Bryt mot fotoreglerna
Så var det alltså fredagen den 13:onde igen... Eftersom det föll sig så i februari, så händer det ju igen i mars då månaderna är likadana från den 1:a till den 28:e. 
Hoppas ni inte haft någon otur ändå :-)  Det är ju ändå fredag, och fredag känns ju rent allmänt som en turdag :-) 
 
Nåja, det var inte vad jag tänkt att det här inlägget skulle handla om.
Det blir i och för sig inte så långt, utan jag tänkte mest ge ett litet fototips. Det händer ju tyvärr inte så ofta här på bloggen. 
 
Ni som brukar fotografera vet ju att det finns en del fotoregler man "ska" tänka på när man fotar, för att få en bra bild. Och självklart är de utformade av en anledning. Det är bra att känna till sådant som t.ex. tredelningsregeln. 
MEN jag tycker att gå på känsla är nästan viktigare än att följa reglerna. 
En bild kan bli helt underbar även om den bryter mot varenda fotoregel som finns, om fotografen lyckats fånga en speciell känsla.
Visst är det så att en bild ofta blir mer intressant om man t.ex. följer tredelningsregeln istället för att placera motivet i mitten, MEN en bild med mittplacerat motiv kan även bli betydligt bättre än en bild som följer regeln.
Om man till varje pris, varje gång, slaviskt följer alla reglerna kan det hända att man missar känslan. Det blir en bild bland alla andra.
 
Om jag ska vara helt ärligt så är jag inte sådär väldigt tekniskt kunnig när det gäller fotografi.
Det finns de som är mycket bättre. Det finns de som precis kan förklara vad som händer inuti kameran när man tar en bild. Och självklart är det inget fel med det (jag önskar ibland att jag vore så pass tekniskt kunnig).
Jag har istället alltid fotat mer på känsla. Ärligt talat så läste jag knappt instruktionerna när jag köpte min första Canon EOS 400D. Jag läste mig till det absolut grundläggande för att få igång kameran. Sedan provade jag mig fram. Fotade och fotade.
Gick på känslan.
 
Nu för tiden tänker jag till viss del på t.ex. tredelningsregeln när jag fotar, men jag följer den inte slaviskt.
Det varierar från motiv till motiv. Jag går emot alla s.k. fotoregler om känslan säger att bilden blir bättre då.
 
Så mitt tips är att när ni fotar; gå på känslan. Det kan ge bilden det där lilla extra som kanske inte kommer fram genom att följa fotoreglerna.
 
 
 
Era fantastiska kommentarer!
1

Så fina bilder.
OCH ja, man ska inte se sig blind på regler, även om jag faktiskt nästan automatiskt nu delar upp allt in the rule of thirds.
Haha.
Det viktigaste är verkligen känslan. OCH att se detaljerna. Alla gånger.
Roligt med fotskola. GILLAR det.
Önskar dig en fin och trevlig helg!!

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar bilderna, och mina fototips :-D
Ja, känslan i ett foto är verkligen så mycket mer än om bilden följer fotoreglerna :-)

Hoppas du får en mycket fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Jag ger också blanka fasen i reglerna ibland...

Svar: Ja, att strunta i fotoreglerna kan verkligen göra mycket för känslan i bilderna :-D
Hoppas du haft en trevlig helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?