Bortglömda HDR
 
Tidigare i vår när jag var ute med kameran fotade jag även lite HDR-material, men efter det kom jag inte längre. De har legat i en fotomapp sedan dess utan att jag gjort något av dem.
Men så öppnade jag Photomatix pro för första gången på evigheter, och detta blev resultatet... 
Blev tyvärr inte de allra bästa HDR-bilderna. Skulle nog inte ha fotat rakt mot solen ;-P 
Era fantastiska kommentarer!
1

Jag tycker de är skitfina, Erica.
Wow!
Riktigt, riktigt fina. Lite mystiska.
Lite kusliga.
Vad är det för en igenbommad stuga?
Jag tycker bilderna väcker nyfikenhet!

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar bilderna :-)
Ja, jag tyckte också det var en lite kuslig känsla över dem (jag tycker det om det mesta som är övergivet). Och jag kan ju också meddela att bilderna är fotade nedanför gamla mentalsjukhuset här utanför Piteå (Furunäset)... Gör det ju inte mindre kusligt ;-)

Men som tur var så lät de inte hela den stora byggnaden stå och förfalla efter att verksamheten lades ner (som ett monument över allt som hände där...) Idag är stället ombyggt till hotell och Företagarcentrum. Det gjordes något bra av det :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Men vilka spännande bilder. Rena rama konstverken. Hopper in Sweden, typ.

Men vad 17 är HDR för slags djur?

Svar: Tack! Ja, HDR ger verkligen en läcker effekt till bilderna!
HDR står för High Dynamic Range, och menas att man tar tre (eller fler) likadana bilder; men med olika exponering (alltså de är olika ljusa/mörka). Sedan lägger man ihop dessa bilder så att det blir en bild i ett program som heter Photomatix pro (går även i Photoshop). Detta för att få fram detaljer i alla områden på bilden, både i de ljusaste partierna och i de mörkaste. Det är nämligen väldigt svårt när man bara fotar "som vanligt".
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Tycker bilderna blev riktigt snygga. Älskar HDR

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker det :-D
Ja, visst är det läckert med HDR!
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Aha, det som min Iphone brukar göra alldeles av sig själv. Jag har aldrig gjort annat än att jag valt den bästa bilden, men man kanske skulle fixa lite mer med dem.

Svar: Ja, iPhone har en typ av "HDR-funktion". Men det är någon typ av "fuskHDR", då självklart kvalitén är långt ifrån densamma.
Gaffling kallas det när kameran tar flera bilder på samma motiv, med med olika exponeringar (ljust till mörkt), och HDR kallas det när man lagt ihop de bilderna :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Den sista är jätteläcker! Beskär bara bort den utbrända solen så är det en toppenbild!

Och du...jag tycker du säljer dig själv lite kort (svengels översättning)...du är jätteduktig och tar jättefina bilder! Jag är jätteglad att du gillar mina bilder så mycket...det gör mig alldeles varm i hjärtat! Men du kommer dit också bara du fortsätter och övar och övar! Det ser jag redan nu!!!

Ha en fin söndag!

Svar: TACK! Vad roligt att du tycker det :-D
Ja, mina ledord brukar vara öva, öva, öva :-) Plus att jag försöker som bäst att övervinna mitt dåliga tålamod... har alltid velat fixa allting perfekt direkt ;-)

Tack för din kommentar! Det är alltid roligt att få höra från en sådan duktig fotograf som du! :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?