Varför tycks långa bloggtexter skrämma iväg besökare?
Det finns en sak jag reflekterat över ganska länge.
Kan hända att det finns publicerat någon sådan här text tidigare på bloggen, eller på någon av mina andra bloggar. Eftersom jag bloggat så pass länge är det självklart svårt att komma ihåg precis allt jag skrivit om, men vissa saker kanske till och med är värt att vädra flera gånger?
Och vissa saker behöver jag helt enkelt bara få ur mig lite då och då.
 
Men om jag ska ta och komma till saken...
 
Som sagt; det finns något jag filosoferat över länge när det kommer till internetvärlden; närmare bestämt sociala medier och främst då bloggar och Youtube.
Och det är frågan Varför är det så att långa bloggtexter/mycket content tycks "skrämma iväg" besökare inom sociala medier-världen?
 
Jag tycker det känns lite grann som om ifall ett blogginlägg innehåller mer än 10 meningar blir det aaaaalldeles för långt för att andra människor ska idas läsa igenom det.
Ibland känns det som om en blogg med mer text än de korta bildtexterna skrämmer iväg läsare.
Samtidigt som t.ex. engelskspråkiga bloggare kan skriva långa och insiktsfulla inlägg och få massor med relevant respons på sina texter.
Inte bara "fin bild/blogg" som kommentar på ett blogginlägg som handlar om ett viktigt, aktuellt ämne, en tragisk historia o.s.v.
 
Samma sak har jag reflekterat över på Youtube.
Där tycker jag det känns som om du måste vara en stor Youtuber (minst 100 000 följare) för att kunna publicera videor som är längre än ett par minuter. Och speciellt om det är videor då du sitter ner och "bara" pratar om något speciellt ämne.
Är det en "pratvideo" som är 6,7,8,9 minuter, även om det handlar om något intressant, så ids inte människor kolla igenom den.
Det känns som att i det svenska Youtubeklimatet ska det hända någon precis varenda sekund i en video, och videon ska helst inte vara längre än max 3 minuter. Annars blir folk uttråkade.
Samtidigt som det känns som att t.ex. amerikanska Youtubers kan lägga ut minst tio minuter långa videos där de "bara" sitter och pratar om någonting. Och besökarna tittar uppenbarligen på dessa videor, eftersom de alltid får rejält med relevant feedback.
Nu ska jag väl inte säga att det är så för ALLA, då jag naturligtvis inte kollat alla youtubers som finns. Men det känns som om det rent generellt ser ut på detta viset.
 
Självklart fattar jag ju att det är (stor) skillnad i storleken på länderna t.ex. Sverige och USA. Att det finns fler människor som hittar till, och blir intresserade av, engelska videos.
Men hur ologisk önskan än är, så kan jag inte låta bli att önska att vi i det svenska "sociala medier-klimatet" kunde vara lite mindre otåliga.
Att vi verkligen kunde ta oss tid att läsa. Ta oss tid att lyssna.
 
Med tanke på vad detta inlägg handlar om fattar jag ju naturligtvis att det knappt kommer vara någon som ids läsa igenom denna långa text. Men å andra sidan har jag ju bloggen mycket för att ha någonstans att få skriva av mig, eftersom fysiskt dagboksskrivande aldrig varit min grej.
 
Och OM det finns någon som mot förmodan orkat ta sig igenom texten:
Vad tycker ni? Håller ni med mig, eller har ni en helt annan syn på saken?
Kan det vara så att svenskar i sociala medier generellt är "latare" än t.ex. engelskspråkiga?
Era fantastiska kommentarer!
1

