Nu är det jul igen-listan...
Jag hade totalt glömt bort den årliga (och ROLIGA) jullistan min favoritbloggare Annika brukar lägga upp på sin blogg varje år i december, så jag blev så glad när jag gick in på hennes blogg idag :-D
Jag gillar blogglistor, och i synnerhet de som handlar om JULEN! Jag får så mycket julstämning när jag både läser och gör sådana.
Därför kommer här min version av listan...
Frågorna är lånade av Annika, men självklart med mina egna svar.
 
 
Alkoholfri glögg eller med alkohol?
Jag dricker nästan aldrig glögg, men när jag gör det är det alkoholfri. Har aldrig smakat någon med alkohol, så jag kan inte svara på om jag gillar det eller inte.
 
Egen pepparkaksdeg eller färdigköpt?
Egen pepparkaksdeg. De gånger jag bakar pepparkakor gör jag även degen själv, eftersom det ger mig mest nostalgi. I alla år då vi växte upp bakade vi alltid pepparkakor hos mormor och morfar, och mormor gjorde alltid degen själv.
 
Kokt julskinka, ugnsbakad skinka eller kanske rentav ingen julskinka alls?
Jag äter i och för sig inte så mycket julskinka. Kanske en eller två skivor på julafton. Men då kokt och griljerad.

Glittret i granen, lodrätt eller vågrätt?
Lodrätt. I år har jag dock inget glitter, då jag har ljusslingor som går lodrätt.
När jag växte upp hade vi dock alltid glittret vågrätt.
 
 

Dopp i grytan, eller inte?
Har aldrig smakat. Men har inte saknat det heller.

Tomten kommer med klappar eller klapparna ligger under granen?
Tomten kommer med klapparna på julafton.
Eller som hos oss numera... någon av oss sitter med tomteluva och delar ut klapparna ;-)

Rim på klapparna eller bara juletikett?
För mig behövs bara juletikett, men det är antagligen för att jag inte är särskilt bra på att komma på rim.
Min bror och mamma rimmar alltid på sina, men inte jag.

Jenny Nyström-jul, eller amerikansk jul?
Jenny Nyström-jul. Har aldrig firat amerikansk jul.

Fira jul hemma eller hos någon annan?
Hemma; som i "hemma hos mamma och pappa". Alltså inte hemma i lägenheten.
Jag drömmer dock om att en dag ha hus och kunna hålla julfirandet hemma hos mig :-)

Lussekatt eller pepparkaka?
Både och! Lussekatt är dock aningen, snäppet godare. Dock marginellt.
 
 

Knäck med hackad mandel i eller utan?
Knäck utan mandel. Men jag äter inte särskilt mycket knäck; kanske 1-2 per jul.

Carolas eller Mariah Careys julsånger?
Vet inte riktigt. Jag har egentligen ingen favoritjulartist, utan gillar olika jullåtar.
Dock sjungs min favoritjullåt av just Carola...

Äta först och klappar sedan, eller klappar först och äta sen?
Äta först. Klappar sedan.
Vi äter alltid julmat runt 14-tiden. Sedan ser de som vill Kalle. Efter det är det dags för efterrätt och sedan, vid 18-tiden, är det dags för julklappar. Och öppningen får gärna dra ut på tiden enligt mig :-D

Julstjärnor eller hyacinter?
Julstjärnor! Alla gånger! Min favoritblomma!
OM jag någon gång skulle ha ett bröllop skulle jag gärna ha ett julbröllop, bara för att kunna ha julstjärnor bland blomsterarrangemangen...!
 
 

Julgranen in i stugan den 23:e eller granen in långt innan det?
Eftersom jag inte har levande gran så tar jag in (ner) den någon gång mellan första och andra advent.
Julen ska man kunna njuta av så länge som möjligt! Det är min filosofi!

Skulle du kunna tänka dig att arbeta på julafton?
Nej! Helst inte. Dagen före går bra, men INTE på julafton!
En person i familjen jobbar på schema inom äldreomsorgen, så hon har ibland (förut) jobbat på just julafton. Och jag tyckte alltid det var så tråkigt. Naturligtvis var det inte alla år, utan ibland.

Bakar du något till jul? Vad?
Lussebullar. Pepparkakor. Inget av det i år dock.
Annars brukar jag ibland göra samma typer av julfika som mamma alltid bakat hemma under hela vår uppväxt (och fortfarande bakar till jul). Namnen på alla kakorna säger ju kanske inte så mycket, så här är en bild på ett urval julfika hemma hos oss:
 
 

Vilket föredrar du; lussekatter med eller utan russin?
MED russin!

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Egenproducerat.
Brukar dock inte göra så mycket här hemma hos mig, eftersom det blir för mycket för mig att äta upp (är ju ett ensamhushåll).

