I´m addicted to bloglists
Som ni vet vid det här laget – om ni följt mig länge – så älskar jag det här fenomenet med blogglistor. Jag är inte sen med att hoppa på listor till höger och vänster, speciellt under perioder då jag ligger i bloggtorka.
Tycker de är ett sådant utomordentligt bra sätt att råda bot på just idétorka.
Plus att man får lära känna bloggaren på ett annat sätt än om man bara skulle rabbla upp en lista med information.
Plus att man kanske får veta något man som bloggare inte skulle tänkt på att berätta.
Plus att det är lite roligare att ha listor ibland än bara t.ex. "10 fakta om mig"-punkter.
Denna lista hittade jag hos den bloggare som, efter snart 10 år(!), fortfarande är min Favorit: Annika med bloggen Life in the Suburb.


Vilken är din favoritglass?
Ben&Jerry´s-glass, absolut. Gillar flera smaker av dessa glassar, men min favorit måste jag nog säga är 'Cinnamon buns'. Jag var skeptisk till en början, men jag upptäckte att tillsätta kanel i glass var ett genidrag!
MEN nu är det ju tyvärr så att B&J-glass är svindyr, så om jag ska välja en billig glass också så tror jag nog det blir GB:s vanilj med krossad choklad.
Jag var inte särskilt förtjust i glass när jag växte upp, men just den har jag alltid tyckt om.



Vad skulle du göra om du vann 1 miljon
Tja, eftersom en miljon SEK (svenska kronor) faktiskt inte räcker särskilt långt (det är mycket pengar, men tyvärr är det sanningen att det inte räcker långt) så härmas jag här och väljer istället 1 miljon dollar ;-) Det blir ju ungefär 7-8 miljoner kronor.
Tyvärr, helt ärligt, så blev jag näst intill helt blank i huvudet när jag började tänka på vad jag skulle göra. Vet egentligen inte... Men jag skulle mest troligt ge bort en del till min familj.
Sedan skulle jag även klicka mig in på IKEA´s hemsida (tror nog det skulle vara det allra första jag gjorde) och beställa alla möbler jag vill köpa därifrån. Sedan skulle jag nog även unna mig något nytt objektiv samt studiolampor och sedan skulle jag nog mest lägga upp en plan för att pengarna skulle räcka så länge som möjligt...
Eller just ja... jag skulle även ta ledigt hela sommaren, även om det var obetalt ;-P

Vilken är din bästa favoritserie?
Hade jag fått frågan under 90-talet hade jag haft en hel del att välja mellan, men idag följer jag inte särskilt mycket serier. Som ni vet gillar jag till exempel komedier och liknande, men det är ingen jag direkt "följer", utan det blir mer att jag tittar på ströavsnitt/mina favoritavsnitt.

Men det finns faktiskt EN serie jag älskar, som jag nog måste säga är min favorit, inkluderat alla serier jag följde under min uppväxt, och det är den amerikanska crime/komediserien BONES!
Jag skriver 'crime/komedi' eftersom jag tycker det är en hel del komediinslag/repliker i den trots allvarliga ämnen/handlingar. Vet inte om den klassas som "bara" Crime eller om den räknas som just crime/komedi, men som sagt så säger jag det senare.

Så jag kan absolut säga att min favoritserie heter BONES!
Dessutom gillar jag alla huvudkaraktärer i serien. Det är ganska ovanligt att jag faktiskt gillar ALLA karaktärer i en serie, men det gör jag i Bones. Jag gillar Booth, Brennan, Hodgins (min absoluta favorit!), Angela, Cam, Sweets, Caroline, Agent Aubrey, Wendell, Arastoo, Zack o.s.v.



Hur hanterar du en situation om du är i ett stort rum med en massa folk du inte känner då det förväntas att man ska vara social?
Jag undviker helst sådana situationer. Jag gillar inte fester eller stora evenemang.
Som ni vet har jag ju i hela mitt liv varit handikappande blyg, och även om jag kommit över en stor del av det, så kommer det ofta tillbaka när jag hamnar i situationer där jag känner mig obekväm.
Är jag på t.ex. en större fest drar jag mig, tyvärr, oftast tillbaka och håller mig i bakgrunden då det är mest angående det här med att "ta initiativ till kontakter" som jag har svårast med.

Vad är du nöjdast med när det gäller dig själv, och varför?
Det faktum att jag faktiskt kommit så otroligt långt i min "sociala träning"... alltså att jag kommit över så pass mycket av min extrema blyghet. Det hade jag aldrig, "not in a million years", trott att jag skulle klara.
Samma sak med att jag faktiskt lyckades komma över min hundrädsla. Ni som följt mig länge vet kanske att jag under hela barndomen var livrädd för hundar (även om jag alltid älskat dem).
Jag undvek alla vägar/stigar där hundägare möjligtvis kunde rasta sina hundar, av rädsla för att träffa på någon.
Idag har den rädslan helt försvunnit.
Så bortsett från t.ex. min kreativitet och sådana saker, så är detta vad jag känner mig allra nöjdast med!

