#EnVitJulFörAllaBarn
 
En vit jul.
Och då menar jag inte det där vita, fluffiga som faller utanför våra fönster.
Nej, det handlar om något mycket viktigare.
 
Varje år vid den här tiden dyker det upp kampanjer för att få människor att utesluta, eller i alla fall drastiskt minska ner, sin alkoholkonsumtion under julhelgen. Det tycker jag bara är bra! Det kan inte sägas nog många gånger.
Julen är den bästa/mysigaste tiden på året för många av oss, men det är också hiskeligt många (framförallt barn) som mår dåligt under julen. Som bara önskar att den vore över. Barn som inte får några tindrande minnen av jul. På grund av alkohol.
 
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag inte att alkohol hör hemma på julen. Överhuvudtaget.
Visst, firar en jul tillsammans med endast vuxna är det en sak. Alla får göra precis som de vill; det struntar jag i.
Men så fort det är BARN inblandade fattar jag faktiskt inte varför det är så viktigt att ha med alkohol under julen. Jag förstår faktiskt inte det.
Ett argument jag stött på (läst) vid några tillfällen är att folk ursäktar sig med typ att "det är så lite", "jag/vi dricker bara ett eller två glas" o.s.v.
Eh. Igen... Är barn inblandade tycker jag inte det spelar någon roll. Alkohol.hör.inte.hemma.på.julen.

Alkohol är för sjutton ingen mänsklig rättighet!
Vad jag däremot tycker är en rättighet är att alla barn ska få den där tindrande känslan kring jul. De där tindrande minnena. Nu vet jag ju naturligtvis att alla på jorden inte firar jul, men detta inlägg är fokuserat på den (ändå stora) grupp i världen som firar högtiden på ett eller annat sätt.
"Julen är barnens högtid" brukar vi säga. Men då fattar jag inte varför det är så jäkla viktigt att alkohol ska finnas med i bilden på julafton...
Som sagt; vad vuxna människor, som firar jul endast med andra vuxna människor, gör är deras ensak.
MEN barn väljer inte var de ska tillbringa julaftonen. Barn firar jul där deras föräldrar väljer att fira jul. De har ingen annan valmöjlighet. De har inte heller valmöjligheten att åka därifrån om det spårar ur.
 
Om jag ska vara helt ärlig så tog det lång tid för mig innan jag förstod att många människor faktiskt dricker alkohol på jul (oavsett om det är "mycket" eller "lite").
Det beror säkert på att jag trots allt hör till den lyckliga gruppen människor som faktiskt bara har tindrande minnen från mina barndomsjular. Julen var alltid magisk, och det är säkert därför som jag älskar den så mycket idag. Alkohol existerade inte på julafton hemma hos oss.
Det hugger alltid i magen och i hjärtat när jag tänker på den onödigt stora grupp barn som inte får sådana minnen med sig i bagaget. 
 
Så ja; jag tycker att om en har barn så finns det inte ett enda vettigt argument att dricka alkohol under julen.
Vi behöver inte alkohol för att överleva.
Alkohol är ingen mänsklig rättighet.
Men däremot har alla barn rätt till den magi som omsluter julen!

#EnVitJulFörAllaBarn
 
 
Vad tycker ni?
Håller ni med mig?
Eller har ni andra tankar angående jul och alkohol?
Era fantastiska kommentarer!
1

Jag håller till viss del med. Jag tror att vi har haft alkohol i min familj under jul, redan när jag var barn, men ska jag vara ärlig minns jag inte. Med andra ord, fanns det, sköttes det så pass snyggt att jag inte märkte något.
Men alkoholen får inte bli viktig, speciellt inte under julen. Jag känner familjen där det blir katastrof för föräldrarna om de inte skulle ha alkoholen, men de är extrema också, men tyvärr ingen ovanlig syn längre. De barnen tycker jag synd om, men jag känner ingen sorg för mig om att mina föräldrar tog en snaps eller två vid julbordet, för det påverkade inte mig.
Sen kommer jag nog hålla så lite alkohol som möjligt runt mitt framtida barn, och speciellt vid sådana här sammanhang.

Svar: Tack för din feedback! :-D
Ja, det är jättebra om det är så; att det finns alkohol men att barnet/barnen inte märker något alls. Då får de ju trots allt den där tindrande julkänslan.

