Punktlig Måndag
Hej nya veckan! Och hej alla kära läsare!
Första dagen efter sportlovet för er eventuella läsare som går i skolan.
En måndag i mängden för er alla andra.
Hoppas ni har det bra var i livet ni än befinner er :-)
 
Jag tänkte i alla fall köra lite punkter såhär på veckans startlinje. Ett bra sätt att få ihop ett inlägg som handlar om allt mellan himmel och jord :-)
 
 
☼ Börjar med ett litet meddelande. 
Ni kanske märker att min blogg numera fått en Gilla-knapp under kommentarslänken. Blogg.se har äntligen utvecklat en Gilla-knapp för bloggarna! Det är själva inlägget man gillar, och om inlägget får riktigt många "likes" hamnar man på en lista som är skapad på startsidan. 
Därför vore det jätteroligt om ni ville Gilla mina inlägg när ni kommer hit :-D 
Dock får ni ju mer än gärna kommentera också eftersom det, även om det är roligt med mycket "likes", är ÄNNU roligare att höra av er i form av just kommentarer :-D
 
☼ Jag måste också få tipsa om ett inlägg från en av mina favoritbloggar.
Det är Sanna, som driver bloggen Sannas rum, som har skrivit ett toppenbra blogginlägg om det här med att översätta sin blogg till ett annat språk (i det här fallet främst svenska till engelska).
Jag hade inte kunnat uttrycka mig bättre. Det är ett inlägg jag tycker att alla ska läsa!
Jag brukar lite då och då hamna på bloggar som använder Google Translate som översättningsverktyg, vilket INTE är en särskilt god idé.
Google Translate aka Världens sämsta översättningsverktyg.
Som sagt; jag rekommenderar verkligen alla att läsa hennes blogginlägg!
 
 
☼ Jag kan säga såhär; är man en stor Nicke Nyfiken är det vissa saker som helt enkelt måste testas... ;-)
En sådan sak hittade jag på Kvantum i lördags. Påsk-Polly med smak av Påskmust(?), Citronmaräng och Toffee. De två första smakerna kändes ju minst sagt lite underliga; "påskmustsmak" till och med en aning suspekt.
Men som sagt; för att stilla nyfikenheten måste det helt enkelt smakas av.
Och jag måste säga att jag blev positivt överraskad :-)
 
Mörka – Påskmust
Ljusa – Toffee
Vita – Citronmaräng
 
De ljusa smakade egentligen mest likt vanliga Polly, så de var naturligtvis goda.
De vita blev jag mest positivt överraskad av. De blev faktiskt mina favoriter av dessa tre smaker.
De mörka med (typ) påskmust smakade lite väl suspekt för min smak. Inga jag fastnade för.
 
 
☼ Igår, söndag, åkte jag till Hortlax kyrka på förmiddagen. Det var evigheter sedan jag var där sist (antagligen var det på examen i 9:an, vilket är 15 år sedan).
Men det var så att de skulle läsa upp morfars namn under högmässan igår; bland de som avlidit under den senaste veckan.
Det kändes jobbigt att höra hans namn i det sammanhanget. Jag kan inte riktigt fatta att han är borta. 
Morfar -du är Saknad. Men du kommer alltid att finnas i mitt hjärta.
 
Era fantastiska kommentarer!
Anonym
1

Nej, google translate ska man akta sig för. jag har amerikanska vänner som ibland läser mina inlägg google-översatta. HAHA, jag låter som en dåre i dem. Helt otroligt konstiga översättningar blir det där. SÅ man ska vara ganska kritisk när man bara översätter enstaka ord också.
Dubbelkolla, och trippelkolla.
Polly, skulle gärna prova. Tycker alla låter goda :-) men speciellt citronmaräng.
Såklart att jag gillar dina inlägg, bra med knappen!!
Ha en fin måndag!

Svar: Ja, precis. Google Translate är ett översättningsverktyg under all kritik. Det låter verkligen som om man är helt rubbad och inte har tagit en enda engelskalektion i sitt liv när man översätter en text via GT...
Jag tipsar verkligen om Sannas inlägg angående detta; det är toppenbra skrivet!

Ja, påsk-Pollysarna var överraskande goda :-) Citronmarängen blev min favorit.

Ja, jag älskar att blogg.se äntligen utvecklat en Gilla-knapp för bloggarna! Speciellt som den är kopplad till en del av deras startsida. Inlägg som får mycket "likes" får chansen att synas där :-)

Hoppas du får en fin måndag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Tack så hemskt mycket för fina ord, Erica! :) Ha en toppenbra måndag! :)

Svar: Det är välförtjänt :-) Ditt blogginlägg om bloggöversättningar är verkligen BRA skrivet! Jag hoppas att så många som möjligt läser det :-)
Hoppas du haft en riktigt fin måndag!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?