Det var andra halvan av 2016
Vid det här laget är det länge sedan Show&Tell/Galleri Fredag var ett aktivt tema, men det finns ett av dess ämnen som faktiskt överlevt, och som fortfarande är roligt att plocka fram två gånger per år.
Det var det populäraste temat under Show&Tell-tiden, vilket kan vara orsaken till att det lever kvar.
Däremot upptäckte jag, efter att redan ha börjat på detta inlägg, att jag faktist inte publicerade något inlägg i juni detta år... ;-) Så för 2016 blir det bara en sammanfattning för juni till december på min blogg. 
Men egentligen gör det inte så mycket, eftersom jag helt ärligt har varit USEL på att fota under hela det här året. Och under första sex månaderna hände det inte direkt mycket i mitt liv.
Det var ett bra halvår, men kanske inte så intressant att skriva om. Särskilt om det knappt finns några bilder att illustrera med...
Under januari till och med maj jobbade jag på, och det var så gott som allt jag gjorde under den tiden. Jobbade, åt och sov typ ;-) I och för sig var jag till Ikea i Haparanda vid två tillfällen, men det var nog det mesta som hände.
Och jag vet; märkte precis att jag kommer börja denna halvårskoll med juni, och juni skulle ha varit med i förra.
Men men, det är som det är och nu får det vara så ;-)
 
Och nu säger vi att det är slutbabblat med introt till detta inlägg. Det är långt nog som det är (hoppas ni inte blivit avskräckta inför resten av texten).
 
 
JUNI
 
Som jag berättade i introt så har min kära Mark von Canon knappt fått arbeta överhuvudtaget i år, och det gäller även under sommaren (då jag verkligen BORDE ha varit ute och fotat).
Men tja; jag har jobbat, jobbat och jobbat.
Här hade jag fortfarande min anställning på Myran, och jag trivdes som fisken i vattnet.
Aldrig någonsin har jag fått SÅ mycket självförtroende på så kort tid som jag fick under min tid där!
Tack vare världens bästa arbetskompis (och "mentor") vågade jag kasta mig in i springvikarievärlden och hoppa in i förskolekök jag aldrig varit i tidigare, även om det innebär ensamarbete. Jag är inte hundra säkert på att jag faktiskt hade vågat det om jag inte hamnat på just Myran förra hösten... 
Sista veckan i juni vikarierade jag (hela den veckan) på en annan förskola, vilket innebar att det var jag som skulle "stänga igen" det köket inför sommaren. Men det gick bara fint, och mitt självförtroende fortsatte att växa.
Jag kämpar fortfarande med min blyghet, och kommer förmodligen att få göra det hela livet. MEN jag har aldrig i hela mitt liv varit så pass "oblyg" som under det här året, och det är sannerligen en ny erfarenhet för mig!
 
Annars då...? Tja, som sagt hände det inte sådär hemskt mycket under juni månad.
Midsommaraftonen tillbringades ute vid stugan med surströmmingsmiddag. Mums!! Börjar vattnas i munnen bara jag tänker på det :-D
Och senare samma helg var det födelsedagskalas för denna charmiga 2-åring:
 
 
Det var även under juni jag gjorde min fotorunda där jag fokuserade på att fota Björkar i försommarförpackning. Fotorundan som resulterade i en massiv bildbombning här på bloggen.
Det var, faktiskt, den enda riktigt stora fotorundan jag gjort i år. Tyvärr.
 
 
 
JULI
 
Kommer att bli lite enformigt detta, men juli var inte så mycket annorlunda än juni. Jag hade visserligen semester i två (2) veckor – min första riktiga semester – men sedan jobbade jag på som vanligt. Eftersom Myran hade sommarstängt och så även den förskola jag var på veckan innan semestern, så var jag några veckor på ytterligare en förskola som hade jouren i sitt område. Förskolor turas om att ha jouröppet under sommar -och jullov, då det är färre barn som behöver barnomsorg då.
 
Juli betyder även födelsedagsmånad i min familj, då vi är 4 av 6 som fyller år då. Inklusive jag själv.
Den 8:e firade jag min 32:a födelsedag. How did that happened? Jag fyllde ju nyss 20...
Nåja, moving on.
 
Det började även gå upp för mig, mer och mer, att det faktiskt inte var länge kvar av min anställning på Myran. Efter sommaruppehållet skulle det bara vara två månader tills den skulle ta slut, och jag mer än någonsin sakta ner tiden. Jag ville verkligen inte sluta!
 
 
Tillbringade även en awesome sommardag ute vid stugan, där jag faktiskt fick till några riktigt härliga sommarbilder.
 