Hur länge har du och din partner varit tillsammans?
Singel. Tyvärr.

Om du hamnar i bråk hur hanterar du det; är du den som tar fighten, eller som tar emot?
Samma här; undviker bråksituationer. Man kan nog säga att jag är konflikträdd, men jag undviker helst sådana situationer helt.
Jag har faktiskt, om jag ska vara ärlig, aldrig varit i konflikt med någon (vanligt syskontjafs från barndomen räknas inte). Men jag skulle nog vara den personen (än så länge i alla fall) som "tar emot" i en konfliktsituation, eftersom jag som sagt är rädd för konflikter och jag är inte den som "ryter ifrån". Jag är snarare den personen som håller saken inne i mig istället för att "explodera".
Inte särskilt hälsosamt, men det är sanningen.

Vad dras du till för bloggar, vad är viktigt på en blogg och vad ska finnas med?
Kvalitativa bilder. Jag säger inte att man måste vara Fotograf, men sanningen är den att jag fastnar lättare för en blogg med bilder fotade med systemkamera än mobilkamera.

Genomtänka och välarbetade blogginlägg. Jag gillar bäst blogginlägg som man kan "kommentera relevant" och med längre kommentarer än typ "Ha en fin dag", eftersom det är relevanta kommentarer jag helst vill ha till min egen blogg.
Jag tar hellre ett välarbetat inlägg som betyder något per dag istället för små Twitterliknande uppdateringar varje eller varannan timme.


Bloggare som "tar hand om" och kommunicerar med sina läsare. Ju större en blogg blir, speciellt om den blir en av de största, så förstår jag att det naturligtvis blir svårt att få tiden att räcka till att kommunicera med alla. Omöjligt kanske till och med, MEN jag tycker ändå att en blogg där bloggaren kommunicerar med läsarna får en trevligare stämning än där läsarna "aldrig" får svar.
Jag tror det är därför som Annikas blogg alltid ligger på en orubblig förstaplats bland mina favoriter...
Under alla mina år i bloggvärlden har jag aldrig träffat på en bloggare som är SÅ bra på att ta hand om sina läsare som hon. True story! Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig utan att det låter som om jag är någon stalker ;-P men att skriva på hennes blogg känns verkligen som när man kommunicerar med en god vän utanför internet. DEN bloggen har verkligen alla komponenter jag fastnar för på en blogg. Kanske inte så konstigt att det är min favorit :-)


Vem är den bästa programledaren på TV och varför?
Som sagt så ser jag i princip aldrig på TV, så jag måste nog passa på den här frågan. Jag vet knappt vilka människor som är programledare nuförtiden...

Har du träffat och pratat med någon kändis, i så fall i vilken situation?
Här blir det också ett kort svar: Nej.
Jag har aldrig träffat någon kändis, vilket kanske beror på att jag trots allt bor på en plats på jorden där det inte direkt vimlar av dem ;-P

Vilken är den roligaste sporten att se på eller utöva?
Oh! Det var ju också rätt person att få den här frågan ;-P Jag hatar nämligen sporter. I princip alla sporter. Och vad som är ännu tråkigare än att utöva en sport, är att TITTA på dem! Speciellt fotboll.
Men måste jag välja någon sport att titta på så blir det nog hästhoppning eller konståkning. De är inte roliga att titta på under en längre tid, men en liten stund kan det gå bra.
När det gäller utövning av sport så är det lite sämre. Jag har alltid önskat att jag hade fastnat för någon sport, men tyvärr. Det skulle väl vara simning då; men jag simmar helst lugnt motionssim, så det räknas inte.
Jag är väl ingen tävlingsmänniska helt enkelt.

En liten tre-i-topp-lista över de TRÅKIGASTE sporterna jag vet, att utöva OCH titta på:
  – Längdskidåkning (Värst av allt! Det BÄSTA med när jag började 7:an var att jag slapp 'Lilla Vasaloppet'. Enough said...)
  – Fotboll (Går helt bort för mig, både som utövare och åskådare.)
  – Trav (Usch, nej!)
Era fantastiska kommentarer!
1

Blogglistor är roliga! Och det är precis som du säger, perfekta vid bloggtorka. Åh Ben&Jerry´s, mums :)

Svar: Tack! Ja, visst är de roliga (både att fylla i och att läsa hos andra) :-D
Ja, B&J´s är verkligen en favorit :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Älskar den smaken av B&Js!

Svar: Ja, visst är den god :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

ISA
3

Åh men blogglistor är så kul att läsa också :)

Svar: Ja, visst är de. Tycker det är det som är så roligt med listor; de är roliga att fylla i, roliga att läsa samt ett perfekt sätt att bota bloggtorka :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Cinnamon buns är så god! Men hey, jag vet massor av saker jag skulle kunna göra med en miljon. Visst, jag kan inte köpa en bra bostad i typ Stockholm, men det spelar verkligen ingen roll för mig. Är helt nöjd med att bo i hyresrätt. Så jag skulle säga upp mig från jobbet och gå omkring i några år och bara skapa, resa, åka bräda och fika med vänner. Kanske plugga något, utan att behöva ta CSN. Investera i riktigt bra kamerautrustning. Ah och så skulle jag Restylane:a hela ansiktet så jag slipper bli rynkig de närmsta tio åren.

