7 pinsamma saker jag trodde som barn
När vi är små kan och vet vi så lite om världen.
Naturligtvis inte så konstigt, eftersom det är meningen att vi ska lära oss. Men när vi senare, som vuxna, tittar tillbaka på vad vi trodde (på) är det oftast med en blandning av charm och pinsamhet. Mest det senare...
Eller är det bara jag?
I detta inlägg tänkte jag lista 7 saker jag trodde som barn; vissa saker mer pinsamma än andra att erkänna.
Vill bara understryka att i detta fall när jag pratar om "när jag var liten", så handlar det INTE om typ 12-13 årsåldern! Det handlar om typ lågstadieåldern och tidigare. Absolut max 10 år. En kan säga att det handlar om åldern Under 10 år.
 
 
 
Jag trodde att Lypsyl hette LÄPPsyl.
Ja, jag trodde verkligen det hette Läppsyl; säkert för att en använde det just på läpparna.
 
Jag trodde Bankomater var maskiner där en alltid bara kunde hämta pengar, obegränsat, när en hade slut i börsen.
Jepp. Att kortet en använder faktiskt är kopplat till ens eget bankkonto och en kan bara få ut pengar så länge det finns pengar där hade jag inte kopplat ännu.
I ett barns huvud är det ju helt logiskt... banken har hur mycket pengar som helst, så när en har slut i börsen går en bara och hämtar där ;-)
 
 
Jag trodde att ALLA barn längtade efter jul -och sommarlovet.
Detta gäller alltså endast min allra första tid i skolan; sedan blev jag som tur är smartare.
Men ja, jag kunde verkligen inte föreställa mig att en inte längtade efter skolloven. Snacka om att leva i en egen liten skyddad bubbla...
 
Jag trodde att hela Sveriges skolor hade samma matsedel.
Alltså att alla skolbarn i hela landet åt exakt samma skollunch samma dagar. Att matsedeln på något sätt var nationellt bestämd. Och av någon anledning trodde jag detta relativt länge ändå... Hmm...
 
Jag trodde att alla barn i Sverige bodde/växte upp i villa.
Där har vi den där bubblan igen! Alltså, så naivt.
Det känns pinsamt att tänka på att jag trodde det, och ärligt undrar jag hur jag ens kunde tro det (handlar ju självklart om väldigt unga år). Och visst, i min barndomsby tror jag nog de allra flesta faktiskt bodde i just villa. Men jag måste väl ha träffat något barn som bodde i lägenhet?
Men som jag minns det trodde jag att barn bodde i villa, och lägenhet var något en flyttade till när en som vuxen flyttade hemifrån...
 
 
Jag trodde att alla filmer spelades in i "ett stycke", alltså typ som en lång tagning från början till slut.
Kommer ihåg att jag brukar fundera över vad som hände om en skådespelare behövde gå på toa när det inte var tänkt att rollen skulle det ;-)
Som om inte skådespelaryrket är tufft nog ändå... ;-P
 
När jag gick i lågstadiet trodde jag att alla svenska skolbarn började med engelska i 1:an.
Det var först senare som jag fick veta att våran skola var bland pionjärerna med att påbörja engelskaundervisningen så pass tidigt, och att många andra fortfarande började i 3:an.
 
 
 
Det var alltså sju saker. Kan hända att det finns många fler också (det gör det garanterat), men det här är vad jag kommer på nu.
Har ni något speciellt ni minns att ni trodde som barn, som visade sig vara alldeles fel?
Era fantastiska kommentarer!
Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?