Jag följer inga youtubers i den gruppen du talar om, tror jag. Är noll intresserad faktiskt. Skulle inte orka se ngn på en daglig vlogg eller flera sådana om dagen. Fattar inte hur ngn orkar med det. Det är ju mkt lättare med att läsa en blogg, en text. Men de där vloggarna du talar är kanske mer stora influensers eller unga YT-människor?
Jo, jag kan nog tycka att språket hos unga bloggare är runt, och stavningen, och mycket annat ... MEN jag har å andra sidan inte besökt så många sådana bloggar. Orkar inte, just pga att jag retar mig på språkfel och felstavning. Svenska skolan är på dekis, eller har varit, och det är väl det som märks tydligt hos de yngre. Bedrövligt, tycker jag. SÅ himla sorgligt.
Sverige är så galet trendkänsligt också, så det kanske blir så att alla yngre följer en och samma mall vad gäller blogg, vlogg etc ... ?? I USA tex blir det ju inte likdant, landet är för stort för det. Det blir väl mer individuellt här på det stora hela, tror jag. Jag får väl kolla in ngn stor YT-are för att fatta detta fenomen. Men jag kommer inte att stå ut länge, det vet jag.
Hellre podd än en YT-kanal, att lyssna på ngn är ju helt OK, men att sitta ochSE på ngn är ngt helt annat. JAG fattar inte det riktigt ...

Svar: Ja, youtube är en väldigt speciell plattform i och med att det är videos och inte texter, som på t.ex. en blogg. Jag gillar dock youtube, just för att det är lite mer lättsamt än att läsa bloggar. Dock tror jag nog att den generella åldern på youtubeföljare kan vara orsaken till otåligheten, och att "pratvideos" inte blir lika populära. Genomsnittsåldern på youtube är ju trots allt ganska låg, då det är mest ungdomar. I alla fall på svenska youtube, och på de kanaler som är störst här.
Dock håller jag med om att bloggar ändå känns som nummer ett :-) I sociala medie-världen var ju bloggar trots allt min "första kärlek", så de kommer alltid att vara roligast att läsa.

Håller också med om storleken på olika länder. Som sagt så är ju USA sååå mycket större än Sverige. Och just för att Sverige är så pass litet och att största delen i sociala medier här är ungdomar så ser de flesta bloggar och youtubekanaler typ likadana ut, på grund av vad som "är inne". Plus att en så gott som "måste" bo i Stockholm (eventuellt Göteborg) för att ens ha chansen att få en lite större kanal. Bor en utanför, och till och med en bra bit utanför, huvudstaden är folk oftast inte intresserade av att följa en.

Men det kanske mest är för att jag bor där jag bor. Här uppe kommer allting så otroligt sent efter alla andra... Bloggvärlden är över 10 år gammal, men det är först NU jag tycker att jag börjar hitta fler och fler bloggare här. Tycker det känns som om fenomenet Bloggande här uppe är lite grann som det var söderut runt 2006-2007. Tyvärr.
Här tycker jag fortfarande en hör då och då, typ "vaddå blogg? Hur kan det vara så intressant att läsa om vad folk gör på dagarna?" Det är nackdelen med en småstad; inskränktheten hos befolkningen och misstänksamheten mot alla "nymodigheter" ;-P


Tack för din feedback! :-D
P I X E L I E - Erica Pettersson

Robert
2

Intressant inlägg. Om vi ändrar på din rubrik, för ett tankeexperiment, till: Är somalier latare än andra?. Hur tror du att det inlägget hade blivit mottaget? Hade du kunnat göra ett sådant inlägg om du tyckte så?

Svar: Tack för din feedback.
Jag har alltid haft svårt att komma på rubriker, så ibland kan de bli lite konstiga. Eller uppenbarligen kunna tolkas på ett sätt jag inte hade en tanke på när jag satt och försökte knåpa ihop rubriken.
Tänkte inte alls i de banorna, eftersom inlägget trots allt egentligen handlar generellt om sociala medier, och inte överhuvudtaget om något djupare än så.

Att det till slut blev den rubriken handlade egentligen endast om att jag upplevt det som att jag upplever att t.ex. långa texter i det svenska bloggklimatet snarare skrämmer iväg besökare än lockar till intresse och feedback.

Dock kommer jag naturligtvis att ändra rubriken, då den kunde misstolkas på ett sätt jag inte tänkte på.
Det är heller inget inlägg jag känner är direkt viktigt att det får vara kvar på bloggen, så möjligheten att radera det finns också.

Som sagt tackar jag för din feedback. Sådant är precis vad jag vill ha på bloggen; tankar från någon annans perspektiv eftersom det är lätt att bli lite "hemmablind" när en sitter och skriver en text.
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?