Svar: Ja, visst är den god :-D
Ja, det finns verkligen en massa saker man kan göra med en miljon (även om det är en miljon svenska kronor) :-) Tror dock, om jag känner mig själv, att jag tyvärr skulle bli för snål om jag "bara" hade en miljon. Jag skulle bli för snål att köpa allt för dyra saker, även om jag verkligen hade råd ;-)

Men plugga utan att ta CSN låter ju onekligen som ljuv musik i öronen :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

BONES BONES BONES!! Favvo-serien! /Elina

Svar: Ja, visst är det en BRA serie :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

6

TACK för alla fina ord du ger mig, Erica.
DE värmer!
Verkligen. Så himla gulligt och fint skrivet. TACK!!
Ja, jag tycker verkligen att man ska "se" läsarna, kommunicera. Det kan kvitta annars.
Bones, tack för tips. HAR inte sett den serien. Men nu blir jag nyfiken.
Grattis till dina sociala framgångar, guld!
OCH att du övervunnit din hundrädsla (det har inte jag).
Så kul att läsa din lista!

Svar: Och det är endast sanningen! Din blogg har alla de saker som gör att jag verkligen fastnar för en blogg :-)
Ja, Bones är verkligen min favoritserie! Dessutom utspelar den sig i självaste Washington DC... Den är inte inspelad där, utan i Kalifornien (som de flesta serier ändå är), men den utspelar sig i DC :-D

Tack; ja, att övervinna min hundrädsla är bland det som känns allra bäst att ha gjort. Men jag tror det beror mycket på att jag träffade "rätt" hund vid "rätt" tillfälle :-) Det var Luna (labradoren som mormor och morfar brukade vara hundvakt åt) som hjälpte mig att komma över rädslan. Hon var verkligen jordens snällaste hund :-D

Vad roligt att du gillade att läsa mina svar :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Ruth i Virginia
7

Hej, Erica! Gillar dina selfies!
Läste Annikas inlägg och kommenterade för mej på en del av listan.
Glass - Java Chips (kaffesmak med chocolate chips)
TV show- Bones är kul; gillar aktörerna. Dotter och jag tittar på den tillsammans ibland.
Bland människor - Jag har väldigt lätt för att prata med folk (utan att egentligen säja nånting)
Hålla låda, sas! :)
Jag hamnar sällan i bråk, men jag kan vara påstridig, när det behövs.
Kändisar - Besök på Vita Huset (med en inbjuden grupp), där vi hälsades av Pat Nixon och dottern Tricia.
Träffade också Prins Bertil i San Francisco,när han ledde de svenska skidåkarna till Olympianden i Squaw Valley 1960.
Min "partner" och jag hade varit gifta nästan 50 år, när cancern tog honom. ( Gifte oss 5 mån. efter det vi träffats.)
En stor del av min miljon skulle gå till att sätta upp en fond, som skulle göra det möjligt för skolungdomar i mitt
skoldistrikt, som så önskar, att få instrument, så dom kan vara med i musikundervisningen. Jag tror fullt och fast, att
musik kan hjälpa många ungdomar, som har det svårt. Kan ge dem självkänsla och, givetvis, ett intresse som varar livet ut.
Sport - Jag har alltid varit intresserad av och utövat sport av alla slag. Min första "buckla", som jag fortfarande har, var en
fin liten tennask med ingraveringen: "3:e pris 1 km 1936". Skidtävling, jag var 8 år.
Spelade i stans damhandbollslag, när jag gick i realskolan, och IFK Norrköping, när jag gick på Handelsgymnaset där.
Var en "killer" i ping-pong. :) - Just nu är slutspelen på gång i ishockey. Washington Capitals spelade i kväll och
vann i övertid. Yeeha!

Hörrudu - nu är det verkligen dags att sluta det här harangen. Nästan 1 på morron, men jag kan ju sova så länge jag vill.

Jag gillar också Annikas blogg. Vi bor inte alltför långt ifrån varandra.


Svar: Tack! Vad roligt att du gillar dem :-D Jag är så ovan, och blir så obekväm, av att stå framför kameran så det blir inte särskilt ofta ;-)
Vad roligt att läsa dina egna svar på den här listan :-D

Roligt att höra från fler som gillar serien Bones! Det är verkligen min favoritserie :-D Gillar också skådespelarna; allihopa.

Vad roligt med en sådan sportig bakgrund! Har alltid önskat att jag varit mer intresserad av någon sport under uppväxten. Har alltid tyckt det verkat så roligt att ha något sådant att hålla på med :-)

Hoppas du får en fin helg!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?