Det.Heter.Inte.Dagis!
 
Jag tänkte skriva lite grann om mina tankar angående ett ämne som blivit ganska "infekterat", eller hur jag ska uttrycka mig. Det är i alla fall ett ämne som skapar debatt.
Ämnet jag tänker på är det här med Förskolan.
 
Denna verksamhetsform har vid det här laget haft namnet Förskola väldigt länge, och ändå är det så otroligt många människor som säger "dagis" fortfarande.
Det.Heter.Inte.Dagis. Inte numera. 
Dagis är en förkortning på "daghem", och det heter inte daghem längre.
Det är inte samma verksamhet (daghem/dagis = ren barnpassning).
Styrdokumentet (curriculum) som används i verksamheten för barn mellan 1 och 6 år  heter LP 98!
LäroPlan för rskolan! (98 för att den upprättades -98, naturligtvis).
Den heter faktiskt inte "LPD" eller något sådant. Den heter LPFÖ, som ni ser på bilden här i inlägget.
 
"Det har aaaalltid hetat Dagis. Jag tänker då minsann fortsätta säga det."
"Det låter mysigare att säga Dagis."
På ett sätt kan jag väl förstå att själva ordet låter mysigare. Förkortningar med -is-ändelser låter oftast "mysiga".
Men jag kan inte hjälpa det; jag tycker faktiskt INTE att ordet "dagis" låter mysigt. Inte längre.
Jag tycker mest bara det känns som om ordet på något sätt "ser" på personalen som barnvakter.
Att de endast är människor som passar barnen under tiden föräldrarna arbetar.
Och det i sin tur tycker jag nedvärderar deras utbildning. Faktiskt!
De som arbetar i Förskola är Förskollärare. Ja, det finns visserligen Barnskötare också, men t.ex. i min kommun (Piteå) anställs inga Barnskötare längre. Endast Förskollärare.
Som sagt; personalen i Förskolan är Förskollärare. Det betyder att de faktiskt har 3½ års UNIVERSITETSutbildning.
Ordet "dagis" tycker jag alltså nedvärderar den pedagogiska verksamheten (och vad förskolan är idag) samt även nedvärderar Förskollärarnas utbildning och yrkesidentitet. Förminskar dem till "Barnvakter".
 
Och nej, jag tycker inte att denna reaktion är att överreagera.
Jag tycker absolut att man kan jämföra det med t.ex. äldreomsorgen...
De som arbetar inom äldreomsorgen tycker jag oftast blir mycket irriterade om någon använder ordet Ålderdomshem.
"Det heter Äldreboende. Ålderdomshem var det gamla ordet, och det används inte längre."
Och på något sätt känns det som att det är mer accepterat att bli irriterad för och rätta det ordet.
När det gäller "dagis" är det mer "Men bråka inte så mycket. Det har alltid hetat dagis och jag kommer då minsann alltid att säga dagis!"
 
Självklart förstår jag att det är svårt att lägga om någonting man gjort/sagt under hela livet. Vissa ord "tänker man ju knappt på att man säger", liksom.
MEN till saken hör att de flesta som vägrar säga något annat än Dagis försöker inte heller. Och det är väl främst det som jag skriver utifrån här i min text.
Då kan vi väl lika gärna gå "all in" och sluta använda t.ex. orden grundskola och gymnasium, och istället gå tillbaka till att använda folkskola och realskola... 
Och kommer man och säger typ "Det är ju inte direkt samma sak. Folkskolan då var ju inte direkt som Grundskolan är idag" så kan jag faktiskt kontra med att det är EXAKT samma sak med Dagis/Förskola...
Barnomsorgen har faktiskt utvecklats från att vara en ren förvaringsplats för barn till att faktiskt vara en pedagogisk verksamhet!
 
Jag står för det jag skrivit här.
Jag ändrar mig inte/vänder kappan efter vinden, som jag gjorde när jag var yngre och inte vågade debattera. Jag har fått ett självförtroende och jag vågar äntligen stå upp för och stå fast vid mina åsikter, och det känns UNDERBART!
Era fantastiska kommentarer!
1

Bra att du skriver om detta! Jag brukar också säga att vi kallar t ex inte Telia för Televerket längre även om det hette så förut :)

Svar: Tack för din kommentar! :-D
Ja, jag tror det behöver upprepas just det här med "dagis"/Förskola. Med tanke på hur många som verkar vara "emot" det runt om i landet så tror jag också att det tål att sägas flera gånger...

Och tack för ditt exempel! Det var ett klockrent exempel på detta! :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?