, men det betyder ju i alla fall att det är en BRA cykelstad!)
 
♦ För känslan av att hela staden LEVER UPP när våren och sommaren gör sitt intåg!
En död vinterstad, men en LEVANDE sommarstad!
 
♦ För att fästingar är inte lika vanligt här som söderut i landet.
Jag är 28år och har aldrig haft en fästing. Min hund är drygt 7år och har aldrig haft en fästing... I och för sig har han typ aldrig befunnit sig lös i högt gräs. Men han har ju ändå vistats på stugan, på landet o.s.v.
 
♦ För alla diverse olika tillställningar under sommaren, inom olika kategorier vilket alltid passar någon...
PSG (Piteå summer games) Sveriges näst största barn -och ungdomsturnering i fotboll (efter Gothia Cup i Göteborg) med flera hundra lag från både Sverige och resten av världen.
Öjeby kyrkmarknad; samma helg som PSG, första helgen i Juli sista helgen i juni.
Lördagsloppis i Badhusparken; brukar vara väldigt välbesökt, speciellt vid vackert väder.
PDOL (Piteå dansar och ler) Piteås sommarfestival som startade någon gång på 60-talet. Men som sedan lades på is, för att återupptas 1990, och anordnas varje år sedan dess.
Stora NOLIA-mässan; anordnas i Piteå vartannat år och i Umeå vartannat.
Och även om man inte är intresserad av alla dessa aktiviteter så är det trots allt mycket liv och rörelse i stan!
 
♦ För att det endast är 40-60 minuters bilfärd till större städer som Luleå och Skellefteå.
Inte överdrivet långt (bara ca. 17mil) till IKEA i Haparanda. Jag vet att det inte är särskilt intressant för er som bor med (minst) ett Ikeavaruhus i stan, men här är det mer speciellt då det inte precis dräller av dem...
Innan det kom till Happis så var närmaste butik i Sundsvall, vilket ligger 50mil härifrån...
 
♦ För att Piteå är bättre än Luleå! ;-)
Era fantastiska kommentarer!
1

PSG & kyrkmarknaden är sista helgen i Juni =)

Svar: Tack för informationen :-) Jag brukar inte ha så jättestor koll på just de aktiviteterna, bara ungefär när de brukar vara ;-)
Förra året tror jag det var helgen då det blev juli (1:a juli var söndag), så det är nog det jag går efter ;-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?