Gallery Friday: Stilleben / Still life
Hej hej alla fredagsgallerister!
Det känns lite tjatigt att jag alltid börjar dessa inlägg på samma sätt, men jag kan inte låta bli; det är återigen fredag. Var tar egentligen veckorna vägen?? Jag frågar uppriktigt... ;-)
Den här veckan är det dessutom första November, och ny månad betyder som ni vet ny värdinna i fredagsgalleriet.
Nu i November är det Channal som håller i stafettpinnen, och hennes första tema är STILLEBEN.
 
Som vanligt har jag tänkt fota nya bilder till veckans tema, gärna "extra genomtänkta" då jag haft förmågan att mest plocka ur mitt arkiv den senaste tiden. Men då veckorna går så kriminellt snabbt så faller det ur minnet och hittar tillbaka dit under torsdagskvällen...
Någon mer som brukar känna så, eller är det bara jag?
Därför fick det även denna vecka bli arkivbilder till mitt bidrag. Men å andra sidan var det inte svårt att hitta. Just stillebenbilder har man ju hur mycket som helst i fotomapparna.
 
Så här kör jag på en salig blandning av bilder, från sommaren 2012 (ungefär) och fram till nu :-)
VARNING för en riktigt MASSIV bildbomb!!!
 
Era fantastiska kommentarer!
1

Jag håller helt med, veckorna går sjukligt snabbt. Tycker att ju äldre man blir desto fortare går tiden, kan inte fatta att 2013 snart är slut!

Svar: Ja, visst går tiden läskigt snabbt! Det var ju nyss nyårsafton 2012/2013...
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Dina Bilder Erica, GRYMMA!!!
Så fint!
OCH en så maffig bildbomb. GILLAR!!
Visst går tiden fort, och jag tycker absolut den fortare ju äldre man blir.
Ha en fin helg!!!

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar bilderna :-D
Ja, visst går tiden kriminellt snabbt. Och så sant; det är som om den går snabbare och snabbare ju äldre man blir. Minns när jag var liten och på allvar tänkte "Huuuur kan vuxna säga att tiden går snabbt? Höstterminen/vårterminen/veckorna tar ju aaaaaldrig slut!"... Och nu hinner man t.ex. knappt plocka undan julen innan den ska upp igen... :-)

Ha en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Fina bilder! Gillar kort skärpedjup!

På ett sätt önskar jag att tiden inte gick så snabbt... Fast å andra sidan hoppas jag att november springer förbi i en väldans fart så vi slipper denna hemska månad fort ;-). Men ju äldre man blir, desto mer inser man att man måste ta vara på alla dagar...

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar dem :-D Ja, kort skärpedjup är verkligen bäst!
Angående tiden så förstår jag precis vad du menar. Jag vill också att tråkiga månader, som t.ex. november och januari, ska gå snabbt (hatar dem verkligen!) samtidigt som jag gärna skulle sakta ner tiden lite för att hinna med. Det känns som det var nyss jag gick i nian och man fick skriva sådana där "Om 10år gör jag...", och det är TRETTON år sedan...

Hoppas du får en jättefin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Oj så många fina bilder! Föll för frukterna... ett enkelt, klassiskt och fint stilleben! Gillar färgerna och att man ser perspektiven bakom och framför. Kul att måla av i akvarell!

Tyvärr har min dator kraschat nu när jag ska vara värdinna! Trist!! Återkommer...

KRAM Anna

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar bilderna :-D
Ja, fruktbilden är verkligen den som är mest som ett klassisk stilleben, ett sådant målat :-) Just den bilden använde jag till ett Galleri Fredag-tema förra hösten; tror det var "Skördetid" :-)

Ja, den skulle nog passa riktigt bra i akvarell :-) Brukar du måla mycket? Jag gjorde det när jag var liten/yngre, men jag är väldigt självkritisk och ville att allt skulle bli perfekt. Förmodligen var det det som gjorde att jag slutade och började med fotografering istället ;-)

Vad tråkigt med din dator. Hoppas det går snabbt att fixa; jag vet precis hur det känns och jag har varit riktigt förbannad på mina datorer mer än en gång... ;-)

För några år sedan avlöste problemen bara varandra för mig. Inom loppet av ca. 4 månader (januari-april) hann den interna hårddisken gå sönder (alla bilder och sådant ligger som tur är på externa), grafikkortet brinna upp (pga. en trasig fläkt), datorn hann krascha en gång och fick virus en gång.

Jag kan säga som så, att den våren fick den datorn gå i pension och ersättas av en helt ny :-)

Hoppas du får en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Anna-Lena McGrath
5

Jättefina bilder. Mycket roligt att se. Vilken skärpa och vilka klara färger...Jag gillar också skärpedjupet (som Annika nämnde ovan). Frukten var ju jättefin. Har du provat Pixel Bender för CS5? Ska tydligen vara ett "målverktyg" (under filter tror jag) för Photoshop. Jag har ej provat, men jag har sett andras resultat! Jag är ingen konstnär alls, men det är kul att se vad andra gör!

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar mina bilder :-D Ja, jag är verkligen svag för kort skärpedjup!
Och tack för tipset om plug-in:et till Photoshop! Snabbgooglade lite på det, och det verkar vara något för mig att kolla lite närmare på vid tillfälle :-D

Hoppas du får en fin fortsatt helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?