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
I år är det fyra pyntade aluminiumburkar.
 
 

Fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Både och! Varför välja?

Vill du ha julkort med brevbäraren eller om e-post?
Med posten! Alla gånger. I år har jag dock inte skickat några kort.

Vilka färger har du till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå? Eller vad?
Klassiskt. Rött. Grönt. Grått. Guld. Silver. Vitt.
Ingen "tema"-jul med typ rosa eller något sådant.
Och det får inte vara BARA vitt heller, även om det ser fint ut på bild. Men julen ska vara RÖD!
Det spelar ingen roll om rött skär sig mot resten av inredningen. Det ska vara RÖTT!

När julpyntar du hemma?
Första advent-veckan, så att det är klart till 1:a advent.

Har varje julprydnad sin bestämda plats åt ut och år in?
Tyvärr inte. Inte ännu, men jag vill gärna ha så.
Men så länge jag bor i den här lilla lägenheten går det nog inte, då det inte är säkert att "samma ställe" för en viss prydnad inte finns kvar mellan två år (ändring av möbler och ibland byte av vissa möbler).
Men när jag får en större lägenhet, eller HUS, kommer det absolut att vara så!
 
 

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Jag har bara vanliga pollor i olika färger ännu, så egentligen har jag nog ingenting som absolut måste finnas där. Jag har inga pollor som jag inte skulle kunna tänka mig att byta ut.

Har du ett färgtema i granen?
Inte i vanliga fall, utan det är en blandning av olika färger.
I år har jag dock bara använt mig av mina röda, silver och guld (okej, EN guld var det enda jag hade). Så i år kan man väl säga att temat är Rött och Silver.

Levande gran eller plastgran?
Konstgjord gran, så länge jag bor i lägenhet mitt i stan på en våning som inte är längst ner...
Har dock funderat på att någon gång prova på levande.

Hur ser din julfrukost ut?
Har egentligen ingen specifik julfrukost. Lite lyxigare brukar det bli.
Förra året blev det t.ex. juice, vörtbröd och gravad lax.
O´boy kan det också bli.
Minns att när vi var små fick vi alltid äta frukost i TV-rummet (vardagsrummet) på julafton, vilket var enda dagen på året vi fick det. Och jag minns att vi inte behövde äta fil och vi inte ville, utan kunde äta bara mackor och O´boy :-)

Brukar du göra någon aktivitet på julafton, t.ex. promenad, sällskapsspel etc.?
Tyvärr inte. Önskar att jag hade någon sådan tradition, men av någon anledning brukar det mest bli att jag tar det lugnt på förmiddagen; duschar, gör mig iordning, fixar lite om jag har kvar något och sedan åker jag hem till mamma och pappa.

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen; mandel, hasselnötter eller russin?
Mandel och russin, de gånger jag dricker glögg.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
C-L-E-M-E-N-T-I-N-E-R !!!

Vilken är din favoritjulskiva?
Har ingen speciell, då jag inte lyssnar så mycket på CD. Eventuellt Agnethas och Lindas julskiva i så fall, men annars lyssnar jag mest på enstaka jullåtar på YouTube eller Spotify.

Vilken är din favoritjullåt?
En stjärna lyser så klart
 
Sprid ditt ljus
 

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet; vad är ett absolut måste?
Gravad lax, vörtbröd, kalvsylta (Piteortens!), sillsallad
 
 

Föredrar du vörtbröd med eller utan russin?
MED russin!!
 
 

Risgrynsgröt eller Ris à la Malta?
Ris à la Malta!!

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust. Vet inte vad mumma är (läste/hörde det kanske, eventuellt, förra året. Men kommer inte ihåg).
 
 

Tittar du på Kalles julafton?
Nja. Till och från kanske. Det är igång på TV:n och de andra tittar. Jag kan sitta med i TV-rummet, men tittar inte så engagerat.

Vilken snutt är favoriten ur Kalles julafton?
Ingen. Egentligen tycker jag Kalles jul är ganska tråkig. Ooops ;-)

Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Nej, har aldrig sett.
Men brukar se Kan du vissla Johanna.

Köper du julklappar till många?
Till familjen; vilket självklart inkluderar syskonens respektive, Elias (systerson), mormor o.s.v.
I år har jag köpt till 12 personer.

Tycker du att det ska vara julklappar till alla eller bara  till barnen?
På ett sätt behöver väl bara barn julklappar ;-)
Men då vi bara varit vuxna under en lång tid nu så blir det ju vuxna vi köper till.
Numera finns ju i alla fall Elias, men han är ju enda barnet (än så länge).
 
