Gallery Friday: När kvällen faller

 
Så var det återigen fredag och dags för ett nytt tema i Galleri Fredag.
Maj månads temavärdinna är Annika i Reston, och idag har hon valt NÄR KVÄLLEN FALLER.
 
Måste bara säga en sak först... chansa inte att det ska vara fint väder även dagen därpå, om ni en dag inte riktigt känner för att fota ;-) Det var vackert väder här under onsdagen, och jag funderade på att gå ut och fotografera kvällsbilderna då. Men jag kände mig lite oinspirerad, och chansade på att det skulle vara samma väder under torsdagen. Och så REGNADE det hela dagen igår! Så jag hade ingen möjlighet att gå ut med kameran... Åh! Så störande! Nästa gång går jag ut när det är fint väder, även om jag känner mig lite oinspirerad ;-)
Och bara för att klaga lite på vädret så känns det som om det bara blir fler och fler regndagar ju närmare sommaren vi kommer :-( April var en underbar månad, vädermässigt; och så fort det blivit maj har det både snöat och regnat. Hoppas att det inte är en föraning om sommaren 2013.
Okej, nu har jag klagat av mig. Då släpper vi det ;-)
 
Nu till ämnet...
På grund av vädret fick jag alltså göra det bästa av situationen, vilket den här gången blev att fota lite genom fönstret, samt vattendropparna på fönstret. Och för att knyta det till temat så var det i alla  fall kväll när jag tog bilderna.
Och för att vara lite positiv så måste man ju nu för tiden vänta hyfsat länge på kvällarna om man vill fota kvälls/nattbilder! Kom inte ihåg att kolla precis när det blir mörkt, men halv tio är det i alla fall ljust ute! :-D
DET är det BÄSTA med den här årstiden. Ljuset.
Eller kanske den skira grönskan som snart kommer.
Men nej, jag tror nog ändå att ljuset kniper förstaplatsen!
En månad till och det blir aldrig mörkt. En månad till och det är LJUST 24/7 !!
Jag vet att många stör sig på det, t.ex. när de ska sova. De tycker det är svårt att just få någon sömn när ljuset skiner in även på nätterna. Men jag ÄLSKAR det! Jag skulle inte ha något emot att ha det så året runt!
Möjligtvis kunde det få bli mörkt i december, med tanke på alla ljus man tänder. Men annars... FRAM FÖR ljust dygnet runt :-D
 
Håll gärna tummarna tillsammans med mig, för en solig, varm och fin sommar! :-)
 
 
Angående bild 2: Reflektionen av TV-rutan är medveten. Det är ju en sak man kan göra när kvällen faller och det regnar ute; dra sig tillbaka med några avsnitt av Full frys med Stefan & Krister ;-)
Angående bild 4: En liten bonusbild helt enkelt.
Era fantastiska kommentarer!
1

Grymt fina bilder, riktigt coolt ljus

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar dem :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Vi hade också jättefint i onsdags. Igår var det både sol, regn, sol, ösregn, åska och sol och en bit härifrån var det även hagel! Ha en skön helg!

Svar: Ja, med facit i hand skulle jag verkligen ha tagit mig ut med kameran i onsdags... Speciellt som det regnade verkligen HELA dagen igår! Det var nästan så att man gruvade sig de gånger man var tvungen gå ut med hunden...! Och idag ser det inte ut att bli bättre väder heller. Enligt prognosen ser det tyvärr inte ut som det ska klarna upp här förrän typ på söndag :-(
Men men, vi får göra det bästa av situationen :-) Hoppas du får en fin helg ändå :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Annika
3

Ja, jättefina bildet, Erica.
DET tycker jag verkligen.
MEN det är TYPISKT att det inte var vackert väder då du tänkt gå ut och fota. Hoppas ni har bättre väder idag iallafall.
LJUSET är underbart!!
Ha en fin fredag

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar bilderna :-D Det känns extra roligt då det trots allt inte blev de bilder jag helst ville ta. Tyvärr är vädret inte mycket bättre idag (lika grått, men det småregnar mer än ösregnar). Håller tummarna för att det snart blir bättre igen :-)
Hoppas du får en bra fredag och en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Proffsiga bilder! Det blev nog mer spännande så här än om du tagit dig ut på fotorunda i finväder!

Och du har rätt om ljuset, det kan vi inte få för mycket av.

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar bilderna :-D Ja, jag försökte göra det bästa av situationen med vädret :-)
Ja, visst är ljuset fantastiskt! Jag verkligen älskar när det är ljust dygnet runt! Synd bara att det är så pass kort tid på året.

Ha en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Jag tycker det blev ännu mer spännande bilder än 'vackert väder - bilder' hade varit. Den med TV-reflexen är helt fantastisk!.