 
Jag fortsatte även att, typ, maratontitta på min absoluta favoritserie - Bones. Kollade igenom äldre avsnitt/säsonger samtidigt som jag följde den pågående säsong 11. Det var nämligen nu under sommaren som den hade säsongsavslutning. Och jag måste säga att det är den BÄSTA, den mest SPÄNNANDE och NERVKITTLANDE säsongsavslutningen jag någonsin sett! Med en cliffhanger som inte är av denna värld!!
Att man måste vänta så gott som ett helt år på fortsättningen är nästan tortyr...
Under 2017 släpps den tolfte och sista säsongen av denna underbara crime/komedi-serie, och jag kan knappt vänta!
 
 
 
AUGUSTI
 
Samma sak återigen... jobbet fortsatte. Måste få säga att jag trivts så bra att jobba i förskolekök att det knappt varit jobbigt med söndagskvällar. "Söndagsångest" har jag ärligt varit ganska så förskonad från.
 
Däremot var det denna månad som jag började så smått med att prova spela in videos och göra enkla redigeringar. Det blir enkla för min del, dels för att jag är nybörjare, men också för att jag bara har det extremt basic-programmet Windows movie maker att tillgå.
Men trots det upptäckte jag härmed glädjen med Youtube, det här med videoskapande samt vloggande.
Jag hoppas verkligen att jag kommer kunna bygga upp min egen Youtube-kanal under 2017!
 
 
 
SEPTEMBER
 
Det är nu man märker att min fotoaktivitet nästan legat på minus, för jag har inga bilder från september...
Kanske är det för att jag fokuserade mer på mitt nyvunna intresse för Youtube i kombination med bristande fotoinspiration samt fortsatt jobbande.
Jag kom tillbaka till Myran för att jobba sista månaden på min anställning.
Att jag på just denna anställning bara kunde få max ett år hade jag ju vetat hela tiden, men det kändes ändå så himla trist, och jag ville verkligen inte tänka på sista september.
 
Och när den dagen till slut kom så ville jag egentligen inte åka därifrån. Drog nästan benen efter mig på väg ut till bilen, minns jag. Och ja, jag vet att allt det här låter fånig, men jag trivdes verkligen så oförskämt BRA på det stället!
Dock, även om just den anställningen tog slut så stod jag ju fortfarande kvar på viklistan för Måltidsservice, och jag visste att det mest troligt skulle finnas jobb. Men ändå. JUST den där fredagen kunde jag inte se annat än sista dagen på en arbetsplats jag lärt känna under ett helt år och där jag trivdes så bra.
 
Nåja; saker tar slut och man går vidare. Och det skulle faktiskt visa sig att jag faktiskt skulle få jobba en hel del! Sedan jag slutade den sista september har jag haft jobb varje dag (inte helgerna naturligtvis) fram till dagens datum. OCH där jag är just nu har jag fått fram till jul!
Så... inget ont som inte har något gott med sig :-D
 
 
OKTOBER och NOVEMBER
 
Jag – big surprise – jobbadeeee hela oktober, och hela november!
Det får bli så att dessa månader får hamna under samma rubrik, då de lite "går ihop" i varandra. Finns inte så mycket att säga om dem enskilt...
Men ungefär här dök även ett nytt "intresse" upp hos mig som känns värt att nämna. Det var någon gång i september/oktober/november som jag fick upp ögonen för det här med "decluttering", efter att ha fastnat för en massa minimalistklipp på Youtube.
Jag har under en längre period varit sugen på att göra en extra stor rensning bland mina saker, eftersom jag vet att mycket i min ägo är sådant jag inte använt på åratal, eller aldrig använt, och förmodligen aldrig kommer att använda. Dock har det liksom inte blivit av, och jag har känt hur jag bara blivit mer och mer stressad över allt "clutter".
 
Och jag måste bara få säga... att jag blev faktiskt förvånad över en sak. Och det var hur tillfredsställande det var. Trodde innan jag började att det skulle vara jobbigare, men ju mer saker jag gjorde mig av med desto mer exalterad och tillfreds kände jag mig.
På ett sätt var jag lite orolig att jag skulle börja sakna de saker jag slängt/skänkt/sålt bort och ångra mig. Men hittills har jag faktiskt inte saknat en enda pryl. Jag har inte ens tänkt på de saker jag inte äger längre, vilket känns som ett kvitto på att det här är en livsstil för mig.
 
Jag har kommit på mig själv med att älska de öppna ytorna jag fått, så jag kommer absolut att bli betydligt mer selektiv i mitt införskaffande av inredning och dylikt i framtiden.
 
