Köttfärsbiffar med vitlök
Gjorde en egen kategori för dessa inlägg ;-) "Dagens mat".
Nu kanske jag inte kommer att publicera sådant varje dag, som sagt. Är ju tråkigt om jag t.ex. bara värmt upp någon av matlådorna jag har i frysen. Men i alla fall kanske de gånger jag lagat en ny rätt.

Idag blev det i alla fall Köttfärsbiffar med vitlök. Vet att jag hittade receptet på någon blogg någonstans, men kommer inte riktigt ihåg vilken.


Köttfärsbiffar
800 gr. köttfärs (jag hade bara ett paket med drygt 500 gr. men det fungerade bra ändå)
2 st. pressade vitlöksklyftor
5 krossade enbär
1 dl grädde
Salt och peppar

Blanda alla ingredienserna med händerna.
Forma biffar av valfri storlek och stek i smör ca. 3-4 minuter på varje sida.
Lägg sedan biffarna i en ugnsform och efterstek dem i ugnen på 175 grader i 15 minuter.


När det gäller såsen gjorde jag bara ett eget litet ihopkok ;-)
Jag skivade några Champinjoner jag hade kvar i kylen och stekte dem i stekpannan.
Sedan lade jag över dem i en kastrull och hällde över lite grädde och en klick Cremé fraiche (inga mått, utan bara lite på måfå). Sedan satte jag lite, lite salt och peppar samt en gnutta krossad grönpeppar.

Slutligen, när biffarna och såsen var färdig, strimlade jag lite vitkål som jag snabbt stekte upp i stekpannan.
Enkelt var det och jättegott blev det!
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?