Utan feminismen...
Min hjärna har svårt att förstå hur man, speciellt som kvinna, kan vara emot feminismen. Att avfärda den som trams, eller bara på något sätt förminska den.
Utan feminismen hade vi inte kunnat leva våra liv som vi gör idag.
Allting vi har idag, som vi tar för givet, hade varit totalt utom räckhåll om det inte varit för feminismen.
Det är inte bara "feministisk propaganda", utan det ÄR faktiskt så! 
 
 
En lista till alla tjejer/kvinnor:
 
Utan feminismen...
 
...hade du aldrig blivit myndig. 
   Från 1858 kunde kvinnor bli myndiga vid 25 års ålder. Men gifte de sig blev de omyndiga igen.
...hade du inte haft rösträtt. 
...hade du inte fått gå i skolan.
...hade det varit helt lagligt för din man att slå/misshandla dig.
...hade våldtäkt varit lagligt inom äktenskapet.
...hade du inte fått vara förmyndare för dina barn. Endast barnens far var förmyndare.
...hade du inte fått äga egendom. Inte heller driva företag.
...hade det varit lagligt att sparka dig från jobbet om du blev gravid.
...hade du inte fått bestämma när eller om du skulle skaffa barn.
...hade du inte haft någon arvsrätt.
...hade du inte haft någon rätt att ta ut skilsmässa. 
...hade du inte haft någon rätt att göra abort...
...och preventivmedel hade varit förbjudna. 
...hade du enligt lag vara tvungen att ta din mans efternamn när ni gifte er. 
...hade du inte fått bestämma själv vem du skulle gifta dig med...
...och det hade varit krav på att du skulle vara oskuld när du gifte dig.
...hade du inte fått ha egen ekomoni/egna pengar.
 
Här och här kan ni läsa lite mer, t.ex. vilka årtal vissa saker ändrades och så.
 
 
Som ni ser är det en ordentlig lista! Och det ÄR faktiskt så att vi ha feminismen att tacka för att alla dessa saker ändrades.
Är man antifeminist är det egentligen som att säga att dessa punkter är okej. Är man emot feminismen säger man ju faktiskt att det inte gjorde något att det såg ut såhär.
Antifeminister borde ju alltså egentligen inte ha några problem med att avsäga sig sin rösträtt, sin ekonomi, sin arvsrätt, sin möjlighet att bli myndig och en massa andra saker...
 
Om du svarar "ja" på denna fråga:
Tycker du att alla människor är lika mycket värda; oavsett kön, sexuell läggning, etnicitet, religionstillhörighet o.s.v.?
Om du svarar Ja –då är du feminist. 
 
Så ta några minuter och faktiskt tänk på vad feminismen faktiskt har gjort för DIG. 
För att du ska kunna leva det liv du lever idag. 
Det feminismen gjort för att vi ska kunna leva det liv vi idag tar för givet; ett liv som kvinnorna före oss knappt ens kunde drömma om...
Det är faktiskt Feminismen vi har att tacka för det!
Era fantastiska kommentarer!
1

Absolut!
Helt rätt!
Jag skriver under på allt du säger.

Svar: Tack!
Ja, vi har verkligen feminismen att tacka för det liv vi lever idag :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Jag tror på jämnställdhet och att det klart är feminismen som gjort det. Det jag inte håller med om som idag blivit en del av feminismen är det manshat som råder och att allt är männens fel. De är för våldsamma, det är de som är roten till allt ont och de måste gå speciella utbildningar för att lära sig vara människa. Det kan jag inte vara för, men feminism i sin ursprungliga form ABSOLUT!

Svar: Feminism = Jämställdhet
Jag förstår dina tankar. Dock kan jag ibland tycka att det blir mer och mer en allmän "åsikt" att "självklart får man kämpa för den feministiska kampen... så länge det inte inkräktar på männens herravälde" eller "...så länge man faktiskt förstår att mannen är det starkaste/bättre könet".

Att feminismen har ett sådant stort fokus på just kvinnokampen och inte lika mycket på männen beror ju trots allt på att kvinnorna har mer att "ta igen" för att komma upp i jämställdhet. Jag tror det handlar mer om att man hatar patriarket (tror jag det heter) än enskilda män. I det samhälle människan byggt upp är det ju faktiskt det Manliga som är normen. Det man ska rätta/anpassa sig efter. Och ordet "tjej" har blivit ett skällsord... "Vilken TJEJ du är..."


Jag vill bara avsluta med att säga att jag INTE hatar män och jag är heterosexuell.
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?