OCH det viktigaste och bästa som hände i början av november!!!
Min bror och hans flickvän blev föräldrar för första gången, och jag blev därmed faster till en liten Kajsa :-D
Åh, det är verkligen roligt när familjen växer!
 
 
 
Bakade bullar till Kanelbullens dag, bara för att jag tyckte det kunde bli en bra video till min Youtube-kanal ;-)
 
 
Och till sist så fotade jag även mina sämsta Norrskensbilder hittills, då jag var hemma i lägenheten då jag upptäckte årets mäktigaste norrsken uppenbara sig på himlen.
 
 
DECEMBER
 
Och ja, där är vi nu. Årets mysigaste månad, innehållande årets absolut bästa högtid -julen!
Det mest annorlunda för min del är att jag faktiskt kände att jag ville prova på lite mer "stilrent" julpynt i år, med mer vitt/silver och bara lite rött för att bryta av med en annan färg.
Dock är jag ju mycket traditionell när det kommer till just julpynt, och jag vill helst ha så mycket som möjligt. Brukar leva efter orden "man kan inte ha för mycket julpynt". Därför kan det hända att detta mer stilrena bara blir i år. Vi får se.
Känner att det inte finns så mycket att skriva om december, eftersom det inte gått så mycket av månaden. Plus att det känns som om jag upprepat mig tillräckligt som det är i detta inlägg... ;-P
Därför tror jag vi avslutar med lite juliga bilder jag tagit de senaste dagarna (ja, jag har faktiskt använt kameran lite den senaste tiden ;-)) ...
 
 
Pust! Det här inlägget tog drygt fyra (4) timmar att skriva.
Plus tid för att välja ut samt redigera bilder... ;-)
Era fantastiska kommentarer!
1

VAD trevligt med halvårstema, Erica. Å, those were the days. Kör en hel årskrönika i början av nästa år istället.
Jättekul att ta del av ditt halvår. Inte konstigt att detta var ett av de populäraste teman vi hade i Show and Tell, för det ÄR så kul att ta del AV!!
Vad roligt detta med ditt nya jobb är, och att du tordes. Heja dig.
Mycket har hänt på vägen och du har lyckats slå dig ur din bubbla av blyghet. STARKT
Din YT-kanal är väldigt MODIG, snacka om mod då du började med den. SÅ roligt, Erica.
Ja, försök ta upp den nästa år igen. Du tyckte ju att det var kul, så kör på det.
OCH en liten Kajsa i familjen också. Grattis. SÅ roligt.
Stilrent vitt pynt är det kul att du testar, tycker jag.
JA;, gud, jag vet, inlägg som dessa tar jättelång tid att kreera. Tror inte man fattar vilket jobb som ligger bakom om man inte är bloggare själv.
KUL att ta del av ditt halvår!!

Svar: TACK för din kommentar!
Ja, halvårstemat var verkligen uppskattat, och jag gillar fortfarande att dela upp årssammanfattningen på det sättet :-) För min del känns det bättre än att göra ett enda långt inlägg för hela året. Speciellt i år, men jag tror det beror på att under första halvan av 2016 hände det inte så mycket i mitt liv som var värt att sammanfatta. Eller... det gick att sammanfatta i ett ord: jobbade ;-)

Men jag längtar efter att läsa din årskrönika efter nyår :-D

Och tack! Ja, det känns verkligen roligt att jag lyckas komma så pass långt i min kamp mot blygheten. För det har verkligen varit en kamp som inte gått alldeles smärtfritt, med tanke på vad min utgångspunkt var... Hade det varit för 10 år sedan finns det inte ens chans att jag vågat kasta mig ut som springvikarie inom Måltidsservice. Jag vågade så gott som inte prata med någon. Brukar ge som exempel att jag inte vågade prata/ta kontakt med mina egna klasskamrater när vi gick i 9:an, och då hade vi gått i samma klass sedan lekis...
Så det känns verkligen helt awesome!

Och Kajsa ja! Det bästa som hände i år! Som när Elias föddes 2014. Jag verkligen älskar känslan av när familjen växer :-D Tyvärr har jag inte träffat henne ännu; men snart så :-) Jobbar ju som sagt på förskola, där det alltid går sjukdomar under höstterminen (bland annat magsjuka), och det är ju inte vad man vill dra hem till en prematurbebis...


Precis; man måste nog vara bloggare själv för att riktigt förstå hur lång tid det egentligen tar att skapa ett blogginlägg. Speciellt om man vill hålla lite högre kvalitet på din blogg än bara små korta statusuppdateringar :-) DU är sannerligen en proffsbloggare när det kommer till att få till kvalitetsinlägg!

Igen, ett stort TACK för dina fina kommentarer! :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?