Och som du skriver; alkoholen får absolut inte bli en av de viktigaste/den viktigaste saken till jul. Jag känner som sagt att alkohol inte ens behöver existera på jul. I alla fall inte om barn finns med i firandet. Något som är "marknadsfört" som "barnens högtid" tycker jag gott kan vara alkoholfritt :-)

Som sagt; tack för din kommentar! Det är alltid så roligt att höra från er läsare, speciellt när det gäller sådana här åsiktsinlägg :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Tack för ditt viktiga inlägg! Och jag håller med dig helt och hållet. Idag ska det ju vara "så viktigt" att det ska serveras alkohol på i princip alla högtider. Med barn eller inte med barn i bilden så tycker jag ändå man ska vara uppmärksam och medveten om riskerna. När det går för långt, det förstör så mycket.

Och att servera/dricka alkohol under julen när barn är med förstår jag inte heller. Vad är mer viktigare? Alkoholen, eller att se tindrande ögon i sina/andras barn? Barn ser och hör mer än vad man tror. Tycker det är tragiskt och tråkigt hur man nästan "glamoriserar" alkohol i dagens läge.

Tycker det är bra att du och så många andra, lyfter upp den här frågan så det sprids och folk börjar inse. Men tyvärr är det många som blundar för det och lyssnar med ett döv-öra.

Tack för ditt inlägg! Är det okej om jag delar med mig av din text i min blogg och länkar till dig naturligtvis? Tycker denna fråga ska tas upp än mer. Ha en fin kväll Erica och ännu en gång tack för en inspirerande och underbar blogg! <3

Svar: Tack för din feedback!
Nej, jag fattar inte heller varför det ska vara så "viktigt" att dricka alkohol på julafton. Jag kan tycka det är lite skrämmande att det blivit så normaliserat att det till och med måste ingå i vad som är "marknadsfört" som "barnens högtid"...
För även om många människor kan hantera det är det så lätt, som du skriver, att det går för långt. "Där alkoholen går in går vettet ut", som man brukar säga. Och det är så onödigt många barn i dagens samhälle som blir berövade den där tindrande julen -på grund av alkoholen.

Naturligtvis är det okej att dela inlägget! :-D Som du skriver är det en så viktig fråga att sprida.
P I X E L I E - Erica Pettersson

3

Självklart ska julen vara alkoholfri! Jag tror att det var först i vuxen ålder som jag insåg att det finns människor som dricker alkohol på julen. Hos oss förekom det alltså inte när jag var barn, och det finns inte en chans i helvete att vi skulle dricka någon form av alkohol nu. Nolltolerans när det gäller alkohol på jul tycker jag! Alla barn borde få fira jul med helnyktra vuxna runt omkring sej.

Svar: Tack för din feedback!
Nej, jag förknippar inte heller alkohol med jul. Förstår inte heller varför det ska vara så viktigt att dricka alkohol bland barn. På en högtid som faktiskt är fokuserad kring barn. Alla barn förtjänar att minnas sina barndoms jular genom ett skimmer av magi.
Det tog ganska lång tid för mig också att inse att alla barn inte ser fram emot julen...

Igen; ett stort tack för din feedback! Jag älskar när mina läsare kommenterar, speciellt till sådana här åsiktsinlägg :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

4

Ja jag håller delvis med. Men, jag är uppvuxen i familj där flädrarna drack, men det var ju INGA mängder, och aldrig nånsin ngt som var ett problem. Jag dricker också på julen, men återigen inga mängder. Men vill nog ha både glögg och mumma på julafton. OCH must. Ingen ska supa sig redlös eller ens berusad.
Jag håller med dig, tror att det är kaos i många familjer och det är SÅ ofantligt sorgligt. Tycker så SYND om barnen, och även de drabbade vuxna, i sådana familjer. Men det är mest synd om de små. USCH.
Så ja, i vissa familjer borde det verkligen BANNLYSAS!!!!

Svar: Tack för din feedback!
Ja, jag lägger ingen värdering i hur personer som sköter sig väljer att fira jul -med eller utan alkohol. Det är skönt att höra att det finns personer som kan handskas med det på ett bra sätt, och helt och hållet utan att barnen märker något. Det jag vet är bara att vid tillfällen där stämningen är glad och uppsluppen och alkohol är inblandat är det så lätt att det går överstyr.
I mitt huvud har jag bara så svårt att förstå varför alkohol måste existera på julafton, när barn är inblandade. Just eftersom vuxna har ett val var de firar jul. Barn har inget val. Och de har dessutom inte ens valet att åka därifrån om situationen (med alkohol) blir för jobbig.

Så jag är verkligen för #EnVitJulFörAllaBarn :-)
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?