Snö i Stockholm

Jag kanske låter arrogant nu men det är inte meningen, utan det är bara en seriös fundering jag haft nu någon dag...

Ingen har väl missat allt det här med veckans snökaos i vår huvudstad?
Först vill jag bara påpeka att det här inte är någon typ av jämförelse mellan norr och söder av vårt land.
Jag VET att det kommit väldigt mycket snö på bara några dagar där nere.
Och jag VET naturligtvis att de har en annan kvalitet på snön än vad vi har. Att den är mycket blötare/tyngre är ju såklart ett faktum.

Men det jag funderar över är att det vet ju faktiskt Stockholmarna också...
1. De vet att snön kommer varje år
och
2. De vet vilken kvalitet det är på snön de får.
Och ändå hamnar ordet "snökaos" alltid i tidningarna ungefär den här tiden varje år...
Känns som om man borde kunna vara lite mer förberedd vid det här laget, trots blötare/tyngre snö än i andra delar av landet.
Investera i bättre plogar/snöröjning, kanske?
Se till att få på vinterdäcken i tid, kanske?
För även om lagen rent tekniskt säger 1:a december (för alla att ha vinterdäck) så FÅR man faktiskt byta redan 1:a oktober...!

Som sagt; alla där nere vet att snön kommer varje år, och varje år verkar de bli lika förvånade över att det kommer snö...

Igen; det är absolut inte meningen att låta arrogant, utan det är bara någonting jag funderat på.

 
Bilderna är från vintern 2015, bara för att inlägget inte ska bli bildlöst.
Era fantastiska kommentarer!
1

Vilka fina snöbilder! :)

Svar: Tack! Det känns så roligt att höra från någon som är så bra på att fota dom du :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Jo, det är lite konstigt. Min svåger sa dock att snöröjningen i Sthlm inte går på fullt blås förrän den 14 nov. Innan dess är de inte redo för det, hur konstigt det än kan låta. Inte med resurser. Ingenting.
OCH de fick ju helt galna mängder på kort tid. Plus att det är mkt folk, bilar, bussar etc. De hann inte med. Lika som det är här då det sätter igång. Det går inte att hänga med för dem.
Men visst, på med vinterdäcken den 1 november iaf. Detta snökaos i Sthlm var så pass omfattande att jag tom läste, och SÅG, om det HÄR på nyheterna.
Nu ska allt töa bort, och det blir inte kul. Slask och blask och elände. Glad att jag inte är där precis nu :-)
Men ni i Norrland ÄR så mkt mer härdade. Inget snack om DEN saken :-)

Svar: Hm... idag alltså sätter snöröjningen igång på allvar... Känns så främmande att det är ett speciellt datum på det sättet. Här tror jag inte det är nåt datum, utan mer när snön kommer som snöröjningen sätter igång.
Men ja, det är sant att det kom mycket snö på kort tid. Och att det är en annan kvalitet på snön där nere. Som jag skrev så förstår jag självklart det :-) Och och som du skriver; mer människor, mer bilar/trafik/bussar.

Dock, det jag funderat lite över var det här att de ju vet om att snön kommer varje år och vilken kvalitet den har. Så det känns som om de ändå ska ha haft hur många år som helst på sig att utveckla snöröjningen även neråt i landet... ;-)

Men men, en storstad är ju alltid en storstad antar jag. Mer trafik och människor än i en småstad som sagt :-)

I skrivande stund har snön börjat töa bort (även här), och finns det NÅGOT jag hatar mer än snö så är det slask!

Hoppas du får en fin start på veckan!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?