8/265 - tjej -och killskridskor...
Var det något du gillade som barn som räknades "höra till det andra könet"?
Har det verkligen gått ÅTTA dagar av det nya året? Är det säkert? ;-) Är det inte bara något fel på min kalender?
Nej, tydligen är det sant. Det är den åttonde, och frågan i Liies bloggutmaning idag är Var det något du gillade som barn som räknades "höra till det andra könet"?

Jag önskar innerligt att jag kunde svara ett säkert "JA" på den här frågan. Önskar så att jag gått emot en massa normer under barndomen.
Men jag var nog en väldigt stereotypisk tjej på flera plan. Dessutom var ju detta sent 80-tal samt 90-tal. Trots att jag inte är så gammal hade inte genusmedvetenheten direkt slagit igenom. Är dessutom uppväxt i ett väldigt stereotypiskt hem.
I alla fall; flickor förväntas leka lugna lekar, och jag trivdes bäst med att sitta inne och läsa, skriva, måla och skriva (som jag skrev i förra inlägget). Jag lekte med Barbie, pysslade, lekte Lilla sjöjungfrun och Madicken.

Dock har jag, i alla fall det jag minns, alltid varit mer för byxor än för klänning. Inget speciellt i och för sig, har ju bara levt under den tiden då byxor varit för både tjejer och killar. Men ändå. Byxor före klänning. Helst jeans.
Rosa var inte min favoritfärg och jag tyckte hockeybilderna var roligare än hästbilderna (samlingsbilderna). Inte så att jag samlade på hockeybilder, men jag samlade knappt på hästbilder heller.

Däremot, en sak jag kom på när det gäller vad som var "för killar eller för tjejer" handlar om skridskor.
Skidor fångade aldrig mitt intresse. Jag hatade när skidor stod på gympaschemat. Men skridskor däremot har jag alltid tyckt om. Bortsett från att man frös så mycket om fötterna efter ett tag så tyckte jag (och tycker) att det är riktigt trevligt att åka skridskor.
Naturligtvis hade jag den vita varianten som barn; den med de där jobbiga taggarna! De "hette" ju tjejskridskor... Och de svarta var killskridskor, så det var ju killarna som skulle använda dem...
Vad är det för något påhitt egentligen? Jag vet inte hur det är idag, men hoppas verkligen att detta har ändrats!
För vaddå "tjejskridskor" och "killskridskor"??
Det finns inget som heter tjej -och killskridskor.
De vita är konståkningsskridskor och de svarta är hockeyskridskor!
Det har ingenting med kön att göra, bara för att de råkas vara vita respektive svarta...
Jag hade stora problem när jag skulle lära mig åka, då jag tyckte att de där förbannade taggarna fram hela tiden var i vägen. Efter något år provade jag hockeyskridskor istället, och de gick ju BETYDLIGT bättre att åka i!
Dessutom tycker jag de är både snyggare och skönare att ha på sig än konståkningsskridskor.

Så jag tycker vi slopar att kalla saker för "tjej" -eller "kill"-vad-det-nu-kan-vara.
Av vilken anledning ska vi ha tjej -och killfärger, tjej -och killkläder, tjej -och killsporter tjej -och killskridskor o.s.v.?
Varför kan vi inte bara ha Färger, Kläder, Sporter, Skridskor... ?
Era fantastiska kommentarer!
1

hahah, SÅ SANT!! kunde inte skrivit det bättre själv. det var likadant för mig när jag var mini, "hockeyskrillor" e ju så mycket skönare och stabilare att åka på också.. alla borde ha den typen om det inte är konståkning man sysslar med då såklart :P haha.

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar inlägget :-)
Ja, visst ÄR hockeyskridskor betydligt skönare att ha på sig/åka i! Dessutom tycker jag de är snyggare ;-) Jag gick aldrig tillbaka till de vita efter att jag testat de svarta.

Precis; stabilare var ett bra ord. De känns verkligen stabilare jämfört med konståkningsskridskor när man ska lära sig åka.

