Jag gick upp nästan 2 kg bara genom att titta på påskgodiset (true story)
 
Detta är helt sant!
Jag har alltid tänkt på det bara som "bildligt talat". Naturligtvis måste man äta onyttigheterna för att gå upp i vikt, inte bara titta på dem. Men efter den här helgen har jag nog ändrat åsikt, då jag sett motsatsen svart på vitt.
Tydligen är det meningen att en SKA gå upp i vikt under påskhelgen, oavsett vad man äter... eller inte äter.
 
Som ni vet har jag ju kommit igång med LCHF igen alldeles nyss; för bara tre (3) veckor sedan.
Därför bestämde jag mig för att inte köra på något uppehåll (s.k. cheat days) under påsken. Hade det gått tre månader kanske, men inte så lite som tre veckor.
Jag ville inte riskera att redan tappa motivationen och komma ifrån min nya kosthållning.
 
Och jag HAR faktiskt klarat det!
Jag har inte ätit en enda påskgodis. Inte.En.Enda. På hela helgen, trots att jag varit omringad av sådant.
Jag har inte ätit ens en liten bit "vanlig" efterrätt. Och då fanns det även hur mycket sådant som helst både påskafton och påskdagen.
När det gäller själva påskbordet har jag endast ätit av det som varit LCHF-vänligt. Dessutom inget överätande, utan en portion under lördagen och en under söndagen. Det fanns dessutom min favoritpaj på påskbordet, och även om den lockade så åt jag inget av den eftersom pajbotten innehåller mjöl och alltså inte är LCHF.
Jag har till och med hållit mig ifrån Påskmusten! Igår övervägde jag faktiskt att fuska lite lite grann och unna mig två munnar must. Men det slutade med att jag lät bli (på ren envishet, antar jag). Har sådeles endast druckit vatten under denna helg.
 
Och imorse när jag vägde in mig för att liksom kolla "efter-påsk-vikt" (hade bestämt sedan tidigare att göra det) så visade det sig att jag gått upp nästan 2 kilo bara under helgen.
 
Okej, jag ska väl erkänna att jag faktiskt köpte med mig och åt en proteinpudding till efterrätt på påskaftonen och de innehåller ju trots allt sötningsmedel.
Men det känns ändå konstigt att en ska gå upp två kilo av att äta en sådan liten proteinpudding.
I övrigt har jag ju som sagt hållit fortsatt strikt LCHF-ätande, trots all påskfrestelse.
 
Jag vet att detta inlägg har en mer negativ framtoning än det varit på senaste tiden. Ber om ursäkt för det.
Men samtidigt vill jag ju inte bara skriva om när det går bra, utan även när det går mindre bra, för att liksom kunna gå tillbaka senare och läsa om min resa. Min väg mot ett annat liv.
 
Jag VET också att man verkligen inte ska hänga upp sig på enstaka dippar i en sådan här resa.
Men eftersom en bara är människa så är det ibland svårt att värja sig mot vissa känslor.
Tyvärr är idag en sådan dag.
När jag tänker på morgonens invägning kan jag inte låta bli att känna det som om det var onödigt att hålla mig till så strikt LCHF i helgen. Att om jag ändå skulle gå upp så pass mycket hade jag lika gärna kunnat unna mig en cheatday.
Att jag hade kunnat unna mig en bit av min favoritpaj.
Eller fick dricka ett glas eller två av min efterlängtade påskmust.
Eller varför inte att faktiskt få äta lite påskgodis...
 
Att jag klarade av ett totalstopp av sötsaker under årets mesta sötsakshelg var ju mycket för att jag ändå hade förhoppningen att möjligtvis slippa det där klassiska "efter-påsk-bakslaget".
Det hade inte gjort något om jag stått stilla. Det hade varit bättre.
Men det KÄNNS oväntat jobbigt att ha gått upp så pass mycket när jag verkligen inte fuskat!
Det säger mig bara en sak..:
Jag gick upp nästan 2 kilo av att titta på när andra åt påskgodis! :-P
Era fantastiska kommentarer!
1

Det blir ju sådär ibland under en viktnedgång. Kanske åt du för mkt av "det man får äta på lchf"?
Men, du ska se att nästa ggn du hoppar upp på vågen igen har du gått ner.
Jag tycker du är superduktig, och heja dig som stod EMOT i påsk. WOW, det var ju inte lätt.
Du verkar så peppad, och jag tror att du kommer lyckas bra denna gång.
Ha en fin helg!!!

Svar: Ja, jag försöker tänka så i alla fall :-) Det går upp och ner under en viktresa. Kändes bara lite småjobbigt att hamna på en platå endast tre veckor efter att jag påbörjat resan ;-)
Har också tänkt tanken att det kanske blev lite för mycket kolhydrater ändå; att det blev lite för mycket även av LCHF-maten. Men det känns ändå som om det inte borde blivit så mycket kolhydrater sammanlagt... Både lördag -och söndagförmiddag var jag inte överdrivet hungrig och jag tänkte därför att jag skulle "spara" "kolhydratbanken" tills middagen. Så på förmiddagen åt jag två kokta ägg med lite majonäs ( =så gott som 0 kolhydrater ). Vid påskaftonsmiddagen åt jag bara en portion, och inte så stora "klickar" av sådant som innehöll créme fraiche (där kan ju lätt kolhydraterna dra iväg om man inte är lite försiktig ;-)) , och det var ungefär två sorters röror.

På söndagen åt jag exakt samma som lördagen.

Men jag får se framåt istället för bakåt. Jag har bytt vägningsdag från måndagar till fredagar, så i morse var det vägning igen. Då hade jag tappat de två kilona som jag gått upp under påsken :-) Så nu är jag i alla fall på banan igen :-)

TACK för din fina kommentar!! Hoppas du får en toppenfin helg!!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?