När det händer i din närhet...
 
Natten mellan lördag och söndag gick jag och lade mig ganska sent; klockan hann bli en bra bit över midnatt. Precis när jag lagt mig hörde jag ambulanssirener, men jag tänkte inte så mycket på det (händer ju lite då och då att de kör förbi på Sundsgatan). 
Men så upptäckte jag att det började blinka blått mot en av mina fönsterkarmar. 
De måste ha stannat precis utanför, tänkte jag och kunde inte hindra nyfikenheten. Därför gick jag fram till fönstret/balkongdörren och fick syn på två (2) ambulanser med blåljus stående typ 20 meter bort. 
Tyvärr är det ganska mycket träd på Sundsgatan, så jag såg inte exakt vad de höll på med, men gissade att det kanske hänt en bilolycka eller något (det hade snöat ganska rejält under kvällen och det höll på att smälta till slask). 
 
Förutom de två ambulanserna fanns även en polisbil (eller två) på plats precis vid platsen, en bit bort stod en annan polisbil, de höll på att sätta upp sådana blå-vita avspärrningsband och stoppa trafiken på den sidan av vägen.
Det var ett ordentligt pådrag.
Jag vet att jag kanske borde smitit ut med kameran (nyhetsvärdesbilder) men det kändes absolut inte rätt.
 
Det första jag gjorde på morgonen var i alla fall att gå ut på internet och se om det stod något någonstans (prenumererer inte på Piteåtidningen då den är svindyr!) Och det fanns artiklar både på PT:s hemsida, på Expressen och Aftonbladet. Trodde inte nyheter från Lilla Piteå hade så stort nyhetsvärde för sådana rikstäckande tidningar.
Nåja.
 
Det var inte en bilolycka. Det var ett knivmord (alternativt, eller kanske mer troligt; dråp)!
20 meter från min lägenhet.
På öppen gata, en lördagsnatt när alla krogar fortfarande är öppna... blev en person i 25-27 årsåldern knivskuren så pass att han dog av skadorna.
Tydligen är två personer i alla fall gripna och anhållna för mord/dråp.
 
Det är verkligen läskigt när sådant faktiskt händer i ens närhet.
Inte för att Piteå direkt är himmelriket på jorden (ingen stad är perfekt), men det känns ändå konstigt – läskigt – när sådant här händer i vår lilla stad.
Och tjugo meter ifrån mitt hem...
 
 
Era fantastiska kommentarer!
elsa
1

tycker det var respektfullt av dig att inte gå ut och fota :)

Svar: Tack :-) Ja, det kändes helt enkelt fel.
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Usch vad läskigt! Jag skulle bli jätteskraj om det hände nära mig! :o

Svar: Ja, det känns riktigt läskigt. Är ju alltid en sak att läsa om sådant som händer långt ifrån en (även om det också är läskigt), men det blir verkligen på ett annat sätt när något sådant händer i ens närhet. Det blir mer "verkligt" på något sätt...
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ruth i Virginia
3

Fy för sjutton! Att knivskära någon är på något sätt otäckare än
att använda skjutvapen. Det måste ju vara ett otroligt hat.
Säkerligen var det alkohol och/eller droger med i spelet.
Man väntar sej inte att sånt ska hända i en liten stad som Piteå.

Svar: Ja, usch! Knivskärningar är verkligen läskiga! Och att det hänt i vår lilla stad känns extra skrämmande. Enligt tidningen var det någon som påbörjat hjärt -och lungräddning och en annan person som försökt stoppa blodet från ett djupt sår i halsen, men han var redan död när ambulansen kom.
Enligt tidningen hade den som nu sitter anhållen tydligen bråkat och hotat på krogen mitt emot brottsplatsen, vilket fått honom utslängd därifrån. Personen är tydligen tidigare känd hos polisen och har (enligt tidningen) nyligen suttit i fängelse.

Polisen lämnar naturligtvis inte ut alltför mycket detaljer av utredningstekniska skäl, och jag aktar mig från att spekulera alltför mycket.

För tillfället är det fullt med minnesljus på mordplatsen som olika människor varit och ställt dit. Det känns nästan konstigt att det har hänt...
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Inte roligt, inte roligt alls. USCH!
Nej, jag förstår att det inte kändes rätt att gå ut och fota.

Svar: Ja, det är verkligen läskigt! Skrämmande när sådant händer så nära.
Ja, att gå ut och fota skulle kännas som höjden av respektlöshet.
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Men gud så obehagligt. Så otroligt hemskt.

Svar: Ja, det känns verkligen obehagligt. Att något sådant hemskt händer i lilla Piteå känns skrämmande.
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?