Jag.Hatar.Min.Dator!
Först vill jag bara påpeka att jag egentligen hatar sådana här inlägg. Korta och egentligen meningslösa. Jag vill ju att min blogg ska innehålla genomtänkta (hyfsat i alla fall ;-)) inlägg med bilder jag är nöjd med.
MEN just nu behöver jag bara få skriva av mig lite. Avreagera mig, om ni så vill...
Om ni vill får ni naturligtvis hoppa över detta inlägg.
 
Det är nämligen så att jag börjar vara med än lovligt less på min dator!
Jag vill ha en dator som kan köra YouTube!
Jag vill ha en dator som klarar av att köra internet även om det varit igång ett tag!
Jag vill ha en dator som klarar av att köra YouTube och andra sidor (flera flikar) samtidigt!
Men framförallt vill jag ha en dator som klarar av att köra Internet och Photoshop SAMTIDIGT!! 
 
Det är nämligen så att näst intill varenda gång jag är inne på YouTube nuförtiden så börjar datorn lagga, vilket betyder att videorna jag ser liksom "hackar". Om jag kör andra flikar; är t.ex. inne på bloggen, mailen, facebook o.s.v. samtidigt så laggar Internet/YouTube extra mycket.
Och VÄRST blir det om jag klickar upp Photoshop samtidigt som jag är ute på internet, och framförallt om jag kollar på ett YouTube-klipp. Då går detta knappt att se på för att det hackar så mycket.
Och nej, det är inte klippet/YouTube det är fel på i detta fall; utan det är min dator som inte klarar av att köra dessa saker samtidigt.
 
Jag vet att detta är ett i-landsproblem av rang, men det är så otroligt STÖRANDE!
Eftersom jag inte brukar lyssna särskilt mycket på musik så brukar jag vilja ha på någon typ av YouTubeklipp i bakgrunden när jag redigerar bilder eller fixar med bloggdesigner.
Jag klarar inte av att arbeta om det är absolut tyst.
 
Som jag förmodligen skrivit förut så vill jag ju gärna ha en mac i och med att jag arbetar så mycket media.
Nu har jag ju inte råd just nu med en sådan, eller en ny dator i allmänhet. Men jag tänkte ändå att jag hör mig för hos er lite grann...
 
Ni som har en Appledator; hur tycker ni den reagerar på att arbeta med flera saker samtidigt (t.ex. internet och Photoshop)?
Har ni iMac eller macbook?
Finns det någon annan, som har PC, som kan rekommendera något datormärke som fungerar bra angående det här med flera saker samtidigt?
Jag vet att det inte har så mycket med märket att göra som hur stor datorn är -typ hur stor prestanda (heter det så?) den har och så. Men jag tänkte bara att det kanske finns något PC-märke som är lite bättre än andra?
 
 
Ett stort TACK för att ni lät mig avreagera mig!
Det känns faktiskt lite bättre, så det gjorde mycket att jag fick skriva av mig här på bloggen :-)
Era fantastiska kommentarer!
1

Förstår känslan!! Har också en seg dator (kanske inte lika seg som din dock!) och den tar 10 min (på riktigt) att starta igång. Men i alla fall! Ett svar på din fråga :): Har en tillfällig Mac Book Pro (vid sidan om min gamla) och den är såå bra! Det kändes lite ovanligt i början då Ctrl och diverse knappar inte är placerade som "vanligt", men annars flyter den på riktigt bra och tar bara några sekunder att starta och är supersnabb! Ska införskaffa en sådan till mig själv i framtiden. Så en Macbook kan jag varmt rekommendera!

Googlade och hittade en sida: http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/barbara_datorer.html där de listar några bra datorer som kanske du tycker verkar intressant! Kram!

Svar: Oj! Jag kan verkligen tänka mig att det är störande med en dator som tar så lång tid på sig att starta upp. Som tur är startar min ganska snabbt; det är mer när den måste arbeta med flera saker samtidigt som den börjar lagga. Och när Photoshop är igång samtidigt som internet blir den nästan löjligt seg.
Tack för din input angående mac. Jag är verkligen sugen på att testa en sådan dator, speciellt då jag håller på så mycket med bilder :-) Och ett stort tack till länken. Ska kolla in den sidan :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Jag var väldigt tveksam till Mac förut för att jag var så van vid Windows.
Och för att Apple var så mainstream.
Men när jag faktiskt köpte min Macbook Pro 15" Retina Skärm, så fick jag äta upp det!
En riktig WOW-faktor när man väl kommit in i det. Jag tror inte man kan ha en bättre dator att hålla på med Photoshop i OCH göra massa saker samtidigt om jag ska vara ärlig. Så jag skulle säga - satsa på Apple!

//F

Svar: Ungefär samma här; jag är så van vid PC att jag känner mig osäker på att byta till mac. Är dock väldigt nyfiken på en sådan dator, speciellt då jag hört så mycket gott om dem, speciellt när det gäller mediaarbete som bildredigering o.s.v.
Tack för din kommentar och din input angående Apple. Den dagen jag har råd kommer det mest troligt att bli att köpa en sådan dator :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Jag har Macbook Pro och kan inte längre tänka mig att ha PC. Tycker jättemkt om den. Den är lätt och logiskt, och du vet det gillar ju jag. Det ska vara lätt och smidigt allting.
Jag kan ha otaliga mappar öppna, inkluderat YouTube. Har aldrig märkt att det skulle gå långsammare, eller sacka av på ngt sätt-
Ja, inom media och bild är det nog enbart Apple de kör med. Och jag förstår varför.
Min första mac var en macbook 17" och min nuvarande en 15" med retina display. love, love love...
SÅ Erica, om du kan så investera i en sådan!

Svar: Ett stort tack för din input på det här inlägget :-D
Jag uppskattar verkligen att höra från er som sitter med just mac-datorer. Den dagen jag har möjlighet att köpa en ny dator kommer det med ganska stor sannolikhet att bli just mac. Har önskat ett tag nu att jag skulle haft just en macbook. Dock har jag även börjat snegla mot iMac (alltså en stationär mac).

Ja, precis; jag har också förstått det som att just mediamänniskor använder i princip uteslutande mac i sitt arbete. De verkar verkligen vara överlägsna PC när det kommer till att redigera bilder, redigera videor och annat som hör media till.

Så vem vet vad som händer... numera har jag ju lön... :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Jag har fått överta sambons gamla Mac Book Pro. Den har minst 7-8 år på nacken och vi har bytt batteri på den en gång samt att vi satt in mer lagringsutrymme i den. Den funkar bra. En Mac känns så "enkel" på nåt sätt. Klarar inte av att använda PC, hatar den vi har på jobbet. :p Kommer aldrig att kunna gå tillbaks till PC här hemma, så jag hoppas denna håller länge till.

Svar: Tack för din feedback på detta inlägg.
Det verkar vara ganska genomgående positiva åsikter angående mac, så det lutar åt att det blir en sådan den dagen jag har råd att köpa en ny dator/en laptop.

Jag har alltid tyckt mac verkar så svårt, men jag börjar förstå mer och mer att de är enklare än PC... :-) Tänk om man ändå kunde vinna på lotto, eller nåt ;-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

5

Förresten, kom på en toppensida där de har begagnade Apple-produkter, bla.a Mac-datorer. Kolla in denna länk: http://www.mtorget.se/webshop/ . Har köpt min iPhone 5S där, inga som helst problem med den.

Svar: Ett stort TACK för den länken!! Jag gick in och kollade in sidan en snabbis, och den verkar helt klart intressant :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?