Allt som hör julen till... (blogglista)
Varje år i december lägger min favoritbloggare Annika upp en blogglista med jultema på sin blogg, och jag älskar den listan. Den är så rolig både att läsa hos andra och att fylla i själv.
Jag tycker också det känns lite som om bloggjulen startar "på riktigt" när jag läst den listan på hennes blogg.
Jag har vid något tillfälle något år gjort listan jag också, och hade tänkt hoppa över den här gången. Men jag ändrade mig, så här kommer den nu!
De allra flesta frågorna är samma, men någon har jag modifierat lite. Har också lagt till någon enstaka.

 
 
Glögg; med eller utan alkohol?
Hm... Jag dricker nästan aldrig glögg. Inte så att jag inte gillar det, men det brukar bara inte bli av.
Så de få gånger det händer köper jag den glöggen som finns i vanliga matvarubutiker.
Så får väl säga "utan alkohol" på den här frågan ;-)

Hemmagjord eller köpt pepparkaksdeg?
Tja, det kvittar egentligen.
Men eftersom en av våra traditioner från barndomen varit att baka pepparkakor hos mormor och morfar, och mormor alltid gjort degen, så gör jag fortfarande degen själv de gånger jag bakar sådana.
Det händer dock inte varje år, eftersom jag ibland känner att det inte riktigt är värt det.
Visst är det mysigt och juligt, men jag äter nästan aldrig pepparkakor.
Vid ett pepparkaksbak, speciellt med hemmagjord deg, så blir det ju alltid hur mycket kakor som helst. Och det slutar typ alltid att burken står i princip orörd när det sedan börjar närma sig sommar... ;-P
Så hemmagjord de gånger jag bakar pepparkakor, svarar jag.
 
Favorit på julbordet?
Gravad lax(!!!)
Sillsallad (speciellt farmors hemmagjorda var Premium!!)
Kalvsylta (Piteortens)
Vörtbröd
 
 
 
Lodrätt eller vågrätt glitter i granen?
Har inget glitter numera. Inte sedan jag började med ljusslingor istället för vanliga julgransljus.
Med de klassiska ljusen tycker jag det passar bättre med glitter, men med moderna ljusslingor gillar jag bättre att vara utan glittret.
Dock; under hela uppväxten körde vi alltid med vågrätt glitter i granen.
 
Dopp i grytan?
Ingen åsikt. Har aldrig smakat.
 
Är det viktigt att det är tomten som kommer med julklapparna?
Det var det under hela min barndom. Spelade ingen roll att en slutat tro på tomten sedan länge; men det "var bara så" att Tomten skulle komma på julafton och dela ut klapparna.
Nu när jag är vuxen kunde ingenting spela mindre roll.
Under våra vuxenår har vi bara haft så att någon i sällskapet delat ut klapparna rätt så effektivt. Ofta har flera personer hjälpts åt.
NU har vi däremot börjat gå tillbaka lite till Tomte-klapputdelningen, men det är för att det återigen finns barn som deltar i julfirandet.
 
 
 
Rim på klapparna?
Nix.

Är traditioner viktiga till jul?
Hade jag svarat på denna fråga på denna blogglista för 20 år sedan hade svaret varit ett otvetydigt: JA!
Allting skulle "vara som det alltid varit".
Men på den platsen i livet där jag för tillfället befinner mig är jag betydligt mer öppen för att prova på något nytt. Saker behöver inte vara som de alltid varit.
Jag känner att det är genom att prova på nya saker hittar en nya traditioner en gillar.
Till exempel skulle jag gärna prova på någon gång att åka utomlands över jul.
Jag skulle vilja prova på en jul som inte fokuserar på julklappar.
Och så vidare.
 
Fira jul hemma eller hos någon annan?
På samma ställe hela julaftonen.
Vi har alltid gjort på det sättet, ända sedan vi var små. Vi gjorde aldrig så att vi åkte runt till flera olika ställen under samma dag, utan vi körde "ett år här, ett år där"-varianten.
Ett år var vi hemma, ett år hos mormor/morfar och ett år hos farmor/farfar.
Sedan besöktes ofta de en inte firat julaftonen med på Juldagen eller Annandagen istället.
Jag gillar denna tradition. Det gör att julafton blir en dag utan den extra stressen som tillkommer när en ska hålla på och ränna runt.
 
Favoritjulsånger?
Agnetas och Lindas julskiva...
 
Klappar först och mat sen, eller mat först och klappar sen?
Mat först och klappar sen under kvällen.
 