 

Tycker du att julklapparna ska vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Jag vill göra det själv. Tackar alltid nej när personalen erbjuder sig att slå in det jag köpt.
Dels vill jag inte ge bort klappar i papper med en butikslogga på, och så vill jag göra inslagningen till en julmyskväll :-)

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Färgglatt. Absolut! Med JULMOTIV!
Rosa presentpapper med Hello kitty gör sig inte besvär!
Jag skulle dock kunna tänka mig att gör julklappar som ser ut typ som "gammeldags julklappar" också. Alltså att man slår in i brunaktigt papper med lite svagt struktur på (såg sådant bl.a. på Rusta) och att man gör någon dekoration på. Googla typ "inspiration julklappsinslagning" så kommer det upp fina saker :-)

Roligast att få i sin julklapp?
Jag härmas här lite och säger Sådant man vill ha.
Även sådant man kanske inte tänkt på, men det märks att givaren har lagt ner en tanke bakom klappen så att den ska passa just Mig. När personen känner mig och vet vad jag gillar, även om det inte är något som "stod på min önskelista".
Som när jag fick Norrskensörhängena på min födelsedag.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Hmm... det var svårt... Finns mycket ;-)
En resa till USA.
Ett Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM
Ett Canon EF 100mm f/2.8 L macro USM
Det blev tre saker...
Men som sagt; det här är sådant som jag inte ens sätter upp på önskelistan. Ska jag vara helt ärlig tror jag att jag skulle ha svårigheter att överhuvudtaget kunna ta emot sådana julklappar!
Era fantastiska kommentarer!
1

SÅ himla KUL att läsa listan hos dig, Erica. Denna lista har ju blivit klassiker, och den bara "ska" vara med varje år. Man ändrar ju lite i svaren också, såklart. Tycker lite annorlunda varje år, kanske?
Vilka vackra bilder du illustrerat med också.
Pollor har jag aldrig hört för julkulor förr, men det är ett bra ord!
Erica, testa lite alkoglögg iår om dina fldrar har det på julen. Så mkt bättre ;-) Lovar.
Mumma är en blandning av guinness, must och portvin + kardemumma. Eller så gör jag iaf, finns massor med recept.
Julmusten fr Norrland skulle jag gärna smaka-!!
Klart du vill haha objektiv i julklapp. Såklart :-)
Näpp, precis rosa papper och sånt går bort under granen.
Jag tycker om din adventsljusstake, så fin och originell.
Ha en riktigt fin helg!!!
SÅ roligt att läsa din lista. Kan inte nog understryka det!!!

Svar: Tack! Vad roligt att du gillade att läsa mina svar :-D Ja, jullistan har verkligen blivit klassiker vid det här laget. Och precis som du skriver så blir svaren inte riktigt likadana varje år, vilket jag tycker gör det lite extra roligt.
Pollor (uttalas "poller") är vad vi kallas julgranskulor här uppe :-)

Nej, ingen alkohol hos oss under julen. Inte ens i glögg. Men jag kanske måste ta mig ner till Bolaget imorgon och köpa hem en flaska ;-)

Norrlandsmusten var riktigt god. Apotekarnes är alltid min favorit, men den här var inte dum den heller :-) Det står på etiketten att den tydligen bryggs (heter det så om must) i Älvsbyn. Den kommunen ligger inte så långt från Piteå; det är en av "Fyrkanten-kommunerna" (Fyrkanten = Piteå, Luleå, Boden, Älvsbyn).

Precis; några objektiv skulle inte vara helt fel att hitta i Tomtens säck ;-D Det händer dock den dagen jag vinner på Lotto och ger mig själv ett par julklappar ;-)

Tack för bildberöm!

Hoppas du får en riktig toppenhelg med en riktigt lyckad julfest!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Roligt att läsa din lista! Jag kanske också gör den om jag hinner! Säger som andra Annika - ordet pollor har jag aldrig hört förr!
Din gran är jättefin!

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker det :-D Ja, gör listan :-) Jag tycker just den här är så rolig att göra nu i juletider :-D
Pollor [poller] kanske mer är ett Piteord då... ;-) Trodde att det kanske var i en större del av norr man sa så, men som sagt; kanske är det bara här i min lilla stad. Det var egentligen inte förrän jag var vuxen jag tänkte på att de egentligen heter något annat, då vi alltid har sagt "pollor" :-)

Hoppas du får en riktigt fin jul!
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Frågade min man som är från Dorotea om han hade hört ordet "pollor", men det hade han inte :-).

Svar: Då är det nog kanske mer ett Piteord ändå ;-) Jag tycker det är så roligt att upptäcka sådana saker. Ord som man sagt hela livet utan att tänka på om det är dialekt eller inte, och det visar sig att det är dialekt :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?