Halvårskoll, januari-juni 2015
När fredagstemat Galleri Fredag var igång hade vi ett återkommande tema var sjätte månad; detta tema kallade vi för Halvårskollen. Och även om själva hela temat gått i graven så har just halvårskollen levt vidare hos vissa av oss.
Dock hade jag, om jag ska vara ärlig, totalt glömt bort det den här gången. Det är tack vare min favoritbloggare Annika som jag kom ihåg att det är dags att sammanfatta 2015 års första månader :-)
Därför kommer här min egen sammanfattning i ord och bilder.
Det är faktiskt riktigt roligt med det här "temat"; speciellt att gå tillbaka senare och kolla på tidigare halvårskollar.
 
 
 
 
Till skillnad från förra vintern så var det här ett extremt snörikt år. Extremt! Jag är ärligt glad över att jag inte bodde i hus just det här året, för snöskottningen kan inte ha varit rolig. Speciellt när det snöade som mest. Antagligen var det så att när man skottat klart hela sin infart, så hade den första delen redan snöat igen...
Det var dock roligt att fota dessa snömängder ;-)
 
 
 
 
I februari blev det ett besök på (ett ovanligt varmt) Jokkmokks marknad. 
Under denna marknad brukar det alltid vara typ minst 25 minusgrader; det var det sist jag var där och den gången höll jag på att frysa fingrarna av mig. 
Den här gången var det som max minus 5 grader, vilket betyder att jag till och med kunde springa runt och fota under hela vistelsen, utan vantar. Dessutom var det sol. Det var sannerligen en perfekt vinterdag!
Annars händer det inte så mycket i en månad som februari. Det är fortfarande så mörkt på dagarna att jag inte har överdrivet mycket fotoinspiration...
Dock fyllde min syster 29 år.
 
 
 
 
Mars var en tung månad. Och det är en underdrift.
Den 5:e, mitt på dagen, fick jag ett telefonsamtal som fick mig att bryta ihop... världens finaste och snällaste människa aka min morfar hade gått bort samma förmiddag.
Eftermiddagen spenderade vi allihopa hemma hos mormor.
Den 20:e samma månad ägde begravningen rum i Hortlax kyrka, och minnesstunden på Furulundsgården (mellan Hortlax och Bergsviken). Vädermässigt var det en fantastisk vårdag, och under förmiddagen var det till och med solförmörkelse! På något sätt var det som om till och med universum ville visa sin respekt.
 
Morfar - Jag saknar dig ♥
 
 
 
 
April är en sådan månad då det inte hände någonting. I alla fall inte vad jag minns, och jag tolkar det som att inget viktig hände. Det är en otroligt tråkig "mellanmånad" också, så jag har inte särskilt mycket bilder från den tiden. Det är då som snön börjar smälta bort, men ingenting hinner börja slå ut innan månaden är slut.
Därför får dessa norrskensbilder illustrera den här månaden.
Tog dem riktigt i början av månaden, när det var det kraftiga norrskenet här i Piteå.
 
 
 
 
Maj är däremot Aprils raka motsats!
När det kommer till fotomotiv finns det hur mycket som helst, eftersom det här är månaden då våren kommer på allvar. Det är nu allting är så ljuvligt ljusgrönt och ljuset är därmed fantastiskt!
Därför blev det att fota en del grönt; inte så mycket som jag hade planerat dock...
Jag började även på den praktik jag för tillfället har -inom måltidsservice på en förskola här i Piteå. Där trivs jag riktigt bra :-)
 
På tjutoa samlades vi i familjen hos mormor för att äta tacos och fira den dagen morfar skulle ha fyllt 82.
I övrigt hände det inte så mycket i maj, förutom att jag (och miljontals andra) såg Måns Zelmerlöv ta hem Sveriges sjätte seger i Eurovision song contest :-D
 
 
 
 
Och så har vi kommit fram till den månad där vi är just nu -juni.
Fortsatt praktik, tittat på studentvagnarna den 12:e samt firat midsommar. Så kan man väl sammanfatta min juni månad. Och jag kan knappt fatta att den snart är slut!
Dessutom, innan det är dags att lämna juni, är det dags att fira bästa Elias på hans första födelsedag på fredag.
Era fantastiska kommentarer!
1

Kul att du också skrev detta idag. Ja, vi ska försöka hålla kvar Halvårskollen, det är den värd.
Beklagar så din morfars bortgång. Han ser verkligen lika fin och snäll ut som du beskriver honom. Förstår att det varit tungt för din familj.
Tänk, jag minns inte att er vinter var så snörik.
Fina bilder såklart, som alltid hos dig.

Svar: Tack! Ja, det var tack vare dig som det blev en halvårskoll på min blogg nu. Jag hade helt glömt av den, tills jag gick in på din blogg idag :-) Precis; halvårskollen är värd att hålla levande!
Tack för dina ord. Ja, morfar var en underbar människa! Han var en sådan person som verkligen ALLA tyckte om. Det finns ingen som hade något ont att säga om honom, och han sa aldrig ett ont ord om någon. Han är verkligen saknad!

Ja, i år hade vi en snörik vinter (till skillnad mot vintern 2014). Snön kom veckan före jul (tror jag det var), men de riktiga mängderna kom i januari. I och för sig var det inte överdrivet länge, utan vårvinterperioden var ganska lång. Den började redan i mars :-)

TACK för bildberöm! Hoppas du får en fin fortsatt dag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Fint! Så många bilder!
Jag har inte glömt halvårskollen. Det kommer en på min blogg innan månaden är slut.

Svar: Tack! :-D Ja, jag hade svårt att göra ett snävare urval, trots att jag tänkt det från början ;-)
Vad roligt att du också gör halvårskollen fortfarande :-)

Hoppas du haft en bra dag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ruth i Virginia
3

Det var kul att vara med dej under sista halvåret!
Vilka snömassor. Tror min favorit blir bilderna från Jokkmokks marknad,
i synnerhet bilden med den öppna "penningpungen". :)
Gillar norrskensbilderna också. Har sett norrsken bara EN gång, och det
var i Alaska. Trodde det skulle vara norrsken lite då och då därupp, men icke!

Ser ut som vi får en fin dag i dag efter hetta och blixt och dunder.
Trevlig veckända. - Nr 2 dotter fyller 59 i morron! Hur kan ungar bli så gamla? :)

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker det :-D
Ja, vi hade verkligen massvis med snö under en period i vintras! Och vad roligt att du gillar bilderna från Jokkmokk; det var så roligt att det var så pass varmt att det gick att fota hela dagen utan att förfrysa händerna.

Vad roligt att du haft möjligheten att se Norrsken. Det är verkligen ett fantastiskt fenomen!

Det låter som din helg har potential att bli väldigt bra :-) Jag hoppas det blir så :-)

Ha det fint!
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Fina bilder men burr så kallt med snö :P

Svar: Tack! :-D
Ja, håller med. Man vill inte riktigt tänka på vintern och kylan nu när det äntligen är sommar :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?