Julstjärnor eller hyacinter?
JULSTJÄRNOR! Älskar dessa blommor!!!
Hyacinter är också fina, men av någon anledning brukar det inte bli att köpa hem sådana.
De underbara röda Julstjärnorna dock!! ♥
Jag köpte nyss ett Bäddset från Rusta med sådana blommor på. ÄLSKAR DET!
Det syns lite på denna Lussebullsbilden
 
 
 
Bakar du till jul?
Ja och nej.
Jag brukar i alla fall försöka baka Lussebullar och ibland Pepparkakor.
Finns även fler typer av kakor och bakverk som är specifikt "julfika" i min familj. Men tyvärr är det inte alltid jag har möjlighet att baka allt sådant hemma hos mig, då jag endast har en halvfrys. Alltså en sådan kyl/frys som oftast finns i lägenhetskök.
Och denna lilla frys är ju oftast full med mat, så det finns inte så mycket förvaring för julfika.
Dock; flyttar jag någon gång till större så kommer jag införskaffa en frysbox!
 
Mamma är expert på julfika...
 
 
Stjärnor eller elljusstakar i fönsterna?
Både och.
Jag har tre (3) fönster i min lägenhet. I två av dem har jag vita stjänor på fot och i det tredje har jag två underbara elljusstakar.
 
 
 
Favoritfärger till jul?
Vitt, silver eller guld, grått, grangrönt, brunt (som i natursnören och säckvävspynt), rött.

När julpyntar du?
Jag har ingen speciell dag egentligen. Det kan variera lite när jag känner mig peppad och på humör för att släpa ner stora jullådan från vinden ( =otympligt då hissen inte går hela vägen upp till förråden ).
Men i regel någon av dagarna under första adventsveckan.
Och då åker ALLT SOM SKA FRAM fram.
Numera plockar jag inte fram allt julpynt jag äger, eftersom jag vill få ett mer enhetligt intryck och utan att det blir så plottrigt. Jag blir skitstressad av plotter, även till jul.
 
När vi var små, och min föräldrar gör fortfarande så, adventspyntades hemmet till första advent.
Det var julgardiner, julstjärnor, elljusstakar, luciatågsstaken vi hade i vårt rum (jag och ett av mina syskon) och lite av den mindre julduken till köksbordet.
Sedan, närmare julen, åkte Stora jullådan ner från vinden.
Då var det dags för alla tomtar (och det var mååånga!), lite fler dukar, stora julduken till köksbordet, den regnbågsfärgade girlangen till kökstaket (DEN finns och används fortfarande! Den är tejpad många gånger, men den håller ihop och fyller sin funktion. DEN vill jag inte vara utan!), kyrklandskapet, krubblandskapet och juvelen i kronan: Julgranen!
 
Vad är viktigare i julpyntet -tomtar eller ljus?
LJUS! Alla gånger!
Jag har alltid förut haft tomtar, för att de jag hade när jag bodde hemma har hängt kvar.
Men jag är helt ärligt inte jätteförtjust i tomtar som pynt. Det är väldigt svårt att få det "enhetligt" och snyggt, eftersom de flesta tomtar inte passar ihop. Det blir mest plottrigt.
Jag kan absolut uppskatta julpyntade hem där det finns en masa tomtar; mitt barndomshem är som sagt ett sådant. Och det påminner om barndomens idylliska jular.
Men att besöka sådana hem räcker för mig.
Hemma vill jag ha det lite mer "inredningsmässigt" julpyntat.
Men mycket LJUS ska det vara! Det är sååå mörkt den här tiden på året, så LJUS är ett måste!
 
Flexibelt eller platsbundet julpynt?
Jag säger nog flexibelt, i alla fall just nu.
Men det är nog egentligen mest för att jag hinner typ möblera om och ta bort möbler mest hela tiden under året, så när julen kommer är det inte säkert att en viss plats där ett visst pynt brukade stå ens finns kvar. Eller står kvar på samma ställe.
 
Levande eller konstgjord gran?
Har konstgjord. Men skulle vilja prova på levande.
Tycker dock att dagens konstgjorda granar är så fint gjorda (beroende på prisklass då förstås), att det inte gör mig något att min gran inte kommer från skogen.
 
Hur ser din julfrukost ut?
Ett tråkigt svar; men jag har ingen tradition kring min frukost till jul. I alla fall inte på julafton.
När jag var liten däremot... DÅ var julafton den enda dagen på året då vi fick sitta i vardagsrummet och äta frukost. Det var verkligen en speciell känsla, och kändes både lyxigt och mysigt.
Minns också att det var den enda dagen på året då vi fick, om vi ville, endast dricka O´boy och äta smörgås.
I vanliga fall åt vi alltid fil till frukost. Vissa helger fick vi O´boy, men som jag minns det skulle vi ändå äta en filtallrik innan. Men på julafton fick vi dricka bara O´boy om vi ville :-D
Vill bara påpeka att jag har alltid tyckt, och tycker, om fil. Så att äta fil och flingor på morgonen var absolut inget "plågsamt tvång".
 
Krossade pepparkakor i filet är ett måste :-D
 
 
Hur ser en vanlig julafton ut?
Har tyvärr inga roliga egna julmorgonrutiner att dela med mig av, vilket förmodligen beror på att jag bor själv och det har inte blivit av att skaffa mig några. Detta är dock inget jag lider av (i alla fall inte än ;-P) och jag brukar ägna mina julmornar åt att typ lalla runt i lägenheten.
Att göra mig iordning går allti snabbt, men det skulle kunna vara att slå in någon sista julklapp eller något annat småpyssel.
 
Runt 13-14 tiden åker jag till mina föräldrar i Hortlax, och vid 14-tiden äter vi julmat.
Klockan 15.... Ja, ni vet ;-) De som vill ser Kalle.
Runt 17-tiden kanske, så äter vi efterrätt. Ris á la malta och typ glassbuffé.
Någon gång vid 18-tiden brukar vi börja dela ut julklappar.
Detta tar sin ringa tid, och sedan tar det tid att öppna allt.
Att det tar sådan tid beror på att vi turas om och öppnar en åt gången. Detta har vi gjort sedan vi var små. På den tiden berodde det på att mamma och pappa ville hinna vara med "vad vi fick av vem", men traditionen har överlevt och håller i sig än. Idag handlar det mest om att det faktiskt är kul att se vad andra får, och ha möjligheten att se när de öppnar klappen från en själv.
När julklappsöppningen är slut är det i princip dags att avrunda julaftonen, så pass sent är det.
Ibland kan ett litet sällskapsspel hinnas med, men oftast pushar klockan midnatt.
 
Must have-frukter under julen?
Satsumas!!
 
Vörtbröd -Med eller Utan russin?
MED! MED! MED!
 
 
 
Risgrynsgröt eller Ris á la malta?
Ris á la malta! ALLA gånger!
Gröt har jag aldrig gillat, inte ens under mina småbarnsår.
Ris á la malta gillade jag inte heller under större delen av mitt liv. Men sedan några år tillbaka... kan äta typ hur mycket som helst! om det inte vore så att min fruktansvärt kolhydratskänsliga mage straffar ut mig om jag äter mycket av sådant.
 
Team Julmust eller Team Coca cola?
Till 100% TEAM JULMUST!
Coca cola behöver inte göra sig besväret på julbordet ;-D  DÄR är JULMUSTEN Herre på täppan!
Mina favoriter är VASA bryggerier och Nyckelbryggerier.
 
 
 
Vad händer på Uppesittarkvällen (den 23/12)?
Tja, inte så mycket egentligen. Kan kanske ha köpt hem något mysgott av något slag. Vad är inte direkt traditionsbundet; alltså jag har ingen tradition i vad jag äter den kvällen.
Det har varit godis någon gång, ostbricka någon gång, julfika typ lussebullar någon gång o.s.v.
Kan bli att jag tittar på julkalenderavsnittet av Greveholm (ORIGINALET från 1996), Sunes jul, julfilmen Tomten är far till alla barnen eller något annat juligt.
 
Traditioner på Juldagen?
Stora Pyjamasdagen alltså... Säger väl allt om hur min Juldag ser ut ;-P
Jag vet att det är en stor festardag. Klubbar/pubar har stora evenemang o.s.v. Men jag har aldrig känt något behov av att gå ut och FESTA på JULDAGEN!
Det är den dagen då jag lallar runt i pyjamas HELA dagen, ströglor på TV, undersöker julklapparna närmare, äter rester från julmaten och har det allmänt jäsigt och gött.
 
Annandagen?
Nada. Noll. Inga som helst traditioner eller något sådant.
Ibland brukar en gammelfaster ha julfikabjudning på annandagen. Kan nog dock bli lite svårt med den saken i år, då hon nyligen flyttat till ett äldreboende. Plus att hon alldeles snart fyller 99 år... ;-)
 
Ser du Kalle på julafton?
Nix. Det står på i vardagsrummet, då andra i familjen tittar. Men jag blir så fruktansvärt uttråkad av Kalle numera, så jag klarar inte riktigt av att titta.
 
Kan du vissla Johanna?
Typ. Ser det med typ ett öga i alla fall.
 
Karl-Bertil Jonsson?
Nix. Jag har fortfarande aldrig sett denna Karl-Bertil.
Dock är det inget jag saknat, så det är säkert därför det inte blivit av.
 
Julklappar till alla eller bara till barnen?
Köper till alla.
Hade dock inte haft något emot att prova på en jul då julklappsinköpen reduceras till att bara innefatta "familjemedlemmar under 18 år", alltså barnen.
 
Slå in julklappar själv eller att butiken gör det?
Jag vill slå in klapparna själv. Dels är det mysigt, dels slipper jag butikerna (oftast) fula papper med deras egna logga på.
En del butiker kan nog ha juligt papper, men oftast om det är personalen som slår in dem så tycker jag man använder "butikens eget papper". Alltså typ enfärgat med deras logga på.
Det är inte juliga julklappar enligt mitt tycke.
 
Ditt bästa julminne?
Hm... Det var svårt. Tror inte jag har någon enskild händelse från julen som jag minns.
Det är mer "alla jular under min barndom".
För vi hade verkligen den där ultimata IDYLLISKA julen. Den där TINDRANDE julen som barn förtjänar!
Nästan lite sådär "drypande snuttigulligt" idylliskt, för att måla upp en bild för er.
Vi syskon brukade till och med ha matchande röda julfinkläder på julaftonen...
Jag säger INTE detta ironiskt! Jag älskar den typen av jul jag fick med mig under uppväxten!
 
Julen 1988.
 
 
Din högsta önskan i jul?
♥ Att ALLA barn skulle få uppleva samma tindrande, idylliska jul som jag fick under min uppväxt!
♥ Att alla hemska sjukdomar i världen kunde ta en paus och hålla sig borta från människors kroppar, i alla fall över jul, så att ALLA människor får njuta av mysets högtid utan smärtor och andra hemskheter.
♥ Att alla krig/konflikter runt om i världen tog en paus (antar det är för mycket att be om Eld upphör för alltid...) över julen. Att alla människor som lever under hot för sina liv fick känna känslan av att vara helt och hållet trygga.
 
 
 
Hoppas ni får en riktigt fin fortsatt December och en underbar jul alla goa människor där ute! ♥
Era fantastiska kommentarer!
1

Först och främst, tack för dina jättefina ord om mig och min blogg. BLIR så glad över att du känner så, tack Erica!!

Det är jätteroligt att läsa den här listan hos dig! Vet inte hur många år den har på nacken nu, men MASSOR! Precis, med liiite variationer på frågorna. Så ska det vara.
Jag blir sååå sugen på vörtbröd, och avis på dig som bara kan gå och köpa. GUD vad jag äskar vörtbröd alltså, och saknar det!!
Nej, håller med dig, Coca cola har inte en chans jämte julmust :-)
Julmust for the WIN!!! Det är dessutom den dryck som är godast till julmaten!

Gravad lax. JA!!! ÄLSKAR DET!!

Älskar att du hade så fina jular som barn, det hade jag med. Sånt bär man med sig hela livet. Tror att det är därför vi har sådana julkänslor än idag.

KUL att läsa dina lista!!
ALLTID!

Kramar!

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar min version av jullistan :-D
Ja, vörtbröd är verkligen så GOTT! Och när det är russin i tycker jag de blir extra saftiga. Jag brukar äta gravad lax PÅ vörtbröd. Flera som tycker jag är lite galen, men DET är så GOTT!! :-D

Jag tycker det är så kul att vi har så liknande erfarenheter av barndomsjularna, speciellt som de är upplevda i olika årtionden :-) Men kan tycka det är en av de största tjusningarna med julen... att grundlinjerna för firandet går i arv från generation till generation.

Precis; tror också de idylliska jularna bidrar mycket till den julglädje en känner som vuxen. En "vill" liksom inte bli vuxen när det kommer till denna högtid. I alla fall inte jag ;-)

Hoppas du får en fin onsdag! Kramar
P I X E L I E - Erica Pettersson

2

Vilken härlig underbar jul lista . jag lånar den till min blogg om det är okej för dej tack för din härliga blogglista kul läsa dina svar. God jul

Svar: Tack! Vad roligt att du gillar listan :-) Och absolut; det är bara att använda den på din egen blogg. Det är så kul att sitta och fylla i sådana här listor, och man får lära sig så mycket, på ett roligt sätt, om andra bloggare.
Jag kan dock inte ta cred för denna lista, då det inte är jag som kommit på den. Jag har hämtat den från min favoritblogg http://kankaglenreston.blogspot.com


Ha en riktigt fin jul!
P I X E L I E - Erica Pettersson

Skriv din kommentar här
Jag uppskattar verkligen om du lämnar en liten kommentar innan du går.

Jag fotar med Canon EOS 5D mark II (och ibland iPhone 6).
Jag har två objektiv; Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.
För redigering använder jag mig av Photoshop CC.


Beställ en personlig bloggdesign! Jag tar inte emot några beställningar för tillfället.

Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik/feedback, då det hjälper mig att bli en bättre Fotograf och Bloggare.

Och glöm inte; Ni är bäst! ♥
Namn:

E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:

Skriv din kommentar här:

Kom ihåg mig?