Like Lunarstorm in the end...
Igårkväll provade jag vattenbilder igen. Tyvärr gick det inte särskilt bra;
jag lyckades inte riktigt hitta skärpan och jag var lite ringrostig angående
när det är rätt tidpunkt att ta bilderna. Kanske var det för sent på kvällen ;-)
Det här är i alla fall en av de få bilderna jag hyfsat fick till.
 
Det här inlägget skulle trots allt inte handla om mina vattenbilder, utan den fick hänga med endast för att jag hatar bildlösa inlägg (på min egen blogg). 
Det handlar (återigen) om min rädsla över att bloggvärlden faktiskt verkar gå mot sin undergång den här gången. Visserligen brukar det vara nergångar då och då, men det känns inte som om någon av dem kan jämföras med hur det är nu.
 
Det känns lite grann som det kändes i slutet av Lunarstorm-eran. Väldigt låg aktivitet, och man gick in där någon gång "bara för att". Jag tycker det känns ungefär så med bloggarna just nu. Många bloggare loggar in och skriver något kort inlägg då och då "bara för att" försöka hålla den vid liv.
Men besökarantalet verkar sjunka hos de flesta. Kommentarerna sjunker drastiskt i antal (har jag fått för mig även hos större bloggare).
 
Jag vet att vädret är en betydande faktor när det kommer till just bloggande. Och September har ju faktiskt varit en väldigt fin månad, vädermässigt. Och självklart vill man hellre ta vara på det och eventuellt "förlänga" utetiden/sommaren när man kan; istället för att stänga in sig med datorn.
Naturligtvis kan det vara en stor bidragande faktor; det låter väldigt rimligt.
Men min känsla säger mig ändå något annat. Jag tycker större bloggar brukar behålla ungefär sitt läsarantal och få massor med kommentarer oavsett vilken årstid det är. Men som sagt verkar det som om det är nästan stiltje även hos dessa.
Dessutom tycker jag att generella bloggandet brukar ha kommit igång vid den här tiden; efter sommaren. Oavsett vädret.
 
Övriga sociala medier; t.ex. Instagram, Facebook och Twitter, verkar också ha tagit över bloggarnas plats.
För varför ödsla tid till att läsa ett långt blogginlägg och skriva ordentliga kommentarer när det räcker med att endast klicka på en knapp (vilket tar en halv sekund) för att visa att man varit där?
MEN jag tycker ändå det är tråkigt! JAG tycker bloggar är tusen gånger roligare än dessa medier gjorda för små, korta statusuppdateringar!
Här tror jag även dagens mobiler är en bidragande orsak. Många, jag själv inkluderad, tycker mest troligt att det är väldigt jobbigt att skriva på mobilens tangentbord. Där vill man helst skriva så kort som möjligt, vilket gör att det blir betydligt enklare att bara klicka på en "Gilla"-knapp. Och det verkar ju nästan som om fler använder mobilen till att surfa med idag än datorn.
 
Dessa funderingar har jag inte fått av att bara se hur aktiviteten på min egen blogg gått ner till i princip obefintlig, utan det är väldigt allmänt. Jag har tänkt på det som sagt även när jag varit in på större bloggar.
Nu följer jag visserligen inga "storbloggare" (typ de som är störst i Sverige), men det finns ju även andra "stora bloggare som kanske inte riktigt räknas som storbloggare".
 
Så; jag tycker det känns som om bloggvärlden är på väg åt samma håll som Lunarstorm. Som jag skrev tidigare så känns det, tyvärr, som Lunarstorm kändes i slutet.
MYCKET tråkigt! Jag älskar bloggvärlden, och får nästan lite "internetpanik" när jag tänker på att den möjligheten är på väg bort...
Era fantastiska kommentarer!
1

Hejsan! Jag skulle gärna vilja ha hjälp med en blogg design & header. Just nu är min blogg privat för jag vill ha en header och design innan jag startar den. Men du får gärna maila mig på [email protected] ! <3

Svar: Hej, tack för din kommentar och varmt välkommen till min blogg :-D
Jag hjälper dig gärna med en bloggdesign! Har skickat ett mail med lite uppgifter jag behöver för att börja designa.
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Jag hoppas inte att bloggarna håller på att dö ut för jag gillar också bloggvärlden! Men jag kan hålla med om att det känns som om många har ledsnat/inte har tid/ork/lust att blogga längre. Du kan nog ha rätt i att andra sociala medier samt dagens mobiltelefoner är en bov i dramat. Allt ska gå snabbt nuförtiden och då passar ju instagram och twitter bra. Själv gillar jag instagram men twitter har jag aldrig försökt mej på. Än så länge föredrar jag bloggar men det känns som om aktiviteten är låg även hos mej. Inte så många som läser och kommenterar, och mitt liv är inte tillräckligt intressant och händelserikt för att jag ska skriva varje dag. Plus att jag inte har tid - ska ju hinna med jobb, familj och hushåll också... Men jag har en liten trogen skara läsare vilkas bloggar jag också följer, och jag skulle sakna dem om jag lämnade bloggvärlden! Så vi håller tummarna för att bloggvärlden inte dör ut än :-).

Svar: Ja, jag håller också tummarna att bloggvärlden inte håller på att dö ut, även om det känns så just nu.
Ja, oftast så har man ju så mycket annat i sitt liv som självklart går före bloggen. Och jag känner själv igen det med att det inte händer tillräckligt mycket för att man ska ha material för att blogga varje dag. Min egen blogg har haft en ordentlig stiltje de senaste veckorna ;-)

Instagram gillar jag också (använder det). Och jag kan tycka det är praktiskt att det trots allt finns så mycket olika sociala medier. Men jag tycker det känns synd att de ska vara på bloggarnas bekostnad (just för att jag gillar just bloggvärlden bäst) :-)

Vi håller tummarna :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?