Svar: Tack! Det känns så roligt att få sådan positiv respons på de bilder som trots allt var min "nödlösning" :-D
Hoppas du får en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Annika
6

Erica, ska fota K och kompisar inför The prom ikväll.
Vad tycker du jag ska ta för objektiv? 18-55 eller 50?
Jag tar med min externa blixt. Skulle du använda AV om du vore jag?
Det är det jag är mest van vid.
Skulle vara kul om du vore här också och fotade med mig-
:-)

Svar: Åh, vad roligt med balfotografering! Önskar att jag vore där hos er och också fick fota lite vackra uppklädda bilder :-D
Nåja... Tyvärr har jag ingen erfarenhet av gruppfotograferingar, så jag kan inte lova att mina tips är 100 procentiga att "lita" på. Kan bara skriva vad jag tror att jag helst skulle göra...

AV-läget tror jag är väldigt smart att fota i. Dels om det är det du känner igen dig mest i. Och jag skulle mest troligt också fota i det, så att jag fick välja bländaren själv.

Angående objektiv så är det en lite mer knepig fråga... 50mm´s är ju det ultimata porträttobjektivet, speciellt om ni fotar utomhus med allt det lummiga i bakgrunden. MEN om det är en lite större grupp (fler än 3st.) så skulle jag nog hellre välja 18-55; för att vara säker på att få med allihopa på ett bra sätt utan att behöva gå så långt ifrån gruppen.

Jag vet ju inte hur mycket tid ni har på er sida, men ett tips kunde vara att använda 50mm´s först, om ni t.ex. vill ha bilder på bara Karolina också. De bilderna går att ta hemma innan. Men som sagt så vet jag ju inte hur dagen ser ut för er, med tid och så?

Alternativt går det ju ta med sig båda objektiven och börja med 18-55 för att fota gruppbilden. Sedan byter du lite snabbt (om ni har möjlighet att gå inomhus) och fotar några enskilda porträtt med 50mm´s.

Men som sagt, om jag skulle rekommendera ETT av objektiven så blir det nog 18-55 i detta fallet. Just för att det handlar om gruppfotografering. Jag är heller inte så jättebra på att tipsa om bländare, men jag skulle nog börja med att prova t.ex. 4,5 eller 5,6 eller 8 (det sistnämnda om det är en väldigt stor grupp).

Men som sagt; mina tips är inte skrivna i sten då jag tyvärr inte har någon direkt erfarenhet av gruppfotografering.

Ett sista tips är att om du fotar enskilda porträtt så fokusera på ögonen och komponera sedan om bilden (flytta kameran så modellen fyller ut bilden) och klicka bilden. här gäller det bara att vara försiktig så man inte förlorar fokusen när man komponerar om bilden.

Hoppas jag lyckades förklara hyfsat förståeligt i alla fall, och att jag hann få iväg svaret i tid. Annars får du fråga :-)

LYCKA TILL! Och hoppas Karolina får en jättebra Prom!
P I X E L I E - Erica Pettersson

7

Mycket bra bilder. Håller med de övriga ovanför att det blev kanske till och med bättre så här än om vädret hade varit soligt:)


Svar: Tack! Vad roligt att du gillar bilderna :-D Ja, ni har nog rätt i att ovädersbilder blir mer intressanta än vackert-väder-bilder :-)
Hoppas du får en bra helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

8

Jättefina bilder! ;D

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker det :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Annika
9

TACK!!
Jag har mailat dig.
DU är bäst.
Min egen fotoguru. Gissa om jag uppskattar!

Svar: Varsågod :-) Det känns bara roligt att kunna vara till hjälp!
Och som jag skrev i det nya mailet; vad skönt att ha en proffsig fotovän på plats i samma stad ändå, att fråga om foto :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

10

Ja, här öste regnet också ner precis hela torsdagen - verkligen jättetrist väder. Men du fick till fina och lite ovanliga kvällsbilder! Själv plockade jag ur arkivet ;-).

Svar: Usch, ja visst var det trist väder igår! Nu håller vi tummarna för att det blir fint snart igen :-D
Vad roligt att du gillade mina bilder trots att de blev lite av en nödlösning :-D

Hoppas du får en toppenhelg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

11

jhätte jätte fin blogg! :) kram xx

Svar: Tack!! Varmt välkommen hit :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

12

fina bilder! :) vilken objektiv och redigeringsprogram har du använt till bilderna?? :)

Svar: Tack för bildberöm :-D
Objektivet jag använt till dessa bilder är ett Canon EF 50mm f/1.4. Redigeringen/efterbehandlingen har skett i Camera RAW + Photoshop CS5.
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?