Det handlar om mörkret
Jag är trött. 
Jag vet inte vad det är, men det känns som om jag aldrig varit så trött som jag varit den här hösten (och speciellt nu i november). Vet inte; kanske beror det på att det knappt varit någon snö ännu. Blir ju alltid lite extra mörkt då; men ändå hoppas jag fortfarande på en snöfri vinter...
Jag avskyr verkligen mörkret! Numera är det fortfarande mörkt vid 8-tiden på morgonen, och det är helt mörkt vid tretiden på eftermiddagen (vilket betyder att det börjar skymma efter 14 någon gång. 
 
Hade det inte varit för att det är jul så skulle jag aldrig i livet klara av att överleva december.
Jag behöver solen. Jag BEHÖVER ljuset!
Egentligen klarar jag inte av att bo här. Jag klarar verkligen inte av att bo på ett ställe där det är mörkt nästan 24 timmar om dygnet under november-januari.
Och nej, jag överdrivet inte mycket! I december är det dagsljus mellan 10 och 14 ungefär. Det betyder att det är mörkt 20 av 24 timmar per dygn!
 
Inte så konstigt att man känner vinterdepression.
I alla fall jag.
Jag är så otroligt tacksam över allt ljus (dagsljus 24 timmar per dygn) vi får mitt i sommaren, då jag får chansen att försöka ladda upp batterierna och stålsätta mig inför vinterns mörker.
 
 
Did I mentioned I hate the winter darkness... ;-P
 
Bilden fotad vid 12-tiden (mitt på dagen) 21:a december 2012.
Ja, solen såg verkligen sådär konstig ut;
den var gigantisk och såg ut som ett eldklot.
 
Men vissa vinterdagar är vackra...
Bild från januari 2013.
 
UPDATE: Kom precis på att det i alla fall idag är precis en månad kvar till julafton :-D
Era fantastiska kommentarer!
1

Jaa, bara en månad till julafton! Hur taggad är man inte liksom! Haha. Väldigt fina bilder!

Svar: Ja, visst är det härligt att det bara är en månad kvar :-D Och bara en vecka kvar till december; jag älskar hela december (tiden som leder fram till julafton) nästan mer än själva julafton :-) Hela månaden är så mysig!
Tack för bildberöm :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Vart är bild nr 2 tagen?

Svar: Strax utanför Luleå. Kommer tyvärr aldrig ihåg vad området heter, men det ligger mellan själva stan och Storheden.
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Älskar dina bilder. ÅÅÅ vad fina de är. Äkta vinter norröver. Just en låga solen.
Underbara.
Ja, mörkret är tungt för många, och ni har ju verkligen er beskärda del.
I Sthlm tyckte jag det var mörkt också, det ljusnade vid 9 i december och var sgs nermörkt kl 15.
Men, samtidigt led jag inte av det. Vi är alla olika.
Här där jag är nu är det ju så mkt ljusare. Solen går upp vid 7 tiden, och ner strax före 17.
Däremellan en hel del sol.
Jag vet, orättvist.
Men å andra sidan är somrarna mörkare, märkt 21:30 och sen ljusnar det vid 5:45 kanske. Kan se det positiva med det också, även om jag alltid vill hem på sommaren. OCH åker hem.
hang in there.babe. SNART är det verkligen jul!!

Svar: Tack för bildberöm :-D Vad roligt att du gillar bilderna :-D Vintern kan verkligen vara riktigt vacker till och från :-)
Nej, jag gillar verkligen inte mörkret. Känns som jag blir så "deprimerad" just på grund av det. Skulle som sagt gärna flytta någonstans söderut bara för att få i alla fall någon timme längre dagsljus. Dock passar jag även på att verkligen uppskatta det ljus vi har på somrarna :-)

För tillfället är det mörkt kl. 08:00, men klockan 9 är det hyfsat ljust. Skymma börjar det göra vid 14-tiden, och vid 15 är det helt mörkt.

Ja, snart är det JUUUL!! :-D Åh, vad jag längtar!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?