Ha det fint!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Jag hade ett par vita skridskor med bortslipade taggar som första skridskor och sedan ett par ärvda hockeyskrillor. Min barn har barnskridskor. Det finns jättesmidiga nu och de är lättare att spänna på sig, utan snörning. Men färgerna är, oftast, lika trista som vanligt; Rosa respektive svart.

Svar: Ja, jag kan tänka mig att det gick lite bättre att åka utan de där jobbiga taggarna :-)
Mina första skridskor var som sagt också de vita, men med taggarna. När jag sedan kom upp i högstadiet så hade skolan att låna ut skridskor, och de hade bara hockeyskridskor, så då blev det att jag provade sådana; och sedan dess har jag aldrig gått tillbaka till konståkningsvarianten. Tycker de svarta är både skönare att ha på sig, enklare att åka i och även snyggare än de vita ;-)

Ja, när du skriver det så kommer jag ihåg att jag sett att det numera finns barnskridskor; lättare att spänna på sig utan snörning. Det är ju jättebra! Och visst är själva "skären" på dem mer som hockeyskridskor, oavsett om det är "för tjejer" eller "för killar"? Trist med färgerna bara. Sjäääälvklart måste man ju se vilka som är för tjejer respektive killar med just rosa (eller vitt) och svart ;-) Vore roligare om det fanns i alla möjliga färger :-)

Nåja, Rom byggdes inte på en dag :-)

Ha en toppen fortsatt vecka!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

fin blogg du har :)

Svar: Tack! Välkommen hit :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Nuförtiden har nästan alla tjejer skridskor utan taggar (i alla fall här där vi bor), finns många olika modeller. Bekväma verkar de vara också, och våra tjejer fryser aldrig om fötterna när de åker skridskor.

Jag avskydde dockor när jag var liten, lekte hellre med bilar.

Svar: Vad skönt att höra att taggarna kommit bort; att barnskridskor numera är "tagglösa" allihop :-D Jag har ju inga barn, så jag är inte särskilt insatt i just vilka skridskomodeller som finns på marknaden idag :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Finns förresten skridskor i andra färger än rosa och svart, våra tjejer har grå i en modell som passar både kille och tjej.

Svar: ...och vad skönt att det även finns i fler färger! Det gör mig glad :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

6

Jag kommenterar ytterst sällan bloggar och läser inte så många heller förutom ja, de där storbloggarna haha men sedan du köpte en Synas för ett (bra) tag sedan har jag följt din blogg. Du verkar som en så härlig och jordnära tjej att jag inte kan sluta läsa! Så skönt med ett avbrott från alla modebloggar hit och dit! heja dig!

Svar: Tack! Vad glad jag blev över din kommentar :-D Vad roligt att du gillar min blogg :-D
Ja, det är ett tag sedan jag hade möjlighet att köpa en Synas sist. Första gången var någon gång i februari/mars och andra gången var i Augusti, och så idag. Känns så tråkigt att det tar så lång tid att tjäna ihop poäng...

Som sagt; TACK för din kommentar! Ha det fint!
P I X E L I E - Erica Pettersson

7

Jag borde testa hockeyrör, så jag inte blir som Bambi på isen.

Svar: Ja, jag tycker hockeyskridskor är betydligt lättare att åka i när man ska åka "som vanligt" :-) Då man slipper de där irriterande taggarna som hela tiden fastnar i isen... :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

8

Jag hade hockeyskridskor eftersom lillebror skulle ta över dem sen. Var så avundsjuk på de som hade vita med taggar, i alla fall tills jag såg dem stupa en efter en för att de fastnade med taggarna i isen :)

Svar: Ja, de där taggarna var (är) verkligen ivägen när man ska lära sig åka skridskor!
Jag hade sådana, och hade stora svårigheter med att behärska skridskoåkning. Ända tills jag provade hockeyskridskor någon gång i högstadiet.

Jag vet som sagt inte hur barnskridskor ser ut idag, så jag blev riktigt glad när jag fick veta att alla barnskridskor har skär (heter det så?) som hockeyskridskor :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?