Matförslag sökes!
 
Jag tycker ju som sagt det är skittråkigt att laga mat, och speciellt när det bara är till mig själv.
Men tänkte i alla fall försöka börja om med Matsedel från och med nästa vecka. Hade det tidigare, men det har inte varit så mycket med det de senaste månaderna.
 
Kruxet är bara att när jag sätter mig ner för att försöka komma på maträtter så låser det sig i huvudet. Kommer knappt på någon, inte ens de "vanligaste".
 
Har ni något bra mat (-middags)tips? 
Förslag mottages gärna! :-D
Era fantastiska kommentarer!
1

KöttGryta - Det kan smaksättas på många olika sätt.
Korvgryta
Laxsås med pasta
Kasslergryta
Kyckling, fylld med något gott som man sedan viker och steker.
Stekt strömming
Biffar (egengjorda)
Köttbullar (Egengjorda)
Chili Con Carne

Ja, det var väl vad jag kunde komma på just nu

Svar: Tack för dina förslag :-D Flera av dem blev jag riktigt sugen på när jag läste listan :-)
Hoppas du haft en bra dag :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Korv Stroganoff
Ugnspannkaka med bacon i
Minestronesoppa
Gulaschsoppa
Fiskgratäng
Kalops
Spaghetti och köttfärssås
Fläskfilegryta
Hasselbackspotatis

Svar: Tack för dina förslag :-D
Jag uppskattar verkligen förslagen från er läsare, då jag har sådan dålig matfantasi :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Något så enkelt som blomkålssoppa, supergott!

Svar: Tack för ditt förslag :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Så duktig du är på att fota matbilder, har du några tips man ska tänka på?
Några förslag från mig är olika fyllningar till taco/enshillades, makaronigratäng, hasselbackspotatis, lax.

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker det :-D
Tyvärr är jag dålig på att ge tips angående just sådan fotografering, då jag själv håller på att prova mig fram vad som blir bäst.

Men jag brukar använda kort skärpedjup (stor bländare = lågt bländartal) när jag fotar mat. Och så leka lite med t.ex. vinklar (försöka att inte bara fota rakt uppifrån).

Och TACK för dina mattips! Jag uppskattar det verkligen, då jag själv har så dålig matfantasi!
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Matbilder ä verkligen något jag vill lära mig men vi har så dåligt ljus i köket så hoppas matrummet blir bättre att fota i efter renoveringen då det blir ljust på väggarna där :)

Hoppas det gav lite inspiration. Vi ska äta ugnsfalu & hemlagat potatismos idag.

Svar: Ja, jag känner på samma sätt. Det skulle vara så roligt att kunna fota just matbilder på ett sådant bra sätt som i t.ex. kokböcker, tidningar o.s.v. :-D
Det där med ljuset känner jag också igen. I mitt barndomshem är det hur svårt som helst att fota, då ljuset är dåligt överallt i huset... Här i lägenheten är det lite bättre, men jag skulle gärna ha det ännu ljusare :-) Känner mig ändå lyckligt lottad att jag har en så pass toppenkamera :-D

Mums! Gott med korv och potatismos. Hemlagat mos är absolut bäst :-D Jag har aldrig gillat pulvermos, då jag tycker att det inte smakar potatismos överhuvudtaget ;-) Men hemlagat är outstanding :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

6

Jag har väl ingen toppenkamera men är otroligt nöjd med den jag har så satsar på att lära mig mer om att använda det befintliga ljuset :) Ljuset vi hade i vår lägenhet i köket var toppen men då låg ljusinsläppet annorlunda.

Hemlagat från grunden är alltid bäst & jag har som mål att bli duktigare i köket. Vilket är ett måste nu när jag fått ett kostschema från min PT + att jag har IBS så måste jag tänka en extra gång på vad jag kan äta.

Svar: Ja, ljuset är verkligen a och o när man fotar. Man kan få riktigt bra bilder även med en enklare kamera :-)

Ja, hemlagat är verkligen bäst! :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

7

Du kan få tips av mig! Men vet ju inte direkt vad du tycker om för slags mat.Men köttfärspaj eller kyckling paj,kyckling gryta,hemma gjord pytt i panna,fiskgratäng,kött gryta,

Svar: Tack för dina tips! Jag är otroligt tacksam när jag får just mattips av er läsare, då jag själv har sådan dålig fantasi när det gäller just detta :-) Av dina förslag blev jag till och med "på rak arm"/precis nu när jag läste dem sugen på t.ex. köttfärspaj, fiskgratäng (mums!) och köttgryta!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?