En förlorad värld
Hittade ett nostalgiklipp på YouTube, och känner att jag måste göra ett till blogginlägg...
Det är ett klipp från Saltkråkan, från avsnittet då de precis köpt Snickargården.
Och jag kan inte låta bli att rysa lite grann när jag ser det... alla sommarbilderna i kombination med "Melkers" röst i bakgrunden, när han pratar om barnens sommarparadis.
 
På ett sätt gör det mig, om jag ska vara ärlig, lite ledsen.
Det ser så underbart ut, och som ni vet så har min dröm alltid varit att spendera (minst) ett sommarlov på en plats som Saltkråkan; i samma tid! Inte nu, med alla datorer, smartphones och allt modernt krafs. Utan på "Saltkråkans tid", typ 60-talet (70 och 80 går också bra).
Jag tycker det känns som att detta är en förlorad tid.
Idag är allting så stressat och inriktat på att vara så high-tech (heter det så?) som möjligt, att ingen någonsin kommer att få uppleva ett "Saltkråkansommarparadis" igen. Att barn idag ska växa upp så onödigt fort, så de där barndomens oskyldiga sommarlov går förlorade.

Med näsan konstant ner i våra smartphones och surfplattor missar vi totalt det vackra i världen. 
Jag kan inte hjälpa det; men det gör mig ledsen.
 
 
Era fantastiska kommentarer!
1

En förlorad värld är det. Så sant.
De som är barn idag vet inte vad det var. Jag växte ju upp på 70 och 80-talen och då fanns inget av det vi har idag. Visst, det var säkert mindre stressigt. Jag knäppte bilder med min pocketkamera som jag klistrade in i album. Sen fick jag min första Canon på 80-talet och den tog så fina bilder. Klistrade in alla i album och skrev bildtexter, Inga mobiler, inga datorer, ingen social media.
Jag har ett sommarställe a la Saltkråkan. Och det är jag så tacksam över. Karolina och mina syskonbarn dokumenterar somrarna på sociala medier medan vi är där. MEN vi har INGEN WIFI!!! HAHAHAHA!! Och ingen TV heller. OCH det är SÅÅÅÅ bra. Bra även för kiddsen. Men visst, de sitter och ju och spelar spel mm på mobiler och plattor. Dock, känns som om de hittar på en massa annat också, Hoppas vi kan hålla wifi och annat borta ett bra tag till. Önskar dig en Glad Påsk!!!

Svar: Ja, visst känns det som en förlorad värld. Den där speciella "paradiskänslan" över sommarloven á la Astrid Lindgren.
Ja, du är uppvuxen under de årtiondena. Jag har vid ett flertal gånger önskat att jag också vuxit upp under de tiderna :-)

Ja, utifrån bilderna jag sett på din blogg från ert sommarställe så ser det så underbart ut! Det känns som att man kan slappna av på ett helt annat sätt när man kommer någonstans där det inte ens finns internetuppkoppling, än när man har möjligheten att koppla upp sig.

Ute vid mina föräldrars sommarstuga finns det visserligen internet numera, men mottagningen är näst intill obefintlig, så egentligen kan man säga att det är internetfritt. Mobilmottagningen detsamma. Så det är verkligen en plats för avkoppling :-)

Hoppas du får en mycket fin Påskhelg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Hej! Jag tänkte bara meddela att jag har skickat ett mejl till dig och väntar ivrigt på svar, så att du inte missar det 😊

Jag älskar Saltkråkan-idyllen. Så fantastisk! En dröm att få upplev!!

Svar: Ja, visst är det en underbar sommaridyll. Som ett riktigt sommarparadis (jag tycker samma med t.ex. Madicken och Alla vi barn i Bullerbyn) som jag skulle göra ganska mycket för att få uppleva :-D
Jag såg ditt mail för någon dag sedan, men har tyvärr inte kommit mig för att svara. Det kommer dock ett svarsmail under dagen idag :-)

Hoppas du får en riktigt Glad Påsk!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?