Gallery Friday: Maj, maj välkommen / Welcome May
 
Fredag igen, rättare sagt; första fredagen i Maj månad. 
Det betyder ny temavärdinna, och den här månaden är det Annika i Reston. I hennes första tema säger vi välkommen till Maj!
 
Mitt bidrag får bli en liten bildbomb med bilderna jag fotade under Valborgsmässoafton.
Gjorde mitt bästa för att försöka producera i alla fall några hyfsade bilder, trots tisdagskvällens dåliga väder.
Några "annorlunda" vinklar blev det inte, då det var liiite för lerigt och blött på marken. I sann valborgsanda, kanske man kan säga ;-)
 
Majbrasan i en container var väl inte direkt det vackraste jag har sett ;-) Men Badhusparken ligger ju typ mitt i stan, så säkerheten (och att det ska gå lätt att frakta bort sedan) är väl det som gäller i första hand :-)
 
När det gäller växtlighet så finns det inte så mycket av den varan ännu. Har hittat någon enstaka blomma vilt, och blommorna på understa bilden är från en av de stora (jättestora) blomkrukorna som är utplacerade runt omkring i stan.
Men nu är det ju MAJ, vilket betyder att det inte är särskilt länge innan det kommer börja grönska på allvar :-D  Det brukar ske ungefär i mitten av den här månaden, så förmodligen blir det för kameran att jobba snart...
 
Däremot började månaden (onsdag och torsdag) med att snön vräkte ner en stund på förmiddagen! :-(
Som tur var blev det inte långvarigt och då det redan var blött på marken så lade det sig inte.
Men såhär till sist säger jag: Välkommen Maj! Du är efterlängtad! :-D
 
Dessa två sista bilder: Detta vill vi INTE ha nu!
Era fantastiska kommentarer!
1

Hej Erica,

det är längesedan jag var in hit till dig och fredagstemat. Jag har inte varit med på ett tag.
Väldigt fina beskrivande bilder av Valborg/förstamaj och början av maj. Man kan riktigt känna hur temperaturen är:)
Önskar dig en fin helg!

Svar: Hej, och välkommen tillbaka till fredagstemat :-D
Tack för bildberömmet :-)

Vad roligt jag lyckats få fram en känsla i bilderna, trots regnet :-) Hoppas du får en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Inte så mycket grönska ännu så länge... men snart! Fina bilder! Men fy för snö i maj. Ha en fin helg!

Svar: Nej, grönskan har inte hittat hit ;-) Men då det ser ut ungefär som det brukar i början av maj, så hyser jag förhoppningar om att det ska bli som det brukar också... att det börjar knoppas och slå ut ungefär i mitten av månaden :-D
Ha en toppenhelg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Hoppas ni slipper få ngn mer snö nu! Håller tummarna för att våren äntligen skall komma till vårt avlånga land.=)

Svar: Tack, ja; jag håller också tummarna för att gårdagens snöoväder var den sista snö vi fick se den här vintern. Och att våren inte låter sig vänta alltför länge innan den kickar igång på allvar :-D
Hoppas du får en riktigt bra helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Det var allt en rejäl brasa, praktisk men kanske inte så rysligt dekorativ. Originell, i alla fall. Våren kommer nog med en knall till dig om nån vecka eller så och det är speciellt att gå och vänta!
Jättefina bilder, Erica!

Svar: Ja, jag kan tänka mig att det var lättare att frakta bort brasan efteråt; men den var inte dekorativ för fem öre ;-) Men den värmde i alla fall i regnrusket :-)
Ja, i vanliga fall brukar våren komma med dunder och brak ungefär i mitten av maj, så snart kommer min blogg förhoppningsvis att bombarderas med härliga vårbilder!

Hoppas du får en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Det är väl sådär det ser ut hos dig i början av maj. Tycker ljuset ändå säger ALLT, Erica. SÅ vackert!!!
OCH snart kommer grönskan.
Jag hoppas innerligt att ni ska få slippa snö.
Dina bilder är toppen, som alltid.
Ha en fin fredag!!

Svar: Ja, här uppe är naturen som fulast i slutet av april / början av maj. Som tur är brukar den explodera i skir vårgrönska ungefär i mitten av månaden, så jag ser verkligen fram emot det! Och ja, ljuset är trots allt underbart! Helt underbart att kunna gå ut runt nio (9) på kvällen och det är fortfarande hyfsat ljust. Nu är det inte länge kvar till min favorittid på året; när det är ljust dygnet runt! :-D
Tack för bildberöm och hoppas du får en riktigt fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

6

Snart grönskar det häruppe hos oss också! :-)

Svar: Ja, det närmar sig :-D Och när det grönskar i just våran del av landet är det ju fullkomligt underbart ljuvligt! Vi får vår belöning efter den långa, mörka vintern... ;-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?