Gallery Friday: Porträtt i svartvitt
Det är Fredag. Om nu någon missat det ;-)
Och fredag betyder som ni vet fredagstema. Galleri Fredag.
Veckans Fredagsgalleri är dessutom det som jag längtat efter hela månaden. Idag har Channal bestämt att temat ska vara PORTRÄTT I SVARTVITT!
Jag älskar porträtt! Jag älskar svartvitt! Jag ÄLSKAR svartvita porträtt!
Genom att göra bilder/porträtt svartvita går det verkligen få fram en känsla som inte går med färgbilder!
Man kan rädda en tråkig bild genom att göra den svartvit samt lägga på extra kontrast.
Man kan använda eventuellt ISO-brus på ett positivt sätt genom att göra bilden svartvit.
 
Däremot finns det också bilder då jag tycker att svartvitt inte riktigt passar.
Ett exempel på detta är till exempel barnporträtt. Bilder på barn tycker jag gör sig allra bäst i färg; och det ska gärna vara starka färger. Barn är härliga och lekfulla, och den känslan tycker jag försvinner om bilderna är svartvita.
Dock, ingen regel utan undantag. Som med allt annat.
Jag vet att jag har svartvita barnporträtt med i detta inlägg, men temat är ju i alla fall svartvitt ;-)
 
I och med det här temat tänkte jag även passa på att skriva lite om "mitt sätt" med svartvita bilder... Som ett litet tips.
Jag fotar ALDRIG i svartvitt. Alltså, jag ställer aldrig in kameran på svartvitt.
Det betyder ju nämligen att bilden enbart kommer att finnas i just svartvitt, så jag fotar ALLTID i färg för att sedan ändra till svartvitt i Photoshop. Jag tycker möjligheterna blir så mycket fler då att verkligen få den svartvita bilden precis så som man vill ha den!
Och jag använder Gradient map (övertoningskarta på svenska) när jag gör svartvitt. Gillar det allra bäst!
Jag har nu bilden i svartvitt, men har också en färgvariant ifall jag kommer på att jag vill ha den i färg istället :-D
 
Nu tror jag vi avrundar textbiten och kör igång på själva Galleriet istället :-)
Jag vet att ni sett dessa bilder tidigare, men jag har ingen fotografering inplanerad för tillfället och har därmed ingen möjlighet att fota nya porträtt. Därför gick jag in i mitt arkiv, plockade ut några bilder och konverterade dem till svartvitt.
 
Varsågoda...
 
Era fantastiska kommentarer!
1

jättesöta bildet! :)

Svar: Tack :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Fint! Jag gör som du när jag fotar/fotoshoppar.
Ha en skön fredag!

Svar: Tack!
Ja, jag tycker det blir allra bäst att fota i färg och sedan konvertera till svartvitt i Photoshop :-) Och Gradient map är bäst ;-D

Hoppas du får en riktigt fin fredag samt helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Fina bilder, gillar de med bebisen :)

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar mina bilder :-D Välkommen till min blogg :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

JA, nog kan DU ta porträtt, Erica.
SÅ fina!!
Där blev det ett riktigt vackert barnporträtt med bebin i svartvitt. GILLAR!!
SÅ vackert, vackert allting.
jag fotar helle aldrig i monochrome utan gör om bilden till svartvitt sedan.
Ha en jättefin fredag!!!

Svar: TACK! Vad roligt att du tycker det :-D Det känns riktigt roligt att höra, speciellt som jag haft relativt få tillfällen att öva på just porträtt.
Vad roligt att du gillar barnporträttet i svartvitt. Jag tycker också det blev helt okej, men jag tycker fortfarande just de bilderna är ännu härligare i färg ;-)

Ja, att göra om till svartvitt i efterhand är verkligen bra! Då har man fortfarande möjlighet att även ha bilden i färg, samt att man kan få den svartvita bilden precis som man vill ha den :-D

Hoppas du får en riktigt fin fredag och helg!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Ingen tvekan om att du är en duktig fotograf! Jag tycker att även barnfoton gör sej bra i svartvitt - fast det beror lite på tillfället och vilken slags foto det är. Ibland passar färg bättre.
Jag gör som du - fotar alltid i färg och ändrar sen till svartvitt.

Ha en bra helg!

Svar: Tack! Vad roligt att höra (läsa) :-D Porträtt är verkligen mitt favoritmotiv!! Det är bara så synd att det inte blivit av så många fotosessioner. Men livet är ju inte slut än ;-)
Ja, håller med om att barnfoton kan bli väldigt bra även i svartvitt. Dock föredrar jag ändå sådana i färg, då jag tycker färger speglar lekfullheten hos barn så bra! Å andra sidan gäller detta mest förskolebarn; de som leker mest, även framför kameran :-D

Ja, skulle nog gissa att många trots allt fotar i färg och konverterar till svartvitt i efterhand. Blir absolut bäst!

Hoppas du får en fin fortsatt helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

6

Fina bilder :D

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar bilderna :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

7

Ja, du är verkligen en duktig fotograf. Självporträtten är jättefina. Jag håller mig till enklast tänkbara. Fotograferar med kompaktkamera och numera med kameran i smartphonen. Det blir förvånansvärt bra bilder med den. Sedan redigerar jag i Picasa, men har även en del filter i mobilen.
Trevlig helg!
Birgitta
Hälsningar
Birgitta

Svar: Tack! Vad glad jag blir :-D Vad roligt att du gillar bilderna :-) Ja, kastade in ett par bilder även på den Skygga Fotografen ;-)
Det enkla ska inte underskattas :-) Det kan bli riktigt fina bilder med en kompaktkamera, och dagens smartphones har en imponerande kamera!

Hoppas du får en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Anonym
8

Underbara porträtt! Du är jätteduktig på det! KUL!! Önskar att jag fick fota av folk... de flesta vill inte bli fotade när jag kommer med kameran! Snyft!

Kram Anna

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar mina bilder :-D
Jag har egentligen samma problem... de flesta blir irriterade när jag plockar fram kameran, och/eller så en hand snabbt upp framför ansiktet; "inte på miiiiig!" ;-)

Jag är så tacksam för de fotosessioner jag faktiskt fått genomföra hittills :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

9

Vilka fina bilder!

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker det :-D Och varmt välkommen till min blogg :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?