En sex månaders resumé
Så var det dags igen. 
Det var i fredagstemat Show&Tell det började, för att sedan fortsätta i Galleri Fredag (när gamla Show&Tell reformerades)... Halvårskollen. 
Och jag vet att fredagstemat är slut, men jag tänkte ändå köra på ett inlägg där jag ser tillbaka på 2014´s sex sista månader; alltså juni till december. 
Så mycket har egentligen inte hänt i mitt liv det här halvåret, så jag satsar lite mer på att lägga in (repris)bilder än själva texten. Men det gör kanske inte så mycket ;-)
 
 
 
JUNI
 
 
Juni var en kall och mulen månad vädermässigt. Minns att jag till och med tände ljus någon kväll, och det brukar ju inte behövas under somrarna här uppe i Sverige...
Det bästa med månaden – med hela året – hände i slutet av juni. Det var då min syster blev mamma för första gången, till lilla sötnosen Elias. Sveriges, och världens, sötaste bebis!
 
 
 
JULI
 
 
Juli kan man, milt sagt, säga blev junis raka motsats. Vädret vände bokstavligt talat på en femöring; från att vara jobbigt kallt och regnigt gick vi in i en värmebölja utan dess like! Det var +30 grader konstant i en HEL MÅNAD! Har det för att jag till och med läste att det var första gången SMHI utfärdade varning för höga temperaturer, i alla fall första gången här uppe. Visst har det varit varma perioder andra somrar, men aldrig så LÄNGE som i år! Sommaren 2014 är utan tvekan en sommar att minnas!
 
Jag blev även inskriven på Miroi, vilket bestod av en del jobbcoachning, föreläsningar, studiebesök och sådant. Så trevligt att komma iväg lite på dagarna. Bara det att komma ut och träffa folk (låter som om jag aldrig går ut, men ni förstår säkert vad jag menar) kändes så bra.
 
 
Mitt under (eller rättare sagt i början av) den sanslösa värmeböljan fyllde jag 30år. Usch! Men som tur är känns det i alla fall liiite bättre numera, när jag hunnit vänja mig vid att inte vara "i tjugoårsåldern". Det känns dock fortfarande som om tiden bara springer ifrån mig.
 
 
De absolut sista dagarna av juli avslutades dock, trots resten av månadens värmebölja, med världens åskoväder! Det var då bara ytterligheter gällande vädret den här månaden...
Översvämmade gator mitt i stan och en fontän av vatten som kommer upp ur golvbrunnen inne på COOP.
 
 
 
 
AUGUSTI 
 
 
Och på tal om avlopp... hemma hos mig började inte augusti särskilt bra. Tror till och med det var första augusti som jag upptäckte detta när jag öppnade dörren till toaletten.
Eller, först gick jag ut i hallen och klev rakt i en vattenpöl. Hann förvirrat fundera över var det kom från innan jag öppnade dörren till badrummet... Stopp i avloppet! :-(
Sådana gånger är det otroligt praktiskt att bo i hyresrätt... Bara ringa "Stopp i avloppet. Behöver hjälp" ;-)
 
 
Hann även gå på NOLIA-mässan två dagar, och som ni ser var finvädret tillbaka.
Som tur var köpte jag min golvfläkt förra året, för jag kan meddela er att det var verkligen stört omöjligt att hitta en fläkt någonstans i Piteå den här sommaren. De var slut i ALLA butiker som sålde dem, och det hann knappt komma in fler innan de var slutsålda...
Men det var Nolia ja... blev mest att strosa lite grann där; kolla vad som fanns. Jag hittade inte så mycket, utom möjligtvis husbilar för typ 1,3 miljoner!!! DET är sinnessjukt! Man får ju för tusan ett fint HUS för de pengarna!!
 
 
 
SEPTEMBER 
 
 
Började september månad med att fota lite tidiga höstbilder på rönnbär. Jag hade inte använt kameran på ett tag (vet inte varför) och kände lite sådär lagom abstinens. Därför tog jag den med mig en dag på Miroi (fortfarande inskriven) och fotade runt i omgivningarna där. Det ligger ute på Furunäset, så det är ju hur fint som helst!
Var även till Luleå på matmarknad; mat från olika länder.
 
 
Lyckades få lite Norrsken på bild. Och jag kan bara meddela att det var fullkomligt UNDERBART att få chansen att fota Norrsken utan att frysa händerna av sig på kuppen! Det var tidigt i september, vilket betyder att det inte hunnit bli så extremt kallt :-)
 
 
Röstade även i, och följde, det nervkittlande svenska ödesvalet i mitten av månaden. Röstade ROSA (Fi) den här gången!
Fick glädjas en kort stund åt maktskiftet; att Alliansen förlorade makten till de rödgröna.
Men som vi alla vet grusades glädjen ganska omgående då det stod klart att SD blivit Sveriges tredje största parti (och att Fi inte ens kom in i riksdagen).
Och om jag var nervösare än vanligt inför det valet, så är det INGENTING mot hur jag känner inför extravalet i mars!! Politikerna leker hela havet stormar med Sveriges framtid. Hur ska det sluta??
 
 
 
OKTOBER 
 
 
I oktober kom årets första snö, och mitt humör sjönk som en lavin. Kände dock att jag blev gladare över att den trots allt smälte bort, och att den efter det hållit sig borta. De gånger det snöat hittills har det också tinat bort relativt omgående. För även om jag klagar på regnet, så jag jag just nu hellre regn än snö. Jag önskar mig en snöfri vinter :-D
 
 
Gjorde även höstens Fynd... hittade en vinterjacka för 300 spänn! Nersatt från 800. Dessutom vit; har velat ha en vit vinterjacka i flera år :-)
Så mycket mer hände inte i oktober. Jag fortsatte på Miroi och livet gick sin stilla gång dundrade på som om det brann någonstans.
 
 
 
NOVEMBER
Och så... det mest chockerande; det som hände här i lilla Piteå i början av november. Strax utanför mig. På en plats jag passerade flera gånger per dag när Lucky levde.
Det var "Halloweenhelgen"; lördagen, alltså dagen efter Halloween som knivmordet ägde rum på Sundsgatan här i Piteå. Helt oprovocerat knivskars en person, mitt på öppen gata, så illa att han avled. Gärningsmännen är bara drygt 20 år, men har redan ett långt brottsregister.
Jag vet ju att det försegår mycket i den här stan, men man blir så chockad när något SÅDANT HÄR händer i lilla Piteå!
Det här får vara resumén för november, då jag inte riktigt känner för att skriva om kladdkakans dag eller mina självporträtt efter att ha skrivit om den här händelsen...
 
 
 
DECEMBER
 
Jag har egentligen inte så mycket att skriva om december, då vi är mitt inne i den månaden. Istället bjuder jag på några reprisbilder av julbak, julmys, de sötaste små julstjärnorna och födelsedagsfirande. Samt en bild på de julkorten jag skickade, bara för att känna mig stolt över att jag faktiskt kom ihåg att posta dem i god tid i år ;-) 
 
Era fantastiska kommentarer!
1

Så roligt att du kör temat. Tänkte att jag skulle ha drivit igång det, men inser att ingen tid finns. Jag får köra en återblick i januari istället, på hela året.
I juni tänker jag styra upp halvårskollen igen.
Så söt din lille systerson är, jättefin.
OCH ja, sommaren 2014 ja. VILKEN sommar!! Har aldrig upplevt dess like hemma.
Kul att se ditt halvår.

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar min halvårstillbakablick :-D Jag hade inte så mycket bloggidéer; tänkte därför att jag skulle köra en halvårskoll :-)
Ja, visst är han obeskrivligt SÖT, Elias :-D Ett riktigt charmtroll!

Och den sommaren som gick... verkligen helt otroligt fantastisk! 2015 kommer att få det tufft att försöka slå sommaren 2014 :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Superfina bilder Erika

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker det :-D
Hoppas du fått en fin